تفسیر خبر ‎ سه شنبه ۱۰ مهر

در این شماره از برنامه به بررسی:
نوسانات کم سابقه در بازار ارز ایران چه علت هایی دارد آیا دست حکومت در کار است یا دست احتکار کنندگان ارز و یا دستان دیگر و چه پیامدهایی برای سفره مردم ایران دارد و چه پیامد هایی در عرصه خارجی ایران دارد
همچنین موشک پرانی جمهوری اسلامی بسوی سوریه چرا حکومت ایران به این اقدام دست زد؟ با چه هدفی؟ و چه نتایجی از این موضوع گرفت
فرانسه اموال وزارت اطلاعات در فرانسه را مسدود اعلام نمود
در میانه برنامه سفری به کردستان خواهیم کرد و گزارشی در باره این منطقه و بویژه در ارتباط با حقوق انسانی با شما سخن خواهیم گفت.
میهمان این برنامه آقای اردوان روزبه روزنامه نگار خواهند بود

چالنگی : آقای روزبه شما هم با من موافق هستید که پاییز بسیار زیباست و رنگهای زیبای پاییزی آدم را به شوق میاورد.

روزبه: بله من چون خودم متولد پاییز هستم و از قسمتی از ایران هستم که در آنجا چهار فصل است شاید علت زندگی کردن من در این قسمت از امریکا بی دلیل نباشد اینجا همه چیزش تداعی کننده بسیاری از خاطرات کودکی من است.

چالنگی: ایرانی اینچنین رنگین کمان از اقوام مختلف و طبیعت با زبانهای مختلف به تازه گی میشنویم تجمعاتی از اقوام مختلف که دور هم جمع میشوند بدون هیچ تردید نمایندگی آن اقوام را ندارند خودشان گروهی درست کرده اند و اسمی برای این گروه گذاشته اند ولی ادبیاتی وارد عرصه سیاسی ایران بزور وارد میکنند که این ادبیات غیر واقعی است حالا آمار دروغ می دهند مثلا ملیت به جای اقوام ما چند ملت مختلف داریم و آیا میشود ملیت را بدون کشور ذکر کرد مثلا وقتی میگوییم ملیت کرد و یا ملیت عرب ، آیا این الفبای تجزیه هست؟ نیست؟ چی هست؟

روزبه: توجه به این موضوع واقعیتش اینست که مواقعی که در باره اتفاقی که در کشورمان می افتد عصبانی هستیم دست به کارهایی میزنیم که هیچ به آینده اش فکر نمیکنیم ، بجای پیدا کردن راه حل های مناسب با اولین و ساده ترین حرکتها با آن فشاری که برما وارد شده است مبارزه بکنیم. از نظر من ملیت یک تعریف مشخص دارد ملیت برمیگردد به خاک ، سرزمین و مرز ، ما قومیت داریم و ممکن است دوستان ناراحت بشوند و برخورد نامناسب و عصبانی با آدم میکند در حالی که این حقیقت است شما در ایالت متحده آمریکا چیزی بنام ملیت ندارید چون همه آمریکایی هستند و ملت یک پارچگی و وحدت است وقتی رنج و درد منهم بچه های بلوچ و خوزستان هستند اینکه امروز در محاق قرار میگیرد بین کلمه ملیت و قومیت نکته ظریفی وجود دارد که من فکر میکنم ایران بزرگ درونش ترکها ، کردها ، لرها ، بلوچها هستند همه اینها در کنار همدیگر ایران را میسازد و بعضی مواقع من از بعضی تجزیه طلبان کلمه فارسها را میشنوم این ابزاری ایست برای فشار به این عبارتی که استفاده میگردد.
اصلا ما چیزی بنام فارس در ایران نداریم اینکه حکومت دست کیست دست خیلی از همین دوستان کرد و ترک هستش در واقع یکجور فرافکنی میکنند در نتیجه ما میتوانیم فشاری را که امروز حکومت بر مردم تحمیل میکند با وحدت و دفاع از ملیت خودمان بکنیم، این ایراد بزرگی است که ما ملیت مان را در سایه حکومت ببینیم دچار ضرر میشویم. فکر میکنم یک قوم را ملت ذکر کردن در واقع دارند رودر رویی با حکومت میکنن در پی جدایی وچند پاره گی این مملکت هستند، ما اقوام مختلفی هستیم که در کنار هم به شکل یک ملت زندگی میکنیم، این را باید یکپارچه بکنیم.
امروز باز هم در ایران دختری را که در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتل شوهرش شده را اعدام کرده اند. این خانم کرد بوده و من مشکلی با این ندارم ما مشکل با قانون قضایی کشورمان داریم. امروز نباید این موارد را کرد یا ترک ببینیم اعدام امر ناخوشایند و نادرستی است و ملیت ما همگی یکی است و ایرانی هستیم.

چالنگی : زینب ۱۵ ساله بود که در اثر اختلافاتی که بود، منجر به مرگ شوهرش شده است، میدانید که در ایران دختران نازنین ایرانی در سن کم حتی ۹ سالگی به زور به ازدواج کسانی در میایند که اختلاف سنی زیادی با آنها دارند ودرسن ده و یازده سالگی چه میتوانند بکنند ؟ حکومت دینی و مذهبی باعث بروز اختلاف در بین شیعیان شد و از این دایره بسته تر شد و شد حکومت خودی و غیر خودی، که چند ده هست که حکومت میکنند یعنی حتی شیعه و حتی روحانی هم باشید ولی با حکومت نباشید مشکل دارید، مثل کاظمینی بروجردی . تفسیر شما را میشنویم؟

روزبه: به تعبیر من بایستی بدون هیچ پرده پوشی گفت حاکمیت بعد از انقلاب به آن اهداف که برای مردم که بخش عمده ای از این مردم باعث این تغییر شدند نرسیده است ، حقیقت اینست که شاخص های رشد اقتصادی وشاخص های رشد اجتماعی مشخص کننده این بوده که جمهوری اسلامی موفق نبوده است امروز چیزی که بسیاری از مردم انقلاب کردند برای آن و آن چیزی که خمینی در باب دلایل سرنگونی سلطنت در ایران طرح کردند هیچکدام عملی نشده است، ارزش ایران در جوامع بین المللی پیشرفت نداشته و جامعه ما بخشیش دچار بحرانهایی شده است، جامعه بحران زده، جامعه ترسیده، تصوری از آینده روشنی ندارد. خودی و ناخودی شدن بخشیش متوجه خود مردم هستش و فراموش نکنیم افرادی میتوانستند از طریق رانت، طلا و آهن بخرند و دپو بکنند و چند برابر بفروشند، در حقیقت اینها همه آدمهای نظام نبودند ولی از خودی و غیر خودی منفعتشان را کسب کرده اند، امروز در این مملکت سرعت اتفاقات چنان زیاد است که از تصور خارج است مثل اتفاقی که دیروز افتاد روی مسئله دلار بخشی از این فرهنگ خودی و غیر خودی است و سعی نکردیم این را در نظر بگیرم که حق و عدالت مربوط به همه است.و اینها نه ربطی به شیعه دارد و نه ربطی به بهایی و سنی دارد و نه ربطی به هیچ دین دیگری.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو