پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱۵ شهریور

برنامه امروز پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکترعلیرضا نوری زاده آغاز مینماییم .

دکتر نوری زاده: تهدید نمایندگان مجلس در پی حضور روحانی در مجلس و اینکه روحانی از چه میترسد؟ آیا او هنوز میخواهد جای رهبر بنشیند؟

دکتر سازگارا: نه من فکر میکنم آقای روحانی از ولی فقیه شدن بیرون افتاده است برای اینکه در اداره کشور بی کفایتی کردند و همه تخم مرغ هایش را روحانی در سبد دستاوردش و آن هم به این بن بست و مشکل خورده است . در بین مردم دیگرجایگاهی ندارد و در دستگاههای حکومتی هم ابزارهای قدرت در دستش نیست و این ابزار ها در دست خامنه ای است، منتهی ایشان بر سر دوراهی قرار گرفت یا باید با این دور جدید بحرانها و خروج آمریکا از برجام و فشار هایی که دارد میآید آنجور که وعده کرده بود باید میآمد و از آن اطاق فکر ها که علیه اش توطئه کردند و سرش در سپاه وبیت رهبری است سخن بگوید.
و آن سیاست روز اول با پشتیبانی هاشمی را که قرار بود با دنیا رابطه داشته باشند را باید پا می فشرد ، با آمریکا بنشینیم و حرف بزنیم سر موشکها و غیره و مردم را نگذاریم به گرفتاری بیفتند، ایشان راه دوم را انتخاب نموده است و پذیرفته است که سرش را زیر عبای خامنه ای بکند . در حال حاضر خامنه ای پشت فرمان مملکت نشسته است، همچنین پسرش پسرش مجتبی .
من قبلا گفته ام اینها 5 حالت را گذاشته اند که انجام بدهند یکی از آنها انسجام حکومت است، حتی از خاتمی خواسته اند که از کلیت نظام دفاع کند و سرکوب در داخل است به شدت این مورد را بالا برده اند و حبس های طویل میدهند برای اینکه به مردم بگویند فکر نکنید فضا دارد باز میشود. محور سوم برنامه ریختند تحریمها را دور بزنند قول وقرارهایی هم با اروپاییان گذاشته اند. و محور چهارم خامنه ای دارد کارت هایش را در منطقه قوی تر میکند که اگر سرمیز رفت کارت بازی داشته باشد. در عراق و سوریه و لبنان و یمن مواضعشان را تقویت کرده اند ، و می گویند هر وقت مناسب بود و ما قوی بودیم مذاکره میکنیم، اسمش را هم توصیه دوستان و نرمش قهرمانانه ۲ میگذارند ولی زودتر از ژانویه انجام نمیدهند.
دکتر نوری زاده: تمام اینها در شرایطی خواهد بود که پیش بینی هایش برای توفیق درست از آب در بیاید . اما همزمان ما شاهد واکنش هایی از آن طرف هم هستیم آمریکا هم دست روی دست نگذاشته اگر در ادلب به روسیه و به جمهوری اسلامی اخطار میدهد و در عراق هم نماینده ویژه دولت آمریکا دیدارهایی با مسئولین عراقی داشته است، عبادی میگوید عراق به ساز ایران و دیگران نخواهد رقصید. در لبنان هم حریری کابینه اش را تشکیل داده است اهالی منطقه میدانند که جمهوری اسلامی آنها را دچار مشکل ومصیبت خواهد کرد، از طرف دیگه اروپاییان هم در بست در خدمت رژیم ولایت نیستند و هند و ژاپن و کره جنوبی هم در معاملاتشان جای تردید است ، همه اینها را گفتم که در پایان ماه نوامبر وقتی مجازاتها برقرار شد و رژیم هم نتوانست استفاده بهینه بکند، و دلار هم همینطور بالا برود آینده را روچطور میبینید؟

دکتر سازگارا: کاملا من میخواستم بگویم که شما توضیح دادید ، این برنامه ها در ذهن خامنه ای هست معلوم نیست که به اجرا در بیاید، بخصوص حوادث به این بزرگی پر از اتفاقات غیر منتظره هم هست ، منطقاً از چهار حالت وضعیت فعلی ایران بیرون نیست اینکه این رژیم بپاشد از هم ، مثل شوروی . من نمیخواهم درصد بگذارم که این راه حل اول ممکن است اتفاق بیفتد. احتمال دوم ذهنیت خامنه ای را صحبت کردیم و ممکن است بتواند این بحران را کنترل کند، نمیگویم که سرنگونی را درمان کند ، چون جمهوری اسلامی پایین برود بالا برود باید برود، هم بحران مشروعیت و هم بحران مقبولیت دارد، و فساد گسترده نفرت مردم را چند برابر میکند . احتمال سوم آن چیزی است که من و شما وکلیه آزادی خواهان بدنبالش هستیم و آن این است که مردم بتوانند در یک مقاومت مدنی گسترده پا در میدان بگذارند با سه ستون اعتراضات مدنی و بتوانند پایه های حکومت را در اقیانوس مردم بزیر بکشند، بلکه بتوانیم به یک دموکراسی برسیم.

دکتر نوری زاده: من روی این مسئله تأمل دارم ما چیزی که با آن روبرو هستیم نبودن بدیلی است که به خامنه ای اجازه میدهد جولان دهد حالا میبینیم بانویی بنام خانم سلحشوری در مجلس اعتراض میکند و از خود مشکل درخواست حل مشکل میکند، ما چه مشکلی داریم وقتی که نماد مشروطه پادشاهی میگوید دمکراسی و سکولاریسم برابری انسانهای ایرانی و همه اینها وجمهوری خواهان هم همین را میگویند و مهندس شریعتمداری هم سخن با اینهاست دکتر اسماعیل نوری اعلا هم همین را می گویند حزب دموکرات کردستان و کومله و اتحادیه بلوچ همه در نهایت نقاط مشترک دارند، من تندرو های بعضی ها را کنار میگذارم ، چرا این ائتلاف عملی نمیشود. چه عاملی ما را از یگانه شدن باز میدارد که حداقل یک صوت واحدی داشته باشیم.؟

دکتر سازگارا: اجازه بفرمایید من احتمال چهارمی راهم بگویم که آن احتمال حمله نظامی خارجی و یا کودتای نظامی است آمریکا هیچ برنامه ای برای حمله نظامی و کودتا ندارد و اگر این امر بخواهد صورت بگیرد ممکن اس بر اثر مبارزات مدنی مردم و ترس از ایجاد یک حکومت طرفدار آمریکا روسها مثل لهستان دست به یک کودتا بزنند که نهایتا موفق نخواهند شد .
هر کدام از اون سه احتمال باشد چه رژیم بپاشد و چه بخواهد خامنه ای با سرکوب حفظ کند رژیم را و چه مردم با مبارزات مدنی بخواهند این کار را انجام دهند هر سه اینها، یک باید را به ما نشان میدهد، یک ثقل سیاسی و یک رهبر سیاسی لازم است که مردم را وادار کند به حرفهایش گوش کنند . این نقش را باید گروهی بعهده بگیرد، چون جامعه ایران به نوعی است که ائتلاف لازم است، فقط فرض کنید از طرفداران پادشاهی تا جمهوری تا راست گرا و چپ گرا بیایند کنار هم بشینند مشکل را حل نمیکند، مردم ما زمانی به یک جایی گوش میکنند که برایشان کاری بتوانند انجام بدهند، من این را به پنج بخش تقسیم کرده ام اول رسانه گروهی، و اینترنتی که بتواند جنبش را پوشش بدهد و روزنامه نگاران دلاوری میخواهد ، نکته دوم ارتباط با جامعه بین الملل است ، محور سوم پول است بهر حال هر مبارزه ای پول لازم دارد ، محور چهارم جامعه مدنی و مردم هستند ، محور پنجم ریزش خود نیروهای حکومت است .
با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و خویشاوندان خود به اشتراک بگذارید. منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو