تفسیر خبر چهارشنبه ۳۱ مرداد

امشب آقاي مسعود سررشت (شباهنگ)افسر عملياتي كميته مشترك ضد خرابكاري پيش ازانقلاب به مناسبت انتشار كتاب خاطرات او در تفسير خبر ميهمان من و شماست.
با قاتلان حسنعلي منصور نخست وزير وقت چگونه برخورد شد؟
چرا در كميته مشترک به در خواست محمد بخارائي از قاتلان منصور عكس شاه را پائين آوردند؟
رفتار روحانيوني كه بازداشت مي شدند چگونه بود؟
آيا با كميته همكاري مي كردند؟
چرا افسران عملياتي دست به اسلحه بردند؟
شكنجه در كميته به چه ميزان و با چه هدفي انجام مي شد؟
ایشان از سال ۱۳۳۵ به خدمت شهربانی در آمده اند و در سال ۱۳۵۷ به خدمت خود خاتمه داده اند،.

چالنگی: شما چه شد که به خدمت شهربانی در آمدید؟

سررشته: پدرم و پدر بزرگم شهربانی چی بوده اند و من از لباس یونیفرم و اسلحه آنها خوشم میآمد.روزی پدرم گفت که اداره اطلاعات شهربانی کنکور گذاشته برو شرکت کن و من قبول شدم و در قسمت عملیات مشغول بکار شدم.

چالنگی : این کمیته اساساً چه بود و چکار میکرد و از چه نهادهایی تشکیل شده بود؟

سررشته : از زمانی که تحرکات مجاهدین و چریکها شروع شد و برای امنیت جشنهای دوهزارو پانصد ساله این کمیته در اداره شهربانی تشکیل گردید و زندان زنان در شهربانی را خالی کردند و در آنجا مستقر شدیم و بیست گشت روزانه و بیست گشت شبانه داشتیم. که البته بعلت درگیری با ساواک بطور اشتباهی قرار شد با ساواک هماهنگ شویم.

چالنگی : گشت ها وظیفه اشان چه بود؟

سررشته: در ابتدا ما اسلحه نداشتیم و فقط افسران کشیک اسلحه داشتند اما بعد از حمله به پاسگاه سیاهکل ما هم مسلح شدیم. کمیته تشکیل شده بود تا جلوی این تروریستها را بگیرد و عملیات همه در این مکان متمرکز بود.

چالنگی : لازم به ذکر است که حمله سیاهکل در اوائل دهه پنجاه بود و تعدادی کشته بهمراه داشت و چریکها به پاسگاه ژاندارمری سیاهکل حمله نمودند،
یعنی اقدام مجاهدین و فداییان باعث شد که شما هم مسلح شوید؟

سررشته : بله زمانی که ترورها شروع شد و مستشاران آمریکایی را کشتند، رئیس پلیس تهران را ترور کردند و اوضاع خطرناک شد، و اینها خانه های امن داشتند، مثلا در یک مورد به بانک ملی دستبرد زدند و گفتند این پول را برای مبارزه بر میدارند و دزد نیستند. بعد از سیاهکل یک آلبوم درست شد و عکس تمامی آنها در آن بود ، کار ما در گشت شکار این افراد بود،.

چالنگی : خیلی ها بر این نظر هستند که چون تمام راههای سیاسی بسته شده بود و در تمام دنیا این گروه های چریکی وجود داشت اینها دست به عملیات مسلحانه زدند و اکثر آنها دانشجو و تحصیل کرده بودند، شما چه حدیثی دارید؟

سررشته : من بارها که برای دستگیری میرفتم دست به اسلحه نمیشدم مگر آنها دست به اسحله میبردند که از این بابت متاسفم ،البته اینها همگی تحصیل کرده و دانشجو بودند که متاسفانه به این راه کشیده شده بودند شاه دشمنان زیادی داشت از جمله قذافی بالغ بر پانصد هزار دلار برای آموزش همین افراد در فلسطین پرداخته بود،.من متاسفم این جو را آنها بوجود آوردند و ما هم مجبورشدیم دست به اسلحه ببریم.

چالنگی: قاتل حسنعلی منصور بازداشت میشود و میگوید اگر میخواهید من حرف بزنم باید اول نماز بخوانم و شرطش اینست که عکس شاه اینجا نباشد ، آیا شکنجه هم بکار میرفته ، اگر بوده با چه هدفی و برای چه افرادی بکار برده میشده است؟

سررشته: بخارایی را وقتی به کلانتری آوردند ایشان را به اطاق رئیس عملیات بردند ما هم آنجا بودیم از او پرسیدند که چرا اینکار را کردی و اسلحه را از کجا آوردی ، او گفت اول عکس شاه را پایین بیاورید تا من نماز بخوانم بعد برایتان توضیح میدهم ، با دستور رئیس عکس شاه را پایین آوردند و ایشان نمازش را خواند و بعد دوباره از او پرسیدند خوب حالا بگو ، گفت حرفی برای گفتن ندارد، یکی از بازجوها گفت چنان از تو حرف بکشیم ؟! سپس اورا خواستند به بازداشتگاه بفرستند رئیس به او گفت پسر پدرو مادرت میدانند که کجا هستی آدرس منزلتان را بگو بروند اطلاع بدهند ، که همین آدرس باعث شد تمام اعضای گروه و شبکه را کشف کنیم و ماجراهای دیگر و عراقی و امانی ها که رابط خمینی بودند. اندرزگو هم بود ولی او در یک عملیات کشته شده بود و اگر زنده بود رازهای آتش زدن سینما رکس را برملا مینمود، که خود داستان جداگانه ای دارد،. بهمین خاطر خمینی آن شب اعلامیه داد که حالا میگیرند و عده ای را میآورند و اقرارهایی میکنند مردم شما باور نکنید ، خمینی نمیدانست اندرزگو کشته شده است، البته او موقع کشته شدن مسلح نبود و این راز بگور برده شد،

چالنگی: در کتاب توضیح میدهید که به تعقیب اندرزگو میروید و او رابط خمینی بوده است ،آیا اینطور بوده؟؟

سررشته: او نزدیکترین فرد به خمینی بود بعد از ترور منصور که شبکه آنها کشف شد مابقی افراد به کوهای اطراف تهران پناه بردند ما ده دوازده روز بدنبال آنها میگشتیم از آنجا به قم آمد و سپس به عراق رفت. در ادامه میخواهم چند جمله با اصلاح طلبان مثل مهاجرانی و موسوی که در خارج زندگی میکنند سخن بگویم و به آنها میگویم اگر این مملکت و حاکمانش خوب هستند چرا شما در لندن یا آمریکا زندگی میکنید به ایران برگردید و در مملکت خودتان زندگی کنید.

چالنگی : این ترورها عملا با چه هدفی انجام میگرفت ،خواست آنها چه بود ؟؟

سررشته: هدف اینها ناامن کردن کشور بود و باعث شد که کشور به هرج و مرج کشیده شود و دنیا بگوید در ایران امنیت وجود ندارد .

چالنگی: آنها خواستار یک انقلاب بودند عملا شاید به هدف رسیده باشند.

سررشته: اینها باعث و بانی انقلاب شدند و در اصل اینها بودند که انقلاب کردند و در همین زمان خمینی پایش را وسط گذاشت و شروع کرد به دروغ گفتن و همه را کشت و کلاه بر سر همه رفت، جبهