تفسیر خبر ‎ چهارشنبه ۴ مهر

در سازمان ملل متحد در ارتباط با ایران چه گذشت ؟
انچه حسن روحانی گفت چه پیامد هایی خواهد داشت و آنچه که پیش از او پرزیدنت ترامپ اظهار داشت و نیز دیگر مسئولان آمریکایی از جمله مایک پمپئو و جان بو لتون رئیس شورای امنیت آمریکا گفته اند چه پیامد هایی خواهد داشت؟
نقش ایران در تروریزم منطه ای و بین المللی چگونه است ؟
و سیاست آمریکا در برابر حکومت ایران و دخالتهای ایران در یمن و سوریه و عراق که در نشست های حاشیه سازمان ملل چه خواهد بود ؟
تحریمهای در راه چه پیامد هایی برای سفره مردم ایران دارد ؟

میهمانان برنامه آقایان اله یار کنگر لو و برزومهر طلوعی و افشین نریمان

چالنگی : خوب جناب نریمان چه خبر :

نریمان : من بیشتر در ساختمانی بودم که نه به انرژی هسته ای بود و برنامه حالت خصوصی داشد و از قبل باید ثبت نام میکردند افراد زیادی سخرانی کردند و برنامه طولانی بود و آدمهای مهمی آنجا بودند از جمله وزیر امور خارجه عربستان و مدیر موساد و مایک پمپئو و پنل های مختلفی برگزار شد و همه کسانی که راجع به ایران صحبت کردند راجع به مردم ایران و سیاست های حکومت ایران مرزی قائل بودند و مردم ایران را بزرگترین قربانی این حکومت میدانستند و زمانی که از کارهای تروریستی حرف میزدند مشخصا منظورشان حکومت ملا ها بود .
میدانید که نزدیک سازمان ملل تظاهراتی هم در جریان بود که گروههای مختلف سیاسی حضور داشتند و نکته قابل توجه این بود که با توجه به باران شدید باز هم تظاهرکنندگان ایستاده بودند و شعارهایشان را میدادند و اعتراض خودشان را به جمهوری اسلامی اعلام میکردند. در برگشت سخنرانی آقای ترامپ و حسن روحانی در سازمان ملل را هم گوش کردم ، بنظر من سال گذشته وقتی آقای ترامپ صحبت کرد در سازمان ملل مشخصا نام سه دولت را برد دولت کره شمالی و بشار اسد و حکومت جمهوری اسلامی، امسال فقط از جمهوری اسلامی نام برد و اشاره کرد مسئله کره شمالی در حال حل و فصل است و در مورد سوریه گفت باید بیشتر تلاش بکنیم تا این بحران سوریه تمام بشود و به ایران که رسید دومرتبه از رهبران ایران نام برد و از آنها انتقاد کرد ، آقای روحانی هم ابتدای سخنرانیش رو با حقانیت دولت خودش شروع کرد و این حقانیت را ارجاء داد به رای مردم و این در حقیقت حقانیت شورای نگهبان است و مردم ایران چنین حقانیتی نداده اند.

چالنگی : آقای مایک پمپئو اشاره ای طنز آمیز به صحبت های خمینی کرد .

نریمان : برای من خیلی جالب بود که هم مایک پمپئو و هم جان بولتون خیلی مسلط بودند به اخبار روز ایران و ایشان اشاره کرد که خمینی وقتی به ایران آمد گفت فقر را ریشه کن میکند و خیلی بدرستی گفت حاکمان ایران با یک انقلابی مردم ایران را گول زده اند، و قولها و عده هایی به آنها داده اند و الان ایران با بحران محیط زیستی طرف است و بحران بی آبی روبرو هستند و مثلا وزیر امور خارجه عربستان اشاره کرد که نیروی نظامی ایران نیروی قدرتمندی نیست و همین موشک ها را دارد و هواپیماهایشان مال دهه هفتاد میلادی است.

چالنگی: تحلیلگران میگویند اینها بیشتر مانور سیاسی است و جمهوری اسلامی سعی میکند چنین وانمود کند.

کنگرلو : بله قطعا دولتهای دموکراتیک سعی در حفظ منافع ملی خودشان دارند و آقای ترامپ انتخاب شدند که منافع مردم خودشان را حفظ بکنند نه مردم مارا. متاسفانه تنها کشوری که به منافع ملی خودش هیچ توجهی ندارد و بدنبال نقض منافع ملی ماست دولت جمهوری اسلامی است، همینطور که در سازمان ملل دیدیم و دولت آمریکا عزمش را جزم کرده است تا مشکل ایران را حل بکند و حرفهایی که ترامپ در سازمان ملل زد مشخصا سیاست هایش را به جهانیان اعلام نمود. و در این جلسه حدود 5 دقیقه در مورد ایران صحبت کرد و به تمام جهانیان اعلام کرد که در مورد سیاستش در مورد ایران جدی است و آن کسانی که این را جدی نگیرند از جمله اروپاییان و روسیه و چین و بخواهند نقض بکنند با ما طرف هستند . جمهوری اسلامی در یک حالت انکار بسر میبرد یک حالت زامبی است که در خواب حرکت میکند و راه میرود و کسی که در خواب راه میرود در نهایت سقوط خواهد کرد. اینها دولت آمریکا و ترامپ را جدی نمیگیرند، و حرفهایی که روحانی زد بیشتر شبیه جوک و خنده بود ایران بزرگترین دشمن صلح خاورمیانه است کسی که به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل شرکت میکند و تمام واقعیت را وارونه جلوه میکند چه کسی این را میتواند جدی بگیرد.
اگر هم بگیرند فقط بخاطر چپاول گری آنهاست. سیاست های اتخاذ شده توسط دولت ترامپ بیشتر بنفع منافع ملی ماست تا سیاست های دولت خودمان.

طلوعی: بنظر من دولت آمریکا خیلی لحن شدیدی داشتند علیه جمهوری اسلامی و تفاوت بین مردم و حکومت ایجاد نموده اند و دولت ترامپ خیلی از موضع قدرت صحبت میکرد و او در سیاست های خارجیش موفق بوده است و هشدار هایی که در مورد ترامپ میدادند به وقوع نپیوسته است اما جمهوری اسلامی کاملا از موضع ضعف صحبت میکرد و مثل آدم بازنده ای بود که هیچ چیز برای گفتن نداشت. و حرفهایش یکسری گزافه گویی ها بود و جمهوری اسلامی را نماد صلح و آرامش میداند و هیچکس این صحبت ها را جدی نمیگیرد.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو