تفسیر خبر ‎ دوشنبه ۱۶ مهر

در محور این خبرها نوسانات ارز هست که همراه خود موج گرانی را بهمراه داشت و اثر مستقیمی بر سفره مردم ایران گذاشت ایران و حکومت برآمده از انقلاب بیش از هر زمان دیگراقتصادش وابسته به تصمیمات خارج از ایران شده است.
در عرصه نفت عربستان سعودی اعلام کرده تولیدات نفت این کشور کمبود نفت ایران را در بازار های جهانی تامین خواهد کرد.
مسئولان مختلفی در منطقه در باره روابط ایران و امریکا نظرات مختلفی داشته اند و همان بس که توئیتی از رئیس جمهور آمریکا در بازار نفت و قیمت آن اثر گذار است و وزیر نفت ایران بیژن زنگنه گفته است اگر ترامپ توئیت نکند قیمت نفت بالا نخواهد رفت، مفهوم تازه وابستگی های اقتصادی حکومتی که با شعار های استقلا ل آزادی جمهوری اسلامی که بارها من اشاره کرده ام و آزادی مفهوم مشترکی میان شعار دهندگان نداشت، از فداییان اسلام تا چریک های فدایی خلق، و جمهوری اسلامی هم مفهومش روشن نبود برای شعار دهندگان و استقلال ایران یعنی مستعمره هیچ کشوری نبوده است ولی حالا بیش از هر زمان دیگری سفره مردم ایران وابسته به تصمیمات دیگران شده است،.
خبرهای این سالها و این هفته ها خبرهای ناخوش و شبیه هم و تنها تفاوت آنکه رو به گسترش بیشتر گذاشته است، فقر و گرانی و بیکاری واعتیاد.
من بر آن هستم تا به نکته ای اشاره کنم که کمتر به آن پرداخته شده حکومت ایران حکومتی که از انقلاب برآمده بلافاصله حصاری دور خود کشید و مردم را به خودی و غیر خودی تقسیم نمود، و در این خودی و غیر خودی حتی روحانیون شیعه برخی که از آنها که مخالف حکومت بودند و آنرا خلاف شرع به تعبیر خویش میدانستند و میدانند و مخالف مصالح مردم، مانند دیگران به زندان رفتند و شکنجه شدند و به حصر خانگی درآمدند، نه حصر خانوادگی کارگزاران پیشین این حکومت مانند آقایان کروبی و میرحسین موسوی، کسانی را اشاره میکنم مانند آقای کاظمینی بروجردی، روحانی که بیش از ده سال در زندان شکنجه شد وخواستار جدایی دین از حکومت بود.
آنچه که این روزها با الهام گرفتن از سخنان او و دیگران گفته میشود سکولاریسم . آیت الله کاظمینی بروجردی علمدار جدایی دین از حکومت شد و هواداران او از افراد مذهبی بودند همچنین بانوان بسیاری به او اعتقاد داشتند.
و از این بابت گروهی تازه در عرصه اجتماعی و سیاسی ایران را شاهد بودیم امروز سالگرد حمله به این گروه و به خانه ی کاظمینی بروجردی بود در ایران و زندانی شدن ایشان و هوادارانشان.
دوشنبه ها برنامه حقوق بشر هست اخبار مربوط به نقض حقوق بشر را پیگیری خواهیم کرد و همراه من و شما هستند:
میهمانان برنامه خانم مؤذن زاده و آقای زمان فیلی

خانم مریم مؤذن زاده فعال حقوق بشر و از سخنگویان آقای کاظمینی بروجردی در خارج از ایران و آقای زمان فیلی روزنامه نگار که در روز حادثه و واقعه در محل بوده اند.
و با این اشاره که بازارهای ایران در بسیاری از شهر های بزرگ به حال تعطیل در آمده و همه در اعتصاب بسر میبرند و اعتصاب کامیونداران هنوز ادامه دارد.

