تفسیر خبر ‎ سه شنبه ۱۷ مهر

در برنامه تفسیر خبر امشب به بررسی نوسانات ارز در ایران ، علت ها و پیامد های آن ،نقشه حکومت فقیه در معاملات ارزی و خبرهایی هست که ارز در تهران در میدان تره بار نیز خریدو فروش میشود دولت دینی ایران چه بهره هایی از نوسانات ارز برد و سفره مردم ایران چه ضرر های دیگری را متحمل شد.
اعتصاب کامیونداران همچنان ادامه دارد و کرکره های بسیاری از مغازه ها امروز نیز در تهران و مابقی شهرها بالا نرفت. معترضند کاسبان و تجار به روند امور اقتصادی ایران دو امر بسیار اساسی یعنی تجار و کامیونداران و مغازه داران ، حکومت دینی ایران و رسانه های حکومتی در تلاش هستند که اخبار اعتصاب کامیون داران و مغازه داران را پخش نکنند.
و بحران اقتصادی ایران با تحریمها جدید وارد چه ابعادی خواهد شد.
میهمانان برنامه آقایان رضا تقی زاده و شروان فشندی

چالنگی : آخرین منظر از بازار نوسانات ارز در ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟

تقی زاده :وضعیت اقتصادی و سیاسی حکومت و دولت در یک شرایط بحرانی قرار دارد پشت وضعیت جاری یک تصمیم هم وجود دارد تنها جمهوری اسلامی نیست، بسیاری از حکومت ها ی اقتدار گرا در گذشته تجربه کرده اند و حالا جمهوری اسلامی با گرفتن برگی از کتاب دیکتاتوری های سابقه دار ده های گذشته این روش را در ایران بار دیگر به اجرا گذاشته است.
وقتی شرایط سیاسی یا اقتصادی بحرانی میشود حکومتها بجای تعدیل وضعیت وقتی که راه حل روشن برای برخورد و حل مشکل ندارند شرایط را تشدید میکنند یا از لحاظ اختناق بیشتر در جامعه یا از لحاظ افزایش فشارهای اقتصادی و مالی وضعیت را به جایی میبرند که تصور انفجار نزد مردم ایجاد میگردد، این تنگناها را همه احساس میکنند ، بعد از مدتی این حکومت با اندیشه قبلی این فشار ها را کاهش میدهد، در نتیجه کاهش فشارها، مردمی که به مرگ گرفته شده بودند حالا به تب رضایت میدهند، و فکر میکنند اقدامی صورت گرفته جهت بهبود وضعیت آنها، اگر این تماما اندیشه دولت نباشد متاثر از تصمیمات آنهاست. شما وقتی که یک متهم را میگیرید اولین پرسشی که مطرح میشود اینست که چه انگیزه ای وجود داشته برای ارتکاب جرم و چه کسی از او نفع میبرده است .
در ماجرای ارز این دولت است که در میان مدت یا کوتاه مدت از ماجرا نفع میبرد ، دچار کاهش فاحش درآمد هست ، چون امکاناتی که دارد با تعهداتی که برای خودش ایجاد نموده است تناسب ندارد ، مجبور است به چاپ اسکناسهای بیشتر که تورم را بالا میبرد و قیمت ها را افزایش میدهد ، نرخ برابری پول را پایین میآورد و قدرت خرید مردم را کم میکند و یا به یک راه حل ثانوی متوسل بشود . ما در طول دوسه هفته گذشته واقعا شاهد هیچ تغییر اقتصادی فاحش در ارتباط با ایران نبوده ایم ولی دیدیم که ۵۰٪ قدرت خرید پول ملی کاهش پیدا کرد. از این قضیه این دولت است که سود میبرد و تهدید و به دار کشیدن صراف و فروشندگان جوی ایجاد میکند که قیمت ارز بهبود پیدا کرده است، بنظر من یک دست پنهان در درون دولت پشت این ماجرا هست و البته اثر روانی تضعیف وضعیت اقتصادی ایران قبلا زمینه اینکار را فراهم کرده است این دولت است که میخواهد خودش را در قدرت نگه دارد و با اعمال هر فشاری علیه مردم و متوصل شدن به هر طرفندی تلاش دارد تعدات داخلی و خارجی رو ادامه بدهد.

فشندی: در تایید فرمایشات ایشان عرض کنم که کاملا درست است و من میخواهم بیشتر متمرکز بشوم روی نوسان هفته اخیر که در واقع ارز پایین رفت و دومرتبه به بالا برگشت. اگر بصورت اقتصادی و بنیادی به موضوع نگاه کنیم هر بازاری دو طرف دارد عرضه و تقاضا ، حالا اگر سمت عرضه دلار متمرکز بشوید، عمده ارز ها از طرف دولت و بانک مرکزی و صادر کنندگان کالا مثل شرکتهای دولتی است، اما یک مقدار در حدود سی میلیارد دلار هم در واقع ارز خانگی دست مردم هست، اینها هم رقیب در عرضه هستند ، وقتی دولت انحصار دارد میتواند بیاید بازار را دست کاری کند که جرم است . دست کاری بازار چطور است؟ من سه نشانه در این دو سه هفته اخیر میگویم که نشانه دست کاری بازار است . یک نوسان زیاد در یک روز بود که زیر ساخت اقتصادی تغییری نکرده بود، دوم فاصله بسیار زیاد بین قیمت فروش و خرید است بطور متوسط هفته گذشته من میدیدم که دلار را ده دوازده هزار میخریدند و موقع فروش ۱۴۰۰۰ تومان میفروختند این کارمزد باید زیر ۵٪ باشد، اما این شده بود ۲۵٪.
و کمپین هماهنگ خبری بود که در شبکه های اجتماعی به عنوان دروغ مستحبی از طرف اصلاح طلبان عنوان شد و در رسانه های دولتی اعلام نمودند که در برخی شهر های ایران قیمت دلار به ۷۰۰۰ تومان رسید انگار که دلار شبیه هندوانه است و در جنوب یک قیمت باشد و در شمال قیمت دیگری داشته باشد. ما در مورد دلار داریم صحبت میکنیم و همه اینها نشان از دست کاری بازار بوده است و حالا به چه هدفی ؟ به این هدف که پیش ازاجرایی شدن تحریمها بیشترین مقدار ممکنه دلار را از دست مردم به قیمت پایین جمع بکنند و از آن سو زمانی که گران شد به مردم بفروشند.

چالنگی : همانطور که ایشان اشاره نمودند خریدو فروش دو سو دارد عرضه و تقاضا ،اساسا مردم برای چیست که به بازار ارز روی میآورند آیا معنی اش این میتواند باشد که ارز خودش یک کالا شده است؟ مانند طلا یا مسکن ، علت اساسیش چیست؟ بی اعتمادی به آینده است؟ چه هست نیاز هست؟ چه هست ؟
تقی زاده : اقتصاد ما در طی این چهل سال مولد نیست و در وضعیت بحرانی کنونی بخشی که به عنوان واسطه در این اقتصاد فعال بودند. به بازار خریدو فروش پیوسته اند ، روندی که اینجا گفته شد من نمیدانم آیا سی میلیارد دلار دردست مردم در داخل کشوراست و چقدر از آن خارج شده است……..
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو