تفسیر خبر ‎ دوشنبه ۲ مهر

در برنامه امشب تفسیر خبر
عملیات تروریستی اهواز و این پرسشها ؟ که چه کسانی از این عملیات سود میبرند

آیا داعش مسئول عملیات است یا حکومت و یا هردو؟
گروه تجزیه طلبی که خود را مبارزان الاحواز می نامند چه نقشی در این عملیات داشته اند ؟

آیا این اقدامات تروریستی بنفع ایرانیان عرب تبار است؟
با من و شما هستند آقایان رضا حسین بر فعال سیاسی و مازیار شکوری تحلیل گر سیاسی و حسن هاشمیان تحلیل گر سیاسی

آنچه در اهواز روی داد، چه کس چه نهادی ، چه سازمانی پشت این عملیات تروریستی بوده است . گروهی که خود را سازمان الحواز نامیده است این عملیات را بعهده گرفت و در ساعتی بعد داعش هم گفت ما انجام داده ایم هنوز هیچ گزارش قابل اعتمادی این ها را تایید نکرده است. بسیاری نیز در این میان حکومت ایران را متهم میکنند که برنامه ریز این عملیات بوده است از طریق گروه و یا افراد دیگری. تا در سازمان ملل متحد عنوان کند که خود قربانی اعمال تروریستی است. منتظر زمان خواهیم ماند.اقدامات مشابهی هم در سالهای گذشته روی داده است که در گذر زمان مشخص شده است حکومت ایران پشت این عملیات بوده است.
پیش از انقلاب هم آتش زدن سینما رکس که اخیرا نیز برخی از مسئولان حکومت ایران به دست داشتن در آن اعتراف کرده اند.

چالنگی :در اهواز این عملیات تروریستی کشته و زخمی های زیادی بجای گذاشت ، در هر عملیاتی میگویند چه کسی از این عملیات سود میبرد آیا واقعا این منصفانه هست که بگوییم حکومت ایران پشت این ماجرا هست. برداشت شما چیست؟.

حسین بر : من اخبار این قضیه رو با جدیت دنبال کردم و با افراد زیادی تماس گرفتم و خودم شخصا به این نتیجه رسیدم که جمهوری اسلامی یک الگوی رفتاری مشخص در شرایط معینی دارد که قبلا هم اینها اتفاق افتاده است، در مشهد به مرقد امام حمله کردند و به گروههای دیگر نسبت دادند و بارگاه امام رضا مقدس ترین جا برای شیعیان بوده است، همین کار را در سامرا کردند و عده ای را در آنجا به کشتن دادند و گناهش را به گردن دیگران انداختند، چندین عملیات در بلوچستان انجام دادند و بعضی از علما و روسای عشایر را کشتند و آنرا به گردن خود بلوچها انداختند ، اینهم در دنباله همان عملیات هاست خصوصا که میبینیم فقط یک منبع خبری وجود دارد و هیچ منبع خبری مستقل دیگری هیچ خبری منتشر نکرده است، خبر هایی را هم که انتشار داده اند بسیار حساب شده است طوری هست که جمهوری اسلامی را به عنوان مظلوم معرفی بکند و کشته شدگان هم مردم عادی باشند. اگر این واقعیت دیگری بود مهاجمین افرادی بودند مثلا از گروههای ضد رژیم و یا داعش آنها بایست مقامات عالی رتبه را هدف قرار میدادند نه چند سرباز و بسیجی را بکشند و نام خودشان را بدنام بکنند، کشته شدن بسیجی ها و سرباز ها نشان میدهد که این از طرف گروه خاص یعنی خود جمهوری اسلامی برنامه ریزی شده است.