چالنگی : یکی از مسئولین بهزیستی آمده و گفته آقای مسعود چلک مدیر کل دفتر امور بهزیستی بارها اشاره کرده ام و توضیح داده راجع به کودک آزاری و گفته: این اجتناب ناپذیر است و هرکاری بکنیم کودک آزاری وجود دارد، یک مدیر کلی که در کلاسهای قرآنشان آن اتفاقات میآفتد این سخن بعید نیست!!! و شما بعنوان یک مادر در هلند اگر مسئولی چنین حرفی بزند در هلند؟ این حرف را چگونه تفسیرمیکنید ؟

مؤذن زاده : واقعا تاسف آور است و موضوع مربوط به کودکان موضوعی است که در جهان در موردش حساسیت وجود دارد و در کشور های پیشرفته این حساسیت بیشتر است و قوانین سختی گذاشته اند و قوانینی که به روح و جسم انسان و شرافت انسانی خیلی اهمیت میدهد. چون کودکان خیلی مهم است که چگونه رشد بکنند ، و آینده سازان مملکت هستند از هر جهتی در این جوامع تمهیداتی رو پیش بینی میکنند که اینها در بهترین شرایط رشد بکنند، هم رشد فکری و هم جسمی و نا اگاهانه کاری را انجام نمیدهند و اگر انجام بگیرد قوانین سختی وجود دارد و این هم در جامعه وجود دارد و هم در مسئولین . ولی جامعه ایران که برطبق قوانین دینی جلو میرود و کنوانسیون کودک را امضا نکرده است، این اتفاقات راکه میینید می افتد . در دین خیلی تصریح شده که صاحب آنها والدینش هستند و حتی ممکن است تجاوز به حقوق کودک صورت پذیرد.

چالنگی : آقای فیلی شما بعنوان یک روزنامه نگار که سالها در هلند زندگی کرده اید وقتی اینچنین خبری را میخوانید تفسیرتان چیست؟

فیلی: جمهوری اسلامی سعی بر پوشاندن تمام مشکلاتی دارد که در جامعه موجود است مشکل کودک آزاری که اوجش تا بیت رهبری هم رفته است، جدا از مقولات دیگر در جامعه نیست، من خودم یکی از قربانیان کودک آزاری در سیستم جمهوری اسلامی هستم، با وجود آموزش وپرورش در این حکومت ومعلمینی که فقط برای این رژیم انتخاب شده اند من در ایران دوره ای در کانون پرورشی استخدام بودم و الان در اینجا با مدارس ابتدایی در هلند ارتباط دارم وقتی دوران خودم را با این بچه ها می سنجم همیشه بغضی در گلوی من جمع میشود که ما با چه سیستمی آموزش دیده ایم و اینجا با بچه ها چگونه برخورد میشود…..
چالنگی: خیلی ساده حرف حساب آقای کاظمینی بروجردی چیست؟ چه جذابیتی برای پیروانش داشت چه میگفت؟

مؤذن زاده : جدای از شخصیت بسیار خوب ایشان ومهربانیشان ، صحبت ها و تفکراتشان جذاب بود برای افراد و دوستان و بانوان چون ایشان خیلی به حقوق بانوان اهمیت میدادند، هم در خانواده خودشان و هم به شاگردانشان آموزش میدادند و اهمیت به شخصیت بانوان میدادند عقیده داشتند در هر خانواده ای ستون زندگی با خانمهاست و اگر خانمها کارهای جامعه را در دست بگیرند ما نتایج خیلی بهتری داریم در همین زمینه ایشان یک انجمنی هم در داخل ایران به صورت غیر رسمی داشتند و خیلی ها را هدایت میکردند و عده ای بصورت داوطلب مخصوصا خانمها در آنجا کار میکردند و بعد از دستگیری ایشان خانمها ادامه فعالیت دادند. اما صحبت کلی که ایشان داشتند ایشان کاوشگر بودند در زمینه تخصصی که داشتند و ایران هم یک کشور مذهبی است و قبل از تشکیل این حکومت در صد بالایی از مردم مذهبی بوده اند و مردم مذهبی علاقه مند به دیدگاههای ایشان میشدند چون ایشان تعصب را کنار میزدند. ایشان معتقد بودند که کاوش در متون دینی و قرآن باید صورت پذیرد. …………….
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو