پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱ شهریور

برنامه امروز پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکترعلیرضا نوری زاده آغاز مینماییم .ابتدا نگاهی به تغییر در فرماندهی نیروهای مسلح توسط علی خامنه ای خواهیم داشت ، ودر پی آن اشاره ای به رونمایی از هواپیمای شکاری آموزشی کوثر و بازدید روحانی از این مراسم خواهیم نمود و توضیحاتی تقدیم حضورتان خواهیم کرد،.
سپس همرا با شما خوبان به گفتگو با جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست :

دکتر سازگارا: اگر اجازه بدهید من یک تصحیحی بکنم از سخنان هفته پیش که من دیوان دادگستری لاهه را دیوان کیفری لاهه گفته بودم. البته در صورت شکایت ایران از روسیه و قزاقستان مرجعی که رسیدگی میکند دیوان دادگستری لاهه است. هرچند که ما منتظر هستیم که نمایندگان مجلس این سند ننگین را رد کنند و دست کم نشان بدهند که یک مویی از نمایندگان دوران مشروطیت در وجودشان هست

دکتر نوری زاده : غیر از نمایندگان روزنامه نگارانی هم مانند دشتی و عشقی بودند که امروز جای آنها خالیست، وکلای ما در صف اول مبارزه هستند. باهم پیام دکتر قاسم شعله سعدی را از زندان فشافویه میشنویم.
داشتم اوضاع خودمان را در زمان خاتمی بررسی میکردم که جامعه و ما را بوجد آورده بود ولی یکباره قتلهای زنجیره ای و ترور حجاریان و دیگر برنامه ها بوجود آمد مسیر مبارزه مردم ایران خیلی تلخ بوده است ارزیابی شما چیست؟

دکتر سازگارا: تئوری جنبش اصلاحات امکانی در قانون اساسی بودو هست ،برای انتخاب یک رئیس جمهور تا یک دوگانگی در بالای قدرت ایجاد کند و جامعه مدنی و مطبوعات را رشد بدهد، و پوسته قانون اساسی را بشکند و یک قانون اساسی مبتنی بر دمکراسی ایجاد کند ، این در تئوری خوب بود و زمان هم زمان مناسبی بود ،این مرحله مرحله ای بود که جای رفرم و اصلاح در آن است ، خاتمی انتخاب شد مردم هم ایده ها را گرفتند و بسیاری از روشنفکران هم دفاع کردند از این تئوری که در موقعیت خودش مناسب بود، ولی در طول راه شکست خورد ، ممکن بود پیروز هم بشود وبا حد اقل خسارت نظام جمهوری اسلامی را منتقل به یک سیستم دمکراتیک بکند ،. ولی خامنه ای با تمام قدرت و توانش به مقابله برخاست و با انتخاب مرتضوی و با ایجاد اداره اطلاعات موازی توانست جلوی آن را بگیرد،

دکتر نوریزاده: آنها مجلس و دولت را یعنی دو قوه از سه قوه را در اختیار داشتند خامنه ای هم خیلی نمیتوانست کاری کند چه عاملی باعث این شکست شد؟؟

دکتر سازگارا: این شکست پنجاه درصدش توسط خامنه ای رقم زده شد و مابقی مجاهدین انقلاب اسلامی بزرگترین خیانت را انجام دادند و شل بودن خود خاتمی که در آخر گفت من جلوی خامنه ای نمی ایستم و حتی مجلس که اعتصاب کرده بود با فشار سازمان انقلاب اسلامی و شخص نبوی به مجلس برگشتند، و نتیجه اش این شد که خامنه ای سنگرهایی را که اینها گرفته بودند یکی یکی پس گرفت و روزنامه ها رابست و روزنامه نگاران را به زندان انداخت و با سرکوب همه را به سکوت وادار نمود و خاتمی راهم مجبور به ساکت بودن کرد . جنبش اصلاحات عصرش گذشته است، جمهوری اسلامی در فاز سوم حکومتهای توتالیته هست و نود درصد مردم از آن بیزارند ولی هنوز بعضی از اصلاح طلبان امید به اصلاح دارند ، حکومت دارد کارهایی را میکند که حکومت شوروی قبل از فرو پاشیدن میکرد و با نشان دادن اسلحه و قدرت نظامیش مردم را میترساند ولی آن شوروی با آن همه تسلیحات کجا و جمهوری ولایی کجا.

دکتر نوریزاده : شصت نماینده پارلمان اروپا خواستار آزادی نسرین ستوده شدند. اروپا تاچه حد به روابطش با ایران پایبند است؟

دکتر سازگارا: از نظر اقتصادی بازار ایران در شرایط فعلی چنگی بدل نمیزند بنابراین عدد تجاری ایران عددی نیست که برای اروپاییان سودمند باشد تمام شرکتهای اروپایی از ایران بیرون رفته اند و در نهایت آمریکا را انتخاب میکنند ، در حال حاضر این فشار دست چپی ها در اروپا هست که ضد ترامپ هستند و ادعای حفظ برجام را دارند ولی آینها شرکتها را نمیتوانند کنترل کنند، البته اروپاییان چشمشان را برمعاملات چمدانی ایران خواهند بست ولی گرداندن یک کشور هشتاد ملیونی به این سادگی ها نیست . الان با گران شدن بلیط هواپیما اکثر پرواز ها خالی انجام میگیرد این یعنی ورشکستگی صنعت هوایی در کل اقتصاد ایران مانند کشتی تایتانیک در حال غرق است .

دکتر نوریزاده: در چنین شرایطی آیا خامنه ای به سیم آخر میزند؟ ، یا اینکه اینقدر ترسو هست که دستش را بالا ببرد؟

دکتر سازگارا: اینکه ایشان بخواهد جنگ کند خیر ، اینقدر ترسو و عاقل هست که اینکار را نکند او با چندین کارتی که در دست دارد میخواهد سر میز مذاکره بنشیند البته این دشمنی که او در کشور های منطقه ایجاد کرده کمتر از جنگ نیست ، از یک طرف آمریکا و اسرائیل و از طرف دیگر عربستان و مصر و ترکیه هم که فقط ایران را میدوشد ، و ایشان فعلا سرش را زیر لحاف روسیه برده است که نتیجه اش از دست دادن حقوق ایران در دریای مازندران است، تنها راه، ساقط کردن این رژیم است تا بتوانیم این سرزمین را بازسازی کنیم.

دکتر نوریزاده :وضعیت ترامپ در چه حالی است؟ با صحبتهایی که وکیلش کرده است؟

دکتر سازگارا: آقای ترامپ این روزها روزهای سیاهش هست وکیلش اعتراف کرده که به خانمی پول داده که ساکت باشد و این زنگ خطری است برای او، ولی با عزل فاصله دارد ، واگر هم عوض شود معاونش مایک پنس بجایش مینشیند که برای ایران تفاوتی نمیکند.
با ما باشید و پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید ، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو