پمپئو ومذاکره با ایران

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفتگو با فاکس نیوز اعلام کرد دونالد ترامپ مایل است بدون هیچ پیش شرطی و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با حسن روحانی دیدار کند. وی در عین حال گفت آمریکا تا کنون نشانه‌ای از اینکه ایران رفتار خود را تغییر بدهد، ندیده است.
وی همچنین با اعلام امادگی رئیس جمهور امریکا برای دیدار با خامنه‌ای، رهبر ایران را صحنه گردان اصلی در ایران دانست و از آمادگی رئیس جمهور امریکا برای دیدار وگفتگو با وی گفت.
وی همچنین ضمن بیان این موضوع که برنامه‌ای برای دیدار دو رئیس جمهور در مجمع عمومی وجود ندارد، بر آمادگی کاخ سفید برای مذاکره با هر یک از دو رهبر ایران ، تاکید کرد.
پمپئو عین حال گفت رییس جمهور امریکا بر سازنده بودن مذاکرات بین دو کشور تاکید دارد و امادگی ای از این لحاظ در دولت ایران مشاهده نمی‌کند و اظهار داشت ایران آماده این دیدار نیست. وی همچنین با ابراز تاسف از حادثه اهواز، آن را یک تراژدی نامید که جان انسان‌ها از بین رفته است و همتای ایرانی خود ظریف را بر تمرکز به حفظ امنیت شهروندان ایرانی دعوت کرد و از وی برای بی‌ثبات کردن منطقه انتقاد کرد و اظهار داشت بهتر است اقای ظریف به جای اقدام برای بی‌ثبات کردن منطقه بر حفظ امنیت در داخل ایران تمرکز کند.
پیش از این نیز ترامپ رئیس جمهور امریکا اعلام کرده بود اماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است، اما مایک پمپئو گفته بود تا وقتی رهبران ایران رفتار خود را تغییر ندهند، مذاکره‌ای بین ایران و امریکا صورت نخواهد گرفت.
برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران نیز چند روز قبل اعلام کرده بود آمریکا اماده دادن امتیازات به ایران است.
بنا به تحلیل کارشناسان، شرایط برای ملاقات روسای جمهور ایران و امریکا در بدترین وضعیت خود طی 38 سال گذشته و پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور قرار دارد. از دو ماه قبل، امریکا ایران را تحت شدیدترین تحریم‌ها طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی قرار داده است و بارها تاکید کرده است هدفش نابودی اقتصاد ایران است. لذا اعلام امادگی امریکا در شرایطی که ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار داده، و از سویی می‌دانند که رهبر ایران تصمیمی برای مذاکره با امریکا ندارد میتواند از جنبه تبلیغاتی به نفع آمریکا تمام شود .
مقام‌های ایرانی شرط گفتگو با ایالات متحده را بازگشت ترامپ به برجام عنوان کرده‌اند و تاکید دارند در شرایط فعلی، امکان گفتگو و مذاکره با امریکا ممکن نیست. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران چندی پیش به صراحت اعلام کرد تا وقتی
ایران قدرت کافی برای مذاکره برابر و قدرتمند با امریکا را نداشته باشد، اجازه گفتگو با ایالات متحده را به ایران نخواهد داد.