چالنگی: ولی داعش این جور عملیات را انجام داده و با ماشین روی مردم عادی رفته است.
حسین بر : کاملا درست است ولی این در کشور های اروپایی ایست، داعش اینگونه وانمود میکند که همه مقصر هستند و جزو دشمنان دین و مذهب هستند ، اما در ایران اینگونه نیست ، شما اگر یادتان باشد در مجلس هم چنین عملیاتی را اجرا کردند و هیچکسی باور نکرد که داعش هستند.
چالنگی : در لیبی و عراق داعش مردم را هدف قرار داد و سر برید ؟
حسین بر : در جاهای دیگر دسترسی به مقامات بالا و سران نداشت و در این رژه آنها میتوانستند سران این رژه را هدف قرار بدهند.

چالنگی : آقای هاشمیان تفسیر شما را در ارتباط با این عملیات تروریستی میشنویم؟

هاشمیان : من معتقدم که همه احتمالات وجود دارد و نمیشود که بطور قطع گفت که کار خود رژیم است البته این رژیم اگر منافعش ایجاب کند به امام رضا هم رحم نمیکند منتها الان چند نقطه هست اینجا که به خود رژیم هم ضربه میزند ، رژیم چهل سال هست که جامعه را ملیتاریستی و نظامی کرده و تبلیغ میکند که قوی هست و تمام نهاد های نظامی و شبه نظامی رو برجامعه ایران تحمیل کرده ، و در خارج تبلیغات بسیار گسترده ای را برای این انجام داده است. الان این عملیات ضربه بزرگی به هیبت نظامی ایران زده است و اونهایی که برنامه ریزی کرده اند برای این عملیات این را در نظر نگرفته باشند، لذا این موضوع میتواند شک برانگیز باشد که خود رژیم این کار رو انجام داده است منتها از آن طرف میبینیم که دلایلی وجود دارد که انگشت اتهام به سوی رژیم نشانه میرود…..چرا در حملاتی که به رژیم میشود همه کشته میشوند؟
امروز وزیر اطلاعات از دستگیری عوامل خبر داده و فرمانده ارتش اطلاعات دیگری داده است یعنی خود آنها هم ضد و نقیض حرف میزنند.

چالنگی: حکومت ایران عملا منت بزرگی به گردن مردم میگذارد که ما امنیت شما را تامین کرده ایم و این حادثه آنها را زیر سئوال برده است ؟

هاشمیان : ایران میگوید ما در سوریه در یمن در عراق دخالت کردیم بخاطر اینکه امنیت ایران را حفظ کنیم اما دقیقا حالا این امنیت از بین رفته است در واقع امنیتی وجود ندارد و آنچه رژیم میگوید یک امنیت پوشالی است.

شکوری: ببینید این حرکت تروریستی که ایجاد شده مورد تایید کسی نمی باشد و کار اپوزیسیون را دشوار میکند بخصوص حالا که حسن روحانی میخواهد در سازمان ملل صحبت کند و بگوید ما قربانی خشونت و تروریسم هستیم . اما من فکر نمیکنم که این کار جمهوری اسلامی باشد اگر چه معتقد بر این هستم که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از قبل مطلع بودند که چنین عملیاتی میخواهد انجام بگیرد و ممانعت بعمل نیاورده اند به جهت اینکه زمانی که میخواهد یک همچنین رژه ای برگزار شود نیروهای امنیتی از چند روز قبل محیط را پاکسازی و تحت کنترل میگیرند، اما در اینجا ما میبینیم که چنین نشده است و نیروهای امنینی هم مطلع بودند که چنین عملیاتی میخواهد انجام بشود و این عملیات هم دقیقا از سوی اعضای تجزیه طلب خوزستان انجام شده است، سخنگوی الاحواز میگوید ما نبوده ایم و میگوید جنبش مقاومت اهواز بوده است و این گروه از افراد مسلح تشکیل شده است و چندین ماه قبل هم ویدیویی بیرون داده بودند و تهدید کرده بودند مردم اهواز را که غیر بومیان باید از اینجا بروند و منطقه را اشغالی توصیف کرده بودند بنابرین این توان و نیرو را داشته اند و ممکن هست که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در درون اینها نفوذ کرده باشد و خط و ربطی به اینها داده باشند که اینها دست به چنین عملیاتی زده اند و آب را به آسیاب جمهوری اسلامی ریخته باشند……..
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو