تفسیر خبر دوشنبه ۱۹ شهریور

اعدام ٣جوان كرد ،رامين حسين پناهي ،زانيار و لقمان مرادي همزمان با حمله موشكي جمهوري اسلامی به پايگاه حزب دموكرات كردستان ايران در عراق. حكومت ايران چه هدفي از اين اقدامات دارد؟

چرا روند اعدام كه از پشت بام مدرسه علوي در آغاز پيروزي انقلاب در ايران آغاز شد تا به امروز ادامه دارد ؟

ميهمانان : آقاي شاهو حسيني از اعضاي حزب دموكرات كردستان ايران /پاريس و آقاي ايرج مصداقي تحليلگر سياسي /استكهلم

چالنگی: رامین حسین پناهی زانیار و لقمان مرادی سه جوان کرد دیگر که به جوخه های اعدام سپرده شدند .پس از دادگاههایی که در پشت در های بسته برگزار شد. و جمهوری اسلامی هرگز توضیحی نداد که کسانی که متهم شدند بر علیه امنیت ملی هرگز از محاکمات آنها مردم آگاه نشدند مگر اینکه از نظر قاضیان مردم ایران نیز محرم نیستند حتی در اینگونه موارد که اقدام بر علیه امنیت ملی نامیده میشود.
سه جوان کرد ایرانی اعدام شدند بدون اینکه روشن شود اتهامات آنها چه بوده است.
واقعا انگیزه این حکومت بعد از اینهمه درخواست های جهانی برای اعدام نکردن آنها چیست؟

حسینی: در مورد اعدامهای اخیر و اعدامهایی که ظرف این چهل سال اتفاق افتاده هیچ دلیلی غیر از ترس و نگرانی جمهوری اسلامی از ماندن خودش نیست. جمهوری اسلامی نگران است با این فشارهایی که از خارج کشور به آنها وارد شده است مخصوصا با خیزشی که در داخل کشور پا گرفته است حکومت نگران شده و این تلاشی است برای محافظت از ٰزیم جمهوری اسلامی و میخواهد طبق معمول با ترس و وحشت به حکومت خودش ادامه بدهد. همزمان با این سه نفر رامین و لقمان و زانیار که در تهران اعدام میکند دونفر را هم در اشنویه اعدام میکند. و امروز هم یک نفر دیگر را در میاندوآب اعدام نمود ودر همین روز به حزب دموکرات کردستان ایران هم حمله موشکی میکند این بخاطر اینست که به مردم بگوید جمهوری اسلامی به قدرت سپاه پاسداران میتواند به حکومتش ادامه دهد.

چالنگی: آقای مصداقی شما در زندان این حکومت بوده اید و بیرون از زندان بعنوان یک پژوهشگر دنبال کرده اید این کارگزاران نظام را ، حکومت اعدامها را از پشت بام مدرسه علوی آغاز نمود و تا به امروز ادامه دارد این مسیر بنظر شما نشانه ترس و نگرانی حکومت است یا اقتدار حکومت است ؟ تفسیر شما چیست؟

مصداقی : آنچه که امروز در کشور ما میگذرد قطعا ریشه در همان اعدامهای نخستین دارد وسکوت در مقابل این بی عدالتی ها که با نقض حقوق بشر در اول انقلاب ادامه پیدا کرده به کشتارهای دهه ۶۰ و تابستان ۶۷ تا به امروز . اما اساسا اعدام هایی که بعد از سال ۶۰ صورت میگیرد الارغم اینکه هردو نقض حقوق بشر هست بطور ماهوی فرق میکند.اعدامهایی که در اول انقلاب صورت میگرفت خواست عمومی هم پشتش بود و گروههای سیاسی از آن حمایت میکردند و عملا همراهی میکردند اما بعد از آنچه که بعد از سال ۶۰ صورت گرفت ویا در کردستان انجام گرفت در جامعه یک سیاست دیگری را دنبال میکرد و آن ترس و پیروزی بود و نیروهای امنیتی برای خودشان این را ارمغان آورده اند . درواقع اعدام در نظام حکومتی میتواند نشان تب باشد برای بیمار نشان دهنده نوعی بحران هستش، اعدامهایی که صورت گرفته دفیقا همزمان هست با حملات موشکی به پایگاه حرب دمکرات در عراق و این پیام دارد یعنی اینکه این اعدامها پروسه قضایی را طی نکرده است بلکه جنبه امنیتی دارد به همین خاطر هست که همزمان صورت میگیرد .به روشن ترین وجه رژیم جمهوری اسلامی را بیان میکند این اعدامها مخصوصا در ارتباط با زانیار و لقمان مرادی و آنچه به آنها منتسب شده بود را تکذیب میکنند حتی شواهدی هست که ادعا میکند اینها پسر امامجمعه را به قتل نرسانده اند بنابرین در زیر فشار از افراد با شکنجه اعترافاتی میگیرند ما این را در موضوعات اخیر عرض کنم در پرونده انفجار حسینیه در شیراز بالاترین جایگاه امنیتی نظام اعتراف کردند که این بر اثر بی مبالاتی و بودن وسايل جنگی در محل به وقوع پیوسته و در پیام خامنه ای آنها را شهید نخواندند ولی به ثانیه ای پرونده را تغییر دادند و پور محمدی و اژه ای به میدان آمدند و همانها که در سال ۶۰ عامل اعدامها بودند چند جوان بیگناه را تحت عنوان انجمن پادشاهی گرفتند و اعدام کردند .همین اتفاق در سال ۸۸ افتاد در سال ۸۸ وقتی اینها نیاز داشتند به اعدام بعد از آن جنبش سراسری بهایش رو هموطنان کرد ما پرداختند بهایش را فرزاد جوانگر وپنج کردی را که اعدام کردند پرداختند. اعدام را مثل نان شب به آن محتاج بودند. امروز هم با توجه به مشکلاتی که در جامعه هست همان شعار النصرو … سه جوان را اعدام میکنند و حمله موشکی به مقر رهبری حزب دموکرات کردستان میکنند.

چالنگی: واکنش ها چه بوده در منطقه ؟

حسینی : واکنشها را از زبان مادر رامین شنیدید ، وقتی میگوید فرزند پیشمرگم وکلای عزیزم وقتی در جمهوری اسلامی دفاع از متهم جرم میباشد. وضعیت در کردستان خیلی بغرنج است و احزاب کردستان بمناسبت اعدام این سه نفر و حمله موشکی روز چهارشنبه را اعتصاب سرتاسری اعلام کرده اند. ما تجربه داریم مردم و میدانیم که مردم کردستان به خیابانها خواهند آمد و به این اعتصاب جواب خواهند داد و رژیم باید دو چندان در مورد امنیتی کردن کردستان اقدام کند . جمهوری اسلامی که از سال ۹۹ اینهمه کمک مالی و تسلیحاتی به شیعیان عراقی کرده است و سعی بر ایجاد پایگاه در عراق داشت همه را سازمان داد ولی حالا در بصره میبینید که چگونه کنسولگری را به آتش میزنند و خواهان خروج جمهوری اسلامی از بصره هستند .
کردستان همیشه فشار مضاعفی را از نظر سیاسی و اقتصادی از طرف حکومت متحمل شده است.

چالنگی : اقدام جمهوری اسلامی در سوریه را چگونه ارزیابی میکنید ؟

مصداقی: در سایه همین دیدار بنحوی موافقت آنها را با این حمله گرفته است یا وانمود میکند که اینچنین است. من موافق این موضوع نیستم که این اعدامها و حمله موشکی را در این نشست اخیر مطرح کرده باشد مشخصا بعد از دیدار با پوتین و اردوغان این تصمیم گرفته شده است. عراق و در جنوب عراق ما شاهد این هستیم که عراقی ها خواستار خروج جمهوری اسلامی از این شهر هستند در حالی که بصره مهمترین مرکز قدرت جمهوری اسلامی و شیعه در عراق است. با توجه به مشکلات اقتصادی و بالا رفتن ارز های خارجی که مشکلاتی رو در جامعه ممکن است ایجاد کند و اینها همگی داخلی است در بهمن ماه سال ۸۹ خواستند بحث یارایانه ها را پیش کشیدند و دچار همچین هراسی بودند آن موقع سه زندانی مجاهد رو که مربوط به ده ۶۰ بودند و از قضا زن بودند و خواستند بگویند که ما حتی به زنان رحم نمیکنیم، از طریق اعدام خانم زهرا بهرامی خواستند این را به جامعه انتقال دهند و درست زمانی بود که بهار عربی در کشور های منطقه شروع شده بود. اعدام اینها میتوانست پیامی باشد برای مردم، و اعدام این سه جوان کرد هم پیغامی است به مردم که ما بی رحم هستیم .چون تصور میکنند اعدام آنها هزینه کمتری برایشان دارد و متاسفانه رژیم جمهوری اسلامی این سرکوب مضاعف را در ارتباط با کردها و بلوچها و عربها ادامه میدهد.
چون کردستان همیشه پشوانه ای بوده برای بسیاری از مبارزین ایران و مامن آنها بوده و جان بسیاری را نجات داده اند اینها تماما انتقام هست سابقه کردستان را فراموش نکرده و نخواهد کرد.هرگاه که دستشان برسد و هرگاه که بتوانند بر پیکر کردستان خون ریخته اند و خواهند ریخت و آنها تاوان مبارزات خودشان را می پذیرند.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو