تفسیر خبر سه شنبه ۶ شهریور

امشب در تفسير خبر ميزبان آقايان افشين افشين جم و سعيد احمدي خواهيم بود تا بررسي كنيم فراخواني شيخ پرزيدنت به مجلس ولايت وابعاد تازه جنگ داخلي در حكومت ايران را .
بحران اقتصادي و شكايت حكومت ايران از آمريكا به دادگاه لاهه.
نگاهي نيز خواهيم داشت به توافق قزاقستان در مورد درياي خزر.

چالنگی: این وضعیت نا بسامان مردم در سر پل ذهاب که حتی حمام و دستشویی ندارند مقصر کیست ،؟ بی کفایتی مردم ، بی کفایتی حکومت ،مقصر مردم سر پل ذهاب هستند، مقصر دولت است ؟ کیست؟ تفسیر شما را می شنویم:

افشین جم : شما انگشت بر روی یکی از مهمترین مشکلات مردم گذاشتید ، درست است که اینها حمام و توالت ندارند ، اما در جاهای دیگر مملکتمان حتی آب برای خوردن هم ندارند مسئله ایران به جایی رسیده است که میشود گفت این کشور بی صاحب شده است. این کشور دیگر کسی نگران مردمش نیست و آقایان که در رأس کار هستند فقط بفکر حفظ موقیعیت خودشان و حفظ نظام هستند و اگر کاری هم بکنند برای حفظ نظام است نه برای مردم. این فراموشی مردم از بدو روی کار آمدنشان بوده است و مربوط به حالا نیست.

چالنگی: در آمریکا و تگزاس هم طوفان آمد آیا وضعیت همین جور است هنوز بعد از دو سال مردم در خیابان میخوابند؟.

احمدی: اینجا شرایط متفاوت است چون حکومت مردمی است و کاملا در خدمت آحاد جامعه است زیرا حکومت برخاسته از مردم است. اما در سیستم ولایی حکومت بر مردم تحمیل میشود و مردم نقشی در آن ندارند ، هرچند ظاهرا انتخابات هست ولی با وجود نظارت استصوابی آنانی راکه میخواهند به سیستم وارد میکنند، این حکومتهای توتالیته هستند که برای مردم ارزشی قائل نمیشوند که نه مردم به آنها اعتقاد دارند ونه حکومت قرار است برایشان کاری انجام دهد. تنها برای بقای سیستم عمل میکنند و چه جناح اصلاح طلب و چه اصول گرا و چه چپ مذهبی و یا راست سنتی همه در خدمت این نظام هستند و برای حفظ آن تلاش میکنند و اعلام نموده اند که کارگزاران ولایت فقیه هستند. بنابراین هیچ انتظاری برای کمک به مردم از هیچ دولتی در این نظام نخواهیم داشت.

چالنگی: اشاره نمودید که اینها کارگزاران بیت رهبری هستند یا فرمانبر رهبر هستند ، اما امروز همین افراد رئیس جمهوری را در مجلس استیضاح نمودند ، وآیا این چنین منظری در خارج از کشور نشانه دمکراسی و عدالت در این کشور میپندارند ویا داستان چیز دیگری است و میخواهند در همین دایره بسته حکومت کاسه کوزه ها را سر یک نفر بشکنند و نظام را نجات بدهند،. تفسیر شما چیست؟

احمدی: دمکراسی و لیبرال دمکراسی در این حکومتها وجود ندارد و ظاهرا همه چیز شکل یک حکومت مردمی را دارد ، ولی در راس هرم یک شخصی وجود دارد که سه قوه نظام از او پیروی میکنند و اوامرش را اجرا میکنند او حق وتو در باب لوایح مجلس دارد و حق دارد حتی مصوبه نمایندگان ساختگی مردم را نپذیرد، او از رئیس قوه قضائیه که منتخب خود اوست بخواهد که چه بکند یا نکند ، حتی به رئیس قوه مجریه که منتخب مردم است هم امر و نهی میکند، حال در زمانی که اینها احساس خطر میکنند بهترین راه استیضاح رئیس جمهور است و حتی برکناری او و اگر لازم شد بر علیه او کودتا هم بکنند، ولی بدنه نظام را حفظ کنند بنابراین در این راه هم دولتها نابود میشوند هم ملت ، چون اصل حفظ نظام است،.

افشین جم: همانطور که میدانید پنج مورد را در مجلس اعلام کردند وپس از پاسخ های روحانی چهار مورد را قبول نکردند و قرار شده است که این سئوالات به قوه قضائیه ارجاع داده شود، و این پرسش که آیا این دمکراسی است یا بازی سیاسی جدید آخوندهاست، همین رفتن به دادگاه لاهه و شکایت حقوقی کردن از آمریکا نشانگر اینست که میخواهند بگویند
دارند کار دمکراتیک انجام میدهند . اگر ما دمکراسی داشتیم که وضع و حالمان اینجور نبود در حال حاضر بیشترین وکلای دادگستری در زندان بسر میبرند ، مردم از این بازی های سیاسی در عرض این مدت زیاد دیده اند و از استیضاح مدتی است عبور کرده اند و باور ندارند ، آمریکا و اروپا هم به همین نتیجه رسیده اند ، همه میدانند که این فقط یک نوع بازی سیاسی است برای اینکه خودشان را حکومتی دمکراتیک نشان بدهند.

چالنگی: این نمایش ها را برای چه اجرا میکنند و یا جنگ قدرت هست ؟

افشین جم: این پنج مطلب بوده ولی در اصل جنگ قدرت هم هست، و الان با شرایطی که پیش آمده باید یک مقصری پیدا کنند ، هرچند این مسائل از زمان رفسنجانی وجود داشته است و تا به امروز کم و زیاد شده است من فکر میکنم دارند بسویی میروند برای سر شکن کردن مسائل و قربانی کردن یکنفر تا بتوانند به کار های دیگرشان برسند.

چالنگی: جمهوری اسلامی به دیوان لاهه شکایت نموده که آمریکا پیمان مودت را نقض نموده است حکومتی که میگوید آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند چرا متوسل به دادگاه لاهه شده است؟

احمدی: رژیم جمهوری اسلامی یک رژیم مردمی نیست ، هم اکنون مقامهای ایرانی در سوریه برای باز سازی ارتش بشار اسد مشغول گفتگو هستند و در همین حال در داخل کشور بازنشستگان عزیز و کارگران زحمت کش چندین ماه است که حقوق دریافت ننموده اند، حال اگر کارشان یک کار انسانی بود حرفی نبود ولی باز سازی ارتش جنایتکار بشار اسد ، این رژیم از بدو روی کار آمدن به همین شکل عمل کرده است ، این رژیم به هیچ عنوان پایبند قوانین بین المللی و جهانی نیست، بار ها و بار ها گفته اند که ما تصمیمات شورای امنیت و سازمان ملل را قبول نداریم ، اما در ارتباط با پیمان مودت اینها خودشان در سال ۱۹۸۰ با حمله به سفارت آمریکا آن را شکستند، در هر حال دادگاه لاهه میتواند رای را صادر کند چه به نفع ایران باشد چه نباشد اما اساساً قابل اجرا نخواهد بود بلکه فقط رأیی صادر شده است ولی اینها از سر استیصال دست به این مانور ها میزنند،.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو