پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۲۲ شهریور

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز می کنیم. سپس طبق روال هر هفته به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و به تحلیل و بررسی مسائل مختلف داخلی و منطقه ای خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد.

دکتر نوری زاده: درود بر مردم کردستان که در مقابله با رژیم جهل و جور و فساد و به اعتراض به اعدام سه جوان دلاور کرد دست به اعتصاب عمومی زدند و مغازه هایشان را بستند.

دکتر سازگارا: من هم بنوبه خودم شهادت این سه دلاور مرد کرد را تسلیت میگویم واز اعتصاب همگانی در کردستان حمایت میکنم.

دکتر نوری زاده: نقشی که آذربایجان در جنبش مشروطه داشت را در حال حاضر کردستان ایفا میکند. در جنبش سبز چقدر به بچه های جنبش کمک کردند

دکتر سازگارا: دقیقا کاری که آنها کردند مشابه کار ارتش سری در جنگ جهانی دوم بود و با به خطر انداختن خانواده هایشان بچه ها را به نقاط امن میفرستادند کردستان از قدیم دژ محکمی در غرب کشور بوده است و حق جوانانش این نیست که کولبری کنند و در این را کشته شوند ، درود بر شرافتشان.
شما به آقای روحانی اشاره کردید واقعا باید از آقای روحانی پرسید که چه جنگی ؟ مگر ما باکسی جنگ داریم ، اگر آقای خامنه ای تصمیم گرفته سرش را زیر عبای روسها بکند و مزدور شده این مگه جنگ ملت ایران است ، ما با آمریکا باید همیشه در حالت حساس کنونی باشیم، آخر این مردم کی باید از شرایط جنگ بیرون بیایند آقای روحانی شما رئیس دولت هستید، و باید بفکر کار و نان و مسکن مردم باشید، مردم باید برای آینده شان بتوانند تصمیم بگیرند ، بخاطر چند تا سانترفیوژوکه کمی کیک زرد درست کنند. و اگر بمب اتمی هم درست کنند مردم ایران گروگان بمب اتم میشوند .

دکتر نوری زاده: دکتر سازگارا نتیجه تحقیقات موسسه گلوپ را دیده اید ما باید برابر با فلسطینیان غمگین ترین مردم جهان باشیم. مردم فلاند چه برتری نسبت به ما دارند که باید شاد ترین مردم جهان باشند. ما همینجوری به عقب میرویم ما چرا باید در اندوه و غم به سر ببریم.

دکتر سازگارا: بقول قرائتی ما آخوندها شدیم گاز اشک آور ، اینها که سواد آنچنانی ندارند حتی یک تاریخ کربلا هم را درست نخوانده اند . و در عصری که انسان تحت تاثیر مدرنیته واقع شده و اینها فقط از گریه کردن مردم پول در می آورند و همه اش هم خرافات است دریغ از کمی دانش و معرفت، شاید بعنوان یک کار مبارزاتی باید شاد بود و مردم را به شادی کردن تشویق نمود و اینگونه جلوی حکومت بایستند.
و به عنوان یک وظیفه ملی و میهنی در مقابل روحانیون و اسلامگرایان حاکم که دعوت به غم و غصه و مرگ خواهی میکنند میتواند حکومت را بی اعتبار کند و رنسانس وار شادی حاکم بشود، هر چند فقر و تنگدستی خود عامل دیگری است.

دکتر نوری زاده: همین موسیقی رپ که جوانان اجرا میکنند بازتاب اینست، درست است شادمانی میتواند دشمن این رژیم باشد.
در برنامه قبلی مان از اپوزیسیون گفتیم، حال میپرسیم مردم در این باره چکار باید بکنند که گرفتار نان و گوشت و دارو هستند و چه بکنند که همراه با اپوزیسیون به هدف نزدیک شوند ؟

دکتر سازگارا : ما دو جنبش بزرگ در ایران داریم یکی جنبش دموکراسی خواهی است که سالهاست جا افتاده است این جنبش ارتشش طبقه متوسط ایران است. کارمندان دولت روزنامه نگارها و حقوقدانان که این جنبش رهبران و قهرمانان خودش را دارد و ارتش دموکراسی طبقه متوسط است و قهرمانان خودش را دارد مثل نسرین ستوده و نسرین محمدی احمد زید آبادی و عبدالفتاح سلطانی و بعضی از اینها هنوز در زندانند و کسانی که در حال مبارزه هستند.
یک جنبش دومی در دو سه سال اخیر قدرت گرفته که آن جنبش نان است. و با یک تکانی که خورد ۱۱۰ شهر در اعتصاب و اعتراض شرکت کردند و این مختصات خودش را دارد و ارتشش کارگران و بیکاران کشور هستند ما در حال حاضر هفت و نیم میلیون کارگر صنعتی داریم . در سال گذشته کارگری، بیش از ۶ هزار اعتصاب کارگری داشته ایم جنبش کارگری این قدرت را دارد که معلمان و بازنشستگان را همراه خود داشته باشد، باید این دوجنبش را بهم وصل کنیم، کاری که در ونزوئلا نشد و دانشجویان موفق به این کار نشدند.
در ایران باید به طبقه متوسط گفت باید با همکاری طبقه فرودست به این مبارزه بپردازد و هیچ مبارزه ای یک شبه موفق نشده است.

نکته مهم اینست که با قلم من و شما و دیگران توضیح داده شود که ایران سالهای سال است که ایران بوده و با عراق و سوریه متفاوت است اگر قدرت بی قدرتان آزاد گردد همه چیز میسر میشود و گذار از مبارزات مدنی مردم بهترین ضامن برای پیروزی است، کسی نمیخواهد دست به اسلحه ببرد چون نا امنی ایجاد میشود و ما تجربه انقلاب ۵۷ را داریم.
دکتر نوری زاده: ما تجربه سال ۵۷ را هم داریم.

دکتر سازگارا: وضعیت فعلی را اگر با ۵۷ اگر مقایسه بکنیداختلافات فاحشی وجود دارد ، شاه قصد سرکوب نداشت ، ارتش بروی مردم اسلحه نکشید، در حالی که در حال حاضر خامنه ای دارد چنگ ودندان نشان میدهد و فرزندان کرد این سرزمین را اعدام و به مرکز حزب دموکرات حمله میبرد. وچندین تن را به شهادت میرساند ومیخواهد بگوید اصلا من کوتاه نمی آیم و من مسلط هستم و ایستاده ام، در حالی که میداند نه مشروعیتی در داخل حکومتش دارد و نه مقبولیتی دارد ومردم میدانند که اینها حق حکومت به آنها را ندارند و تعدادی فاسد دزد هستند که بر مقدرات مردم سوار شده اند. این حکومت عملا ستون فقراتش شکسته شده است. در ایران باید به این طبقه متوسط بقبولانیم که آزادی که میخواهند بدون همراهی با طبقه فرودست کسانی که جنبش نان میکنند میسر نیست. ایران هم سوریه و لیبی نمیشود. اما چگونه اینها اتفاق میافتد :
آرام آرام باید مردم آموزش داده بشوند که به یک ثقل سیاسی گوش بدهند با خلق یک ثقل سیاسی از هردو بخش جنبش مردم به آن گوش خواهند داد.

نوریزاده : بودن یک مجموعه که دارای نگاه متفاوت و یکی باشد این امر میسر میگردد امروز خوشبختانه فعالان جنبش میآیند و با ما حرف میزنند.

دکتر سازگارا ؛ دوستی دارمکه تجربه بیش از ۶۰ مبارزه جهانی را دارد او میگوید که مهمترین بخش کار شما اینست که گروهی رهبر از این دو گروه انتخاب کنید که در عمل لیاقت داشته باشند.

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و خویشاوندان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو