پنجره ای رو به خانه پدری دوشنبه ۳۰ مهر

این شماره از برنامه را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می کنیم. ابتدا در ارتباط با قتل جمال خاشقچی و داستان زندگی او به تفصیل با شما سخن خواهیم گفت و شما را از پشت پرده این قضایا مطلع خواهیم ساخت. اتفاقی که برای دوست و همکار من افتاد دردناک بود من همیشه آرزو میکردم جمال را دوباره ببینم و دوباره باهم گفتگو کنیم، اما ظاهرا سرنوشت پایان دیگری را مقرر کرده بود چنانچه سرنوشت برای رفیق ما ابراهیم زالزاده به گونه ای دیگر مقرر کرد، و برای محمد مختاری و محمد جعفر پوینده و برای اهالی قلمی که بدست حکومت های ظلم و جور گردنشان و سینه اشان شکافته میشود.

دو سه هفته من با خودم صحبت میکنم چگونه ممکنه یک دولتی که در هشتاد و اندی سال عمرش هیچوقت مخالفش را ندزدیده، و در خارج آنها را نکشته است داخل را من کاری ندارم ، دست به چنین عملی بزند و مثل بقیه همکارانمان فکر میکنیم که در پس این قضیه داستانی هست، اینجور که دولت عظمای قطر سینه پاره میکند و الجزیره ۲۴ ساعت به این خبر دامن میزند؟!!!.

به اعتقاد من نوع برخورد دولت سعودی روش درستی نبود، اگر نمیدانستند که چه اتفاقی افتاده باید همان روز اول اعلام میشد، این آدم هایی که در دستگاه سعودی دستگیر شده اند ستون های امنیتی آنجا هستند، جمهوری اسلامی تعاملی که با قتل های زنجیره ای کرد بگونه ای بود که این قضیه را به فراموشی بسپارد، اما پرستوی نازنین فروهر و خانواده پوینده و کسانی که فرزندانشان را کشته بودند چون کسانی را در خارج مثل ماها داشتند که یک لحظه ساکت ننشستند این زنده ماند، هر سال ما سالروز زنده یاد دکتر بختیار را گرامی میداریم و این باعث شد که فراموش نشود.

اما دولتهای دیگری هم بوده اند که دست به چنین اقداماتی زده اند مثل دولت عراق در زمان صدام حسین یا دولت سوریه که مخالفینش را در لنبان و پاریس کشت، اما دولت عربستان مخالفینش را میخرید چون پول داشت و خیلی ها را خرید، این یک تصمیم غلط و خطایی بود. که این آثاری که گذاشته بر دولت سعودی به این زودی ها پاک شدنی نیست و این دنبال خواهد شد و باز بستگی دارد که خاندان سلطنتی سعودی چگونه با این مسئله تعامل کنند.

اولا جمال خاشقچی یک فرد عادی نبود ، او متعلق به یک خانواده بزرگ بود آنها از خاندانهای ترک مهاجر به سعودی بودند و در ترکیه هم خاندان بسیار بزرگی بودند ،
و جد اعلا یشان در دولت عثمانی مقام بالایی داشته است. اینها بعدا مهاجرت میکنند به سعودی و اینها در سعودی بزرگ شدند و در تجارت موفق شدند، و رابطه نزدیکی با دستگاه حکومتی داشتند هم در زمان ملک فهد و هم در زمان ملک عبدالله ، ما عدنان خاشقچی را در جریان ایران گیت می شناسیم، در معاملات اسلحه و نفت اسم او را می شناسیم. و او با دختر هنر مند برجسته ایران پری زنگه ازدواج کرد آخرین همسرش بود و برای ایرانیها جذاب بود و او را می شناختیم.

جمال در عرصه روزنامه نگاری شخصیت برجسته ای بود او سردبیر الوطن شد وبعد در الحیاط ستون نویس شد، و چهره دائمی تلوزیون های ماهواره ای بود بسیار زبان انگلیسی را خوب میدانست، و مدتی مشاور امیر ترکی الفیصل بود و زمانی که او کنار رفت او هم در کنارش بود و خیلی از ملک محمد تعریف میکرد و علاقه مند به او شد، اما دو مسئله باعث جدایی او از حکومت شد مسئله اول اخوان المسلمین بود جمال به اخوان المسلمین علاقه مند شده بود حالا به هر دلیلی او نه مسلمان دوآتشه بود نمیدانم ، مسئله دوم وقتی مشاهده کرد بسیاری از افرادی که او خیلی به آنها علاقه داشت در بازداشت قرار گرفتند و بخشی از دارایی هایشان را بخشیدند، جمال ناراحت بود و او صراحتا میگفت که از این بابت ناراحت است.

اگر قرار بوده که با او مذاکره کنند، این ۱۵ نفر چرا رفته اند؟ اعلامیه رسمیشان میگوید آنها باهم درگیر شده اند و سرو صدا شده است و جمال گفته من نامزدم بیرون است و شما کاری به من نمیتوانید بکنید و بلند میشود که برود و کنسول سعودی میگوید اینجا جای این کارها نیست چون او یک دیپلمات است، بین جمال و اون افراد چه گذشته است ؟ خود جمال با اون قد و هیکلش از پس ده نفر بر میامد. حال چه اتفاقی افتاده که موجب کشته شدنش گردیده بزودی مشخص میشود.

جمهوری جهل و جور فساد میکشد وبعد میگوید دعوای بین خودشان بود در داستان میکونوس دو لبنانی و کاظم داربی و غیره میروند میکشند و جمهوری اسلامی میگوید درگیری بین کرد ها بوده است، زنده یاد دکتر بختیار را میکشند و میگویند چون او پولش تمام شده بود او را کشتند، به همین راحتی آب هم رویش میخورند، جمهوری اسلامی بلد هست چیکار کند که آب از آب تکان نخورد، آقای اردوغان قول داد تا سه شنبه کل ماجرا را تعریف کند این خیلی مهم است دونالد ترامپ هم به نعل و به میخ زده است ولی توضیحات قانع کننده نیست.

سپس از تغییرات در کابینه روحانی شما را آگاه خواهیم نمود و با شما به سخن خواهیم نشست . در بخش دوم برنامه اشاره ای به سالروز در گذشت دو هنرمند سینمای ایران خواهیم نمود. در ادامه به دیدن چند کلیپ کوتاه خواهیم نشست و توضیحاتی تقدیم حضورتان خواهیم کرد. در بخش بعدی برنامه به بررسی و تحلیل سخنان علی خامنه ای می نشینیم و در همین باره به دیدن کلیپ سخنان او می نشینیم.
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و خویشاوندان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو