تفسیر خبر ‎ سه شنبه ۲۷ شهریور

در برنامه امشب تفسیر خبر نگاهی خواهیم داشت به سفره مردم ایران و روند گرانی در ایران
همچنین تحریم های در راه چه اثراتی بر صادرات نفت ایران خواهد داشت ؟ و در اقتصاد ایران چه پیامدهایی منتظر خواهیم بود؟
نشست رهبران روسیه و ترکیه در سوچی در مورد ادلب بدون حضور نماینده ایران
آیا ایران از سوریه کنار گذاشته میشود؟ .

میهمانان برنامه آقایان فواد پاشایی و حسن منصور

چالنگی : در نشست بروکسل چه گذشت ؟ و هدف از برگذاری آن در شرایط کنونی ایران چه بود ؟
پاشایی: حزب مشروطه ایران هردو سال یکبار کنگره حزبی دارد که در آن کنگره حزبی بررسی میکند عملکرد خودش را در دوسال گذشته و راهکارهای خودش را برای دو سال آینده و در این حال انتخاب میکند شورای مرکزی خودش را طبیعی است که در آن هیئت شورای مرکزی دبیر کل خودش را انتخاب میکند برای دو سال آینده و در این نشست شورای مرکزی جدید انتخاب شد و آقای شاهین آلیا و خانم توکلی و دکتر زاهدی و…. بودند که در اولین نشست خودشان خانم هایده توکلی را بعنوان دبیر کل حزب انتخاب کردند. و ما این شانس را داشتیم که از راهنمایی جناب دکتر منصور در زمینه اقتصادی استفاده ببریم.

چالنگی: حزب مشروطه ایران خواهان چه نوع حکومتی است ؟

پاشایی: ما خواستار حکومت مشروطه پادشاهی هستیم. و دوستان میدانند که حکومت پارلمانی است و دولت تحت ریاست نخست وزیر است و پادشاه بعنوان نماد پادشاهی حضور دارد مثل انگلستان و خیلی از کشور های مدرن اروپایی.

چالنگی : بسیاری از بینندگان ما کنجکاو هستند دریابند آقای منصور در نشست بروکسل چه گفته و آیا ارزیابی بوده از وضعیت کنونی ایران در نشست بروکسل؟

منصور : عرض بکنم با عرض تبریک به حزب مشروطه ایران که در این موقعیت انتخاب یک خانم بعنوان دبیر کل حزب از لحاظ نمادین ارزش بسیاری را دارد.
من بعنوان سخنران میهمان در جلسه بودم و چون عضو حزب نیستم و از چند سال پیش از من خواستند که مشاور اقتصادی حزب باشم . موضوعی که من در آنجا به بحث گذاشتم بحث مالی و پولی کشور است در شرایط بحران ارزی و پولی تهدید هایی که نظام پولی کشور را تهدید میکنند مورد تحلیل من بود و پیام عاجل من این بود که نظام در شرایطی قرار گرفته که باید از چند بحران باید یکی را انتخاب بکند و منتظر این باشد که این نقدینگی بسیار کلان و غیر نرمال که از میزان تولید ملی فراتر رفته است هر آینه به هرکدام از بازار ها هجوم بیاورد مانند بازار ارز و طلا و بازار های متفاوت را منفجر بکند، این عملا نظام را از ثبات بیرون میبرد برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد ، باید جلوی افزایش نقدینگی گرفته بشود ولی بنا به دلائلی بسیار مشخص نظام قادر به کنترل افزایش نقدینگی را ندارد فقط در چهار ماه گذشته مبلغ صد هزار تریلیون نقدینگی به بازار اضافه شده است. این عللش بخشی اقتصادی است و بخشی سیاسی است که به 40 سال گذشته بر میگردد، یک نظام خودی و غیر خودی داریم وخودی ها هر روز دایره اشان تنگ تر و تنگ تر شده . و ناخودی ها که اکثریت ملت ایران هستند گسترده تر شده است. این خودی ها دسترس به منابع بانکی و مالی مملکت دارند ومیتوانند وامهای صدها میلیارد تومانی بگیرند، و این پولها را بیرون ببرند، بانکها توان این را ندارند که اینها را برایشان گشایش نکنند، در نتیجه حجم بدهی بانکها به بانک مرکزی هر روز افزایش پیدا میکند و هر واحد از این پولها ۷ واحد نقدینگی اضافه میکند ، موتور افزودگی نقدینگی توقف ناپذیر است.
نقدینگی را باید چیکار کرد اول باید ترمز کرد. این ترمز نه در اختیار رهبری و نه در اختیار دولت است و نه در اختیار بانک مرکزی است. خوب چه راهی میماند.
از دو راه میشود این نقدینگی را به انهدام کشاند یکی از این راهها اینست که با نوسان سازی در قیمت ارز که از ۴۰۰۰ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان برسد و بخشی از این نقدینگی سرازیر بشود به آنجا و فردا این برگردد و این سرمایه ای که آنجا رفته بسوزد. خودی هایی که از پشت پرده این قضایا آگاه هستند پولشان نمیسوزد.چون شرکت های خودی عملا پولشان را قبلا بیرون برده اند.
راه دوم که مثل شمشیر بر سر پس انداز کنندگان ایرانی است. و بانکها اعلام ورشکستگی میکنند و فقط اصل پولی که تضمین شده به متقاضی برمیگردد و سودی به او تعلق نخواهد گرفت که این مبلغ زیادی است. با یک همچنین حرکتی از این مبلغ نقدینگی موجود اگر قرار است یک سوم آن از بین برود تا تعادل صورت بگیرد در این صورت پس انداز کنندگان ایرانی عملا منهدم خواهند شد، بنابرین پیام من این بود که امروزه بانکهای ایران جای نگهداری پول نیستند بلکه اینجا در معرض تهدید جدی هستند، که نه دیر بلکه زود این حادثه رخ میدهد.

چالنگی : این نظریه اول شما یعنی دولت در این نوسان ارز دست دارد و تا چه اندازه درست است؟
منصور : ببینید در ایران عرضه کننده بزرگ ارز دولت است یعنی این ارز ناشی از صادرات نفتی است عمدتا، آن غیر نفتی ها هم نیمشان نفتی است. اما این پول ها به ایران بر نمیگردند. یکی از راههایش خرید کالا است که بجای پول کالا بیاورند و به قیمت بازار بفروشند.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو