تفسیر خبر سه شنبه ۱۳ شهریور

در برنامه امشب تفسیر خبر : افزایش روز افزون قیمت دلار در ایران ، حسن روحانی مشکلات  اقتصادی  را ناشی ازنظام  پیش از انقلاب میداند.
افزایش تورهای سکسی زیارتی در مشهد و خبرهای دیگر

میهمانان : آقایان مهدی خزعلی و خسرو فروهر

چالنگی: چرا جوانان چنین تصوراتی را دارند؟

خزعلی: شما خط فقر را سه میلیون اعلام نموده بودید که من اصلاح میکنم این خط فقر در شهریور امسال به  ۵ میلیون ارتقا پیدا کرده است بواسطه کاهش ارزش پول ملی،.اما دو جوان دل زنده و سرزنده که پیام مردم را دادند و نماینده مردم در کف خیابان بودند ولی باید این جوانان عزیز بدانند که آقای محمد جواد ظریف خیلی ظریف پیامش را به شما رساند که شما بودید که انتخاب کردید، تا من و شما عوض نشویم ، استبداد برای ما تصمیم میگیرد،. اما ما چه کرده ایم ؟
جوانی که کنار خیابان دستفروشی میکند مغازدار و دیگر اقشار این ملت چه کرده اید برای اینکه خودمان انتخاب کنیم. آیا ابتکار عمل را در دستمان گرفته ایم و یا گذاشته ایم که برایمان انتخاب کنند،که انتخاب هم کرده اند ،تا وقتی میترسید شما انتخاب نکرده اید، آقای ظریف راست میگوید تا وقتی که من و تو میترسیم انتخاب کرده ایم که تحت سلطه باشیم ،بایستی بایستیم .
چالنگی : زندانها تنها جای مردان نیست هستند زنانی که در حال حاضر در زندانند، اینکه شما میگویید به ما بپیوندید منظورتان چیست آیا منظورتان جبهه آزادی است ، آیا شما بدنبال تغییر کل نظام هستید یا نیستید؟

خزعلی : ما دنبال مشی مدنی هستیم، طبیعتا بدنبال تغییر و تحول بنیادی هم هستیم اما از مسیر های مسالمت آمیز و مدنی،
در مجلس فعلی کسی مرگ بر موسوی نمی گوید و بحث بر سر حصر غیر قانونی آنهاست که کسی هم اعتراض ندارد ولی در مجلس قبل مرگ برموسوی گفتند و کسی جرأت ابراز نظر نداشت ، پس ما یک گام جلو رفته ایم ، باید در مجلس بعدی ۵۰ در صد نماینده ها رو داشته باشیم ، و ملتزم به قانون هستیم برای تغییر قانون ،و اصلاح کنیم و ظرفیت های حقوق مردم را افزایش بدهیم، اما اگر شورش بشود و انقلاب بشود و ایران تجزیه بشود ما دنبال تجزیه نیستیم.

چالنگی: البته اینکه در ایران میگویند اگر کسی خواستار رفتن نظام است این به تجزیه ایران منجر خواهد شد این حرفی است قابل بحث، و ضمانتی است برای ماندن حکومت.؟

خزعلی: جمله شما به حق است و نظام حاکم این را به عنوان یک لولو استفاده میکند تا مردم را بترساند، که ایران سوریه میشود، خیر ، انشالله ایران تجزیه نمیشود و مردم ایران موفق میشوند این مسئولین بی مسئولیت را برکنار کنند،.

چالنگی : آیا مسئله ایران و مسائل مردم ایران با حذف کروبی و موسوی تمام شده است،
دو مهره اساسی که در بنیانگذاری این نظام نقش مستقیم داشته اند ، دوماً کسانی که در تظاهرات بوده اند شعارشان ، اصلاح طلب ، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا بوده است ، وامیدشان از اصلاح بریده شده است حکومت ایران سالها در دست اصلاح طلبان بوده است و اکثریت مجلس را هم در دست داشته اند. تفسیر شما چیست؟

فروهر: من با نظرات آقای خزعلی کاملا مخالف هستم و برایم ناگوار بود که هنوز ایشان باور دارند که از طریق قانون اساسی جمهوری اسلامی میشود ایران را مبدل به بهشت برین کرد و اینکه ایشان گفتند هر انقلابی شورش است و هر شورشی باعث بدبختی است، شورش و انقلاب دو واژه مختلف هستند شورش همان چیزی بود که در سال ۵۷ بوجود آمد، بدون هدف و آرمانهای انسانی و از روی احساسات مذهبی یا کینه به خاندان پهلوی . انقلاب فرانسه و دیگر انقلابات که دارای اصولی هستند و در راه آزادی انسانیت قدم بر میدارند مثلا آقای البغدادی شورش کرده من اسم آن را انقلاب نمیگذارم . سال ۵۷ یک ضد انقلاب و شورش مذهبی بود و تا زمانی که ما یک نقطه پایان بر روی آن نگذاریم از این منجلاب بیرون نمی آییم، جوانان امروزه راه خودشان را جدا نموده اند و برای آنها فرقی نمیکند که موسوی که هزاران بهایی را اعدام کرد و در موردش صحبت نمیشود و خودش بر علیه منتظری بخشنامه صادر کرد که تصویرش را بردارند ، دیگر کسی دنبال کروبی نیست، و نگاه من متفاوت است ما در قرن بیست و یکم هستیم و نظامی که از آمدن جوانانش به دنیای مجازی میترسد ، نظامی که شیخ پرزیدنتش دکترای تقلبی دارد و وزرایش به حتی یک زبان بیگانه آشنایی ندارند. جوانان بر این باورند که از آن روز این ملک ویران شد که نان آورش مرد بیگانه شد، الان بحث ما ایدئو لوژیک نیست ،بحث سقوط اقتصادی است، این دستفروشها جوانان تحصیل کرده هستند، در شهر مشهد ۶هزار فاحشه خانه باز شده و دریای شمال را دادند رفت و دریای خلیج فارس راهم چینی ها روفتند و بردند، در چنین زمانی درست نیست که بیاییم و صحبت از وابستگی به نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم و صحبت از اصلاحات و پایبندی به قانون اساسی داشته باشیم، امروز هر کسی مخالف براندازی نظام باشد در پی حمایت از حکومت است.

چالنگی: آیا زمان آن نرسیده که احزاب همراه خواسته های مردم بیایند و رفراندوم آری یانه مثل اول انقلاب بر پا کنند و نظر مردم پرسیده شود؟
خزعلی: من نه طرفدار دست راستی ها و نه طرفدار دست چپی های این حکومت هستم چون هردو گروه امتحان خودشان را ظرف این چهل سال داده اند، خواهشاً آمار اضافی ندهیم ، من کارهای خوب رضا شاه را برمیشمارم و مثلا میگویم که آقای موسوی که مسئول اعدامها نبوده او مسئول دولت بوده و قوه قضائیه این اعدامها را انجام داده است و تازه این آمار ۶۰۰۰ اعدامی بهایی را شما طبق چه سندی میگویید ، ببینید علمی سخن بگویم ، بله من من نسبت به آقای موسوی نقد هایی داشته ام و آن جاست که با حمایت سپاه در دور دوم نخست وزیر شد ، میگویم چرا شما اجازه دادید که سپاه شما را به آن جایگاه منسوب کند همان سپاهی که تورا آورد ایندفعه نگذاشت رئیس جمهور بشوی!! اما اینکه ما میخواهیم رفراندوم برگزار شود ، خوب این را برگزار نمیکنند، اما ما بدون اینکه حکومت متوجه شود در این چند سال چهار بار رفراندوم برگزار کرده ایم ،.
چالنگی: شما صندوق های انتخابات را تبدیل به یکی از دو جناح میکنید ،سئوال من اینست که آیا سکوت در برابر کشتار سال ۶۷ هیچ مسئولیتی برای آنها نداشته است؟
خزعلی : ما سکوت گذشته را میگوییم از ترس بوده ولی حالا چرا ؟ ما بین بد و بدتر بد را انتخاب کرده ایم و حالا داریم به شما میگوییم که دیگر مردم شما را نمی خواهند بسیاری از اصلاح طلبان امروز عامل قتلها و مصادره ها بوده اند، آنها از دیوار سفارت بالا رفته اند و این جنگ و تحریم ها را برایمان به ارمغان آورده اند.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو