تفسیر خبر چهار شنبه ۱۴ شهریور

امشب در تفسير خبر مي پردازيم به بحران ارز در ايران، اظهارات مسئولان جمهوري اسلامي در باره علت بيكاري ،گران

و… مي گويند،مهدي كروبي و نامه سرگشاده ي او، كتاب منتشرشده ي جان كري وزير خارجه پيشين آمريكا و تقاضاي صلح بشار اسد و خبرهاي ديگربراي صلح با سوريه

ميهمان :آقاي بهزاد مهراني (فعال حقوق بشر-واشنگتن)

چالنگی :حتما در جریان قیمت ارز در ایران هستید در مجموعه حکومت کسی مسئولیت این قضیه را به عهده نمیگیرد. آیا مقصر دشمنی است که رهبری به آن اشاره میکند و یا ساختار حکومت است که در خدمت مردم نمی باشد و نمیبتواند منافع ملی را تامین کند، کدامیک از اینهاست؟

مهرانی: بنظر من همه اینها از عوامل تایین کننده است اما علت والعلل بوجود آمدن اینها چیست؟ ما پیش از انقلاب اسلامی مشکلاتی به این گسترده گی نداشتیم و روی ریل مسیر جهانی بودیم . وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید جمهوری اسلامی بنای جدیدی گذاشت از صدور انقلاب بگیرید و دشمنی هایی که پی در پی بوجود آورد بنای دشمنی با جهان را گذاشت. شما یک شهروند را در نظر بگیرید که به همسایه اش و به همه دشنام و مرگ بر شما بگوید و بخواهد همه را به شکل خودش در بیاورد و بگوید میخواهم افکار خودم را به شما تحمیل کنم. ببینید این فرد به چه شکلی زندگی خواهد کرد. این دشمنی در محل ایجاد میگردد و محل بدنبال راهی برای بیرون کردنش میافتد.
بعد از پیروزی انقلاب و با شروع مرگ بر این ومرگ بر آن و تسخیر سفارت شروع شد و با اعدامها ادامه یافت. و تا امروز آن بذری که کاشته بودند یک درخت تناوری شده است . و این درخت تناور وضعیت بغرنج مردم ایران است.

چالنگی: حکومت میگوید ما نمیخواهیم زیر بار دستورات آمریکا باشیم و چپ ها هم در این شیپور دمیدند و این قیمتی است که داریم میپردازیم.

مهرانی: اتفاقا آقای ظریف در مصاحبه اخیرش به مجری تلوزیون میگوید ما انتخاب کرده ایم اینگونه زندگی کنیم. یک مفهوم آن نتیجه شرکت مردم در اول انقلاب است . ولی مردم در شکلهای مختلف اظهار پشیمانی کردند و این روش زندگی را نمیخواهیم زنان ما در سی چهل سال گذشته برای سبک زندگیشان مبارزه کرده اند و گفته اند که نمی خواهیم!!!
کارگران ما دانشجویان ما و حتی روشنفکران ما هم این را خواسته اند که این نوع حکومت را نمیخواهند . این حکومت جز سیه روزی چیزی به ارمغان نیاورده است.

چالنگی : محمد جواد ظریف آمده و گفته که مردم این راه را انتخاب کرده اند و در جواب محمد جواد ظریف کمپینی راه افتاده در رسانه های اینترنتی و جوانان ابراز داشته اند که ما این را انتخاب نکرده ایم جوانان خواستار رفراندومی مانند اول انقلاب شدند آری یا نه، نه یک کلمه بیشتر، و نه یک کلمه کمتر، بنظر شما چرا همچین کاری را حکومت انجام نمیدهد ؟ چرا نظام اعتماد خود را به رای نمیگذارد ؟

مهرانی: حکومت های توتالیته و دیکتاتوری هدفشان از مردم یک توده بی شکلی است که مشخص نیست و همین توده های بی شکل را تبلور اعتماد مردم به حکومت میداند. در صورتی که این شکل نیست . چند روز پیش خانم سلحشوری نماینده مجلس از خامنه ای خواست که مدیریت صدا و سیما و نظارت استصوابی را به همه پرسی بگذارد، ما میگوییم اصل نظام را نمیخواهد به همه پرسی بگذارد!! اصلا مردم اصل نظام را میخواهند.!!! در بخش هایی از مدیریت جامعه باید مدیریت آقای خامنه ای و نهاد های زیر مجموعه اش به رفراندوم گذاشته شود. جمهوری اسلامی چیزی که از مردم مد نظرش است همان انتخابات های فرمایشی است که همان بین بد و بدتر و کاندیداهای محدود برگذار میکند مردم در نظر نظام های دیکتاتوری از جمله نظام خامنه ای همان توده بی شکل بله قربان گوی محدودی هستندکه وجود دارند . مردم وقتی اعتراض میکنند حتی همین محمد جواد ظریف میگوید اینها رباط است اینها دروغ وکلک  است . اینها اینقدر نمی پذیرند تا روزی که صدای الرحمانشان به گوش برسد.

چالنگی: این انتخابات بین بد و بدتر را هم بهر حال روحانیتی که از دامن انقلاب برآمدند اختراع کردند. اما اگر همین حکومت بیاید به شما بگوید ما یک حکومت دینی هستیم و بر اساس یک وظایف شرعی داریم عمل میکنیم وظیفه ما حمایت از مظلومان جهان هست درعراق و در بحرین و در لبنان بر اساس وظایف الهی خودمان رفته ایم از اینها حمایت کنیم همانطور که آمریکا از متحدانش حمایت میکند ما هم قصد داریم از متحدان دینی خودمان حمایت کنیم و این مصیبت ها را در راه خدا متحمل میشویم ارزیابی شما چیست؟

مهرانی : نمیشود که نظامی مدعی باشد که دارد به مسلمانان جهان کمک میکند ولی مردم خودش در نهایت استیصال زندگی کنند و کارگرها یک سال به یک سال حقوق نگیرند، خودشان را آتش بزنند کسبه ها و کارگران هفت تپه نه برای زندگی بهتر بلکه برای حداقل معیشت، یک موقع شما تلاش میکنی برای زندگی بهتر و اعتراض میکنید برای سطح زندگی بهتر، اما در اینجا اعتصاب  و اعتراض میکنند که همان حقوق شش ماه به تعویق افتاده اشان را بگیرند، و نانی بر سفره ندارد .عقل سلیم نمیتواند باور کند کسی به فکر مردم مظلوم کشور دیگری باشد ولی مردم مظلوم کشور خودش را انگار نمیبیند ، بنظر من این دروغی ایست که جمهوری اسلامی برای دیگر کشورها میگوید. اگر اینها داعیه شرعی هم داشته باشند در شرعشان هم روا نیست مردم کشور خودش فقیر و بی حقوق و گرسنه باشند آنوقت اینها برای دیگر ممالک خرج کنند.

چالنگی : شما بعنوان فعال حقوق بشر اشاره به فحشا نمودید این از موضوعات روز است که در قم و بویژه در مشهد یک نوع تور سکس زیارت بوجود آمده که از طریق تور های مذهبی انجام میشود. و تمام ضوابط شرعی هم چنانچه اعلم الهدا فرموده رعایت میکنند این یک طرف قضیه است و تورهای مذهبی که از کشورهای عمدتا شیعه به مشهد می آیند و در آنجا هم اگر خانه مسافر  و یا هتلهایی هست و اگر هم سکسی هست طبق ضوابط شرعی انجام میگیرد . از طرفی عده ای میگویند فاحشه خانه هایی در مشهد زیر نظر تورهای مذهبی راه افتاده و زائران عمدتا عراقی میهمان این خانه های سکس هستند. و عملا این هشت سال جنگ و کسانی که کشته شدند . را این آقایان صاحبان فاحشه خانه ها و امام جمعه و مخلفاتشان به ریش همه میخندند به کسانی که در دفاع از ناموس و وطن کشته شدند شما چطور میبینید بر اساس اطلاعاتی که دارید؟

مهرانی: من حکومت مذهبی را اساسا حکومت فاسدی میدانم منتها در همان چهار چوب مذهب که به آن اعتقاد دارند طبق فرمایشات خمینی حفظ نظام از اهم واجبات است یعنی اینها میتوانند برای حفظ حکوت و بهر شکلی تمام باورها ومقدسات خودشان را تعطیل کنند. این هم از همان دسته است آنجا یک امپراتوری در مشهد راه افتاده که اعلم الهدا این امپراطوری را میچرخاند . در این امپراطوری برگزاری کنسرت موسیقی حرام شرعی است و زشت است ولی خانه های فساد و فحشا بتعداد وجود دارد و این مدعیان تن فروشی دختران را از روی فقر و فلاکت حرمت شرعی دارد . از بدو حکومت اسلامی هر چیزی که در دنیای متمدن امروزی وجود دارد و مورد قبول است اینها با آن مخالفت نموده اند.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو