تفسیر خبر چهار شنبه ۲۱ شهریور

آقاي ناصر شاهين پر نويسنده و پژوهشگر تاريخ همراه من و شما خواهند بود .همراه وي مرور خواهيم كرد پي آمد هاي انقلاب را با پرسش هائي از اين دست كه چرا روشنفكران در انقلاب مشروطه به دنبال شيخ فضل الله نرفتند اما در انقلاب اسلامي از آيت الله خميني حمايت كردند؟

چالنگی: ما یک حکومت نمونه ای داریم در تاریخ اسلام و ایران، آیا ترکیب من درآوردی این حکومت تاریخچه ای در تاریخ ایران و جهان دارد ؟

شاهین پر : از ریشه تاریخیش که بگذریم ، این حکومت جمهوری مطلق نیست و یک حکومت اسلامی است . و آن تعریف دولت و ملت چهل سال است که از ایران زدوده شده است ، ما چیزی نه به نام دولت داریم و نه بنام ملت. ما یک حکومت اسلامی و یک ملت اسلامی داریم ، به این دلیل است که حکومت اسلامی پولش و امکاناتش را در جای دیگر مسلمان نشین خرج میکند.
به این خاطر که او نگاهش به امت اسلام است ، امت اسلام فقط در ایران نیست ، اینکه میگویند رئیس جمهور داریم ، مجلس داریم ، دستگاه قضایی داریم ، اینها همه دکور است و اینها برای اینست که مردم را سرگرم کنند. من امروز منتظر آقای زیبا کلام بودم متاسفانه ارتباط بر قرار نشد ، چون حرف دارم با طبقه روشنفکر که چه دارند به مردم میگویند.
ما جمهوری نداریم ،دولت نداریم، و ملت ایران هم نداریم و این امت اسلامی است ، این امت میتواند در سوریه ، عراق ، لبنان باشد و پول ایران هم برای این امت خرج بشود.

چالنگی: اگر بگویند ملت آمدند و به آری و نه رای دادند .

شاهین پر:، معدودی از اشخاص بودند که به این آری و یا نه رای ندادند ، معنیش آنست که آن قشری که به آن روشنفکر میگوییم اشتباه کردند، امروز هم قرار است اشتباه بکنند ، اگر دقت کنید کسانی که در طیف اصلاح طلب هاآمده اند معتدل ترند و بیشتر مطالعه دارند از بین آنه بیشتر روشنفکر پیدا میکنید ، این آقایان بیش از بیست سال است که در طیف روشنفکری و اصلاح طلبی در حکومت کار میکند. اینها همینطور با صورت به دیوار میخورند در حالی که از واقعیت های پشت پرده باخبر هستند. آیا تا بحال از رئیس جمهور پرسیده اند چقدر از امکانات مالی در دست اوست.

چالنگی: شما اشاره میکنید به روزی که مردم رای دادند جلال احمد حرفش این بود که نجات ایران در پیوند روشنفکران و روحانیون است ، حال ایران از چه چیزی باید نجات پیدا میکرد ؟ ولی راه نجات همان بود که عمل شد و بزرگترین اتحاد در طول تاریخ دنیا و قرن بیست بود که از چپ چپ تا راست راست و روشنفکران مدعی زیر علم خمینی سینه زدند . و اعدامهای پشت بام علوی ادامه یافت تا کشتارهای بیشمار سالهای بعد تا سه جوان کرد در چند روز پیش، از شما بعنوان یک مورخ میپرسیم آیا چنبن اشتباهی قبلا رخ داده بود؟

شاهین پر: از دوران صفویه چون هیچ حکومتی نمیتوانست معتدل باشد ، شما میدانید که جانشینان صفویه گروه افغانها بودند بعد هم نادر بود و بعد جانشینانشان نادر و جنگهای خونین تا اینکه کریم خان میآید و مدتی آرامش برقرار میشود و در پی آن جنگهای متعددی تما کشور را در بر میگیرد در این شرایط که حکومت ها نمیتوانستند به مردم برسند و با آنه ارتباط داشته باشند مردم مرجع و پناهشان خانه روحانیون بوده است و هر چه آموخته اند از آنه آموخته اند . تا پایان دوره قاجار تمام آموزش و پرورش ایران در دست روحانیت و طلبه ها بوده است مردمی که دستشان به دهانشان میرسیده است بچه هایشان را در مساجد برای یاد گرفتن قرآن و آداب طهارت و گلستان سعدی میگذاشتند سطح سواد مردم همین قدر بود زمانی هم‌که مدرسه نوین آمد چون نانشان آجر شده بود میگفتند این مدارس مال بهاییان است و آن را آتش میزدند .
میخواهم بگویم پایه اعتقادی ملت ایران در زمانی که از حکومت داضی نیست در منزل روحانیون است . این عدم رضایت در زمان پهلوی و برانگیختن مردم توسط خمینی و مساجد مایه اش در مردم وجود داشت.

چالنگی: صحبت من همین جاست در زمانی که سواد کمتر بود تعصبات بیشتر بود ، در آن زمان مردم دو دسته شدند عده ای بدنبال شیخ فضل الله و عده ای بدنبال مشروطه خواهان رفتند، اما در دوران پیش از انقلاب که پای روشنفران به غرب باز شد خیل حمایت از شیخ فضل الله و آیت الله خمینی بمراتب بیشتر است ، خمینی تا قبل از ۵۷ دستش به خون آلوده نبود و مردم هم مرجع خودشان را روحانیت میدانستند ولی هماکنون در همین غرب کسانی هستند که مردم را به اعتماد به روحانی و بقیه تشوبق میکنند ، چرا ؟ در آن زمان فکر میکردند از ملا ها استفده میکنند و بعد کنارشان میگذارند اما بدل خوردند.

شاهین پر : این انقلاب از درون ابن مردم بیرون آمد یک اعتقادی به این اسلام وجود داشت و می بایست که ملت ایران این تجربه را پشت سر میگذاشت . در محافل روشنفکری کسانی که مخالف حکومت قبلی بودند می گفتند اگر قرار است تحولی رخ دهد در این مملکت از طریق فیضیه رخ خواهد داد برای اینکه مردم از آنها پیروی میکنند . چرا ؟ برای اینکه این احترام به قران و شیعه و اسلام و این آدم عمامه به سر نهادینه شده بود در فرهنگ ایران ، ما متاسفانه حافظه تاریخی نداریم اگر داشتبم ، یکبار در هزار سال پیش این تجربه را طی کرده بودیم .
یکبار علویان فرزندان محمد آمدند در خراسان و مردم را دعوت نمودند و بعد در مازندران و استرآباد حکومت برپا کردند ، بالاترین خونریزیها و جنایات را در دوره حکومتشان اعمال کردند و مردم جان به لب رسیده بر علیه شان قیام کردند و بیرونسان ریختند .
این تجربه تاریخی برای مردم ایران که اگر تاریخ میدانست و اگر حافظه تاریخی داشت باید درس عبرتی میشد این فرهنگ اسلامی با کشتن و غارت کردن شروع شده است .

چالنگی حرف من همین جاست چطور میشود چریک فدایی و روشنفکر ما و شاعر ما دنباله رو شیخ فضل الله میشوند ؟

شاهین پر : بخاطر اینکه مردم تمرین سیاسی نداشتند از زمان رضا شاه تا آخر دوره پهلوی آزادی سیاسی و رسانه و احزاب وجود نداشته است . به اعتقاد من مردم بدنبال این دو سید راه افتادند اگر مشروطه به جای درستی نرسید بخاطر این بود که قانون اساسی را مخلوطی از اسلام و قانون غربی درست کردند .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو