تفسیر خبر ‎ دوشنبه ۹ مهر

در برنامه امشب بررسی خواهیم نمود آنچه در عرصه داخلی و بین المللی میگذرد.
آنچه را که مربوط به ایران و مردم ایران میشود مورد بررسی قرار خواهیم داد.
پیامدهای اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در ارتباط با ایران
آنچه که در خلیج فارس بین ناوچه های ایرانی و ناو آمریکایی گذشت و بازتاب تبلیغاتی آن در رسانه های حکومتی ایران
نگاهی خواهیم داشت به تحریم های در راه و نگاه جامعه جهانی به نقض حقوق بشر و حقوق انسان ایرانی در حکومت ولایت فقیه در ایران و موضوعات دیگر بر همین محور ها
میهمانان: خانم کاملیا انتخابی فرد نویسنده و کارشناس امور سیاسی از نیویورک
و در کانادا آقای افشین افشین جم فعال سیاسی و در وین آقای دکتر حسن نایب هاشم پزشک و فعال حقوق بشر
نخست نگاهی به بازار ایران خواهیم افکند و آیا قحطی کم سابقه در راه است ؟

چالنگی: من اطلاع دارم که شما در جریان مجمع سازمان ملل بوده اید و بعنوان یک ایرانی آنچه که مسئولان ایرانی روحانی و ظریف گفتند تفسیر شما چیست؟ تا چه اندازه شعار بود ؟
انتخابی فرد: آقای ظریف همچنان در نیویورک هستند و مشغول ملاقات با رسانه ها و شخصیت های مختلف هستند و احتمالا سیاستمداران اروپایی. هیئت ایرانی به گمان من به یک دلیل و منظور خاصی به آمریکا آمد وآن تشکیل و اجماع بین الملل را راضی بکنند شاید تحریمها مربوط به بخش نفت و گاز که از ۴ نوامبر اجرایی میشود بتوانند جلوی آن را بگیرند یا فرصتی را ایجاد بکنند که به تعویق بیفتد . درست است که همه از خروج آمریکا انتقاد کردند ولی مسئله موشکهای بالستیک ایران و حضور ایران در منطقه چیزی بود که قابل دفاع نبود و در سخنان روحانی هم به آن پرداخته نشد، شما نمیتوانید در عرصه بین الملل فقط راجع به یک موضوع صحبت کنید که اجماع جهانی رو داشته باشید و طرف دیگر را نبینید و بخواهید که از یک حمایت ویژه ای هم برخوردار باشید، رفتار ایران در پس توافق برجام تغییری نکرده است و ان تغییری که راجع به آن صحبت میکنیم فقط مسئله حضور ایران در سوریه نیست، ویا دخالت در منطقه نیست، آن مسئله رفتار و همجواری هستش که همسایه ها چیزی از آن ندیدند، در بعد از توافق هسته ای برجام . اینطور نیست که من بخواهم طرفداری عربستان سعودی یا امارات را بکنم برای کسی خوشایند نیست که طرح فضای باز در عربستان دچار مخاطره بشود.
چالنگی : تفسیر شما آقای افشین جم ببینید حکومت ایران خروج آمریکا را مورد انتقاد قرارداده و بعضی از کشورها از خروج آمریکا دل خوشی هم نداشتند مانند فرانسوی ها وبسیاری موضوعات دیگر که باعث تنش بین ایران و آمریکا شد و حکومت ایران میگوید ما داریم به وظایف دینی خود عمل میکنیم و بر اثاث آن ما باید از شیعیان دنیا حمایت بکنیم اما آمریکا به چه مناسبتی در منطقه هست ؟ تفسیر شما را می شنویم.

افشین جم: سفر هیت ایرانی بهمراه روحانی به امید نشستی با آقای ترامپ و یا آقای پمپئو و بتوانند تنش رو برای 4 نوامبر که تحریمهای بانکی که بسیار بسیار مهم است
و فراموش میشود در این برنامه ها و صادرات نفت و گاز بتوانند روزنه ای پیدا کنند البته تنش بین ایران و اروپا هست آنها میخواهند برجام را حفظ بکنند برای اعمال غیر قانونی خود و موشک پرانی های جدید و امروز ایران راه جدیدی باز بکنند. در حال حاضر سفیر فرانسه از بعد از حمله ای که قرار بود به تجمع مجاهدین شود ایران را ترک نموده وتا پایان دادگاه به ایران برنخواهد گشت. وضعیت ایران به آن صورتی که نشان میدهد اروپا با آنهاست، نیست. !! و مسلما این موضوع ادامه خواهدداشت و اوضاع بدتر خواهد شد.

چالنگی : و اما شما آقای نایب هاشم که در وین هستید ودر شورای حقوق بشر در ژنو شرکت داشتید مسئله حقوق بشر در حاشیه سازمان ملل مطرح شد و لی در دستور کار امریکا نبود ولی آن نکته ای که مهم است سخنان محمد جواد ظریف برابر دوربینهای فرنگی که منکر نقض حقوق بشر در ایران میشود مخاطب اینها چه کسانی هستند و بازتاب آن چه بوده است؟ تفسیر شما را میشنویم.؟

نایب هاشم: بهر حال اطلاع دارید که در شورای حقوق بشر موضوع یمن سوریه و اسراییل در دستور کار قرار گرفت و طبیعی است که هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آنجا حضور دارد و ما سعی میکنیم مسائل مربوط به نقض حقوق بشری ایران را مطرح بکنیم و در شرایط یمن مسئله موشکها را مطرح کردیم میدانید که عربستان و ایالات متحده عربی اونجا جنایات جنگی انجام داده اند و حوثی ها هم به همچنین غیر نظامیان زیادی را کشتند، البته نه به اندازه عربستان و امارات عربی و میدانید که امارات در آنجا زندانهای مخفی دارد، متاسفانه شرایط یمن خوب نیست و حضور ایران و موشکهای ایران نشان میدهد که ایران نقشی دارد، وگوشزد کردیم به شورای حقوق بشر و همچنین این مسئله که آمادگی نشان داده اند که در مورد عقب نشینی ایران از سوریه عراق و لبنان که توافقی نبوده ولی در مورد یمن قرار است صحبت کنند. و آقای ظریف حضور نداشتند و صرفا هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی حضور داشت و برخوردهایی هم داشت و جسارت کرد و صحبت های ما را قطع کرد بهر حال آنها اقدامات خودشان را میکنند ولی پایگاهی در شورای حقوق بشر عملا ندارند و در جلسه ماه مارس قطعنامه بر علیه ایران تصویب خواهد شد.

چالنگی: آیا میشود برداشت کرد که در این انکارهای محمد جواد ظریف و هئیت همراه بازتابی در جامعه جهانی داشته است ؟

نه به هیچ وجه بهر حال آنها آگاه هستند و نمایندگان کشور های مختلف اعم از اروپایی و آمریکای لاتین و آسیایی صحبت میکنیم و همه به شرایط آگاه هستند حدود بیست موضع گیری داشتیم در شورای حقوق بشر و مربوط به حقوق بشر ایران بوده است طبیعی است که آنها هم اگر حرفی برای گفتن داشته باشند در مورد مردم ایران نیست ،بیشتر در مورد بومیان کانادا و آفریقا و حاشیه نشینان شهر های دیگر کشور هاست.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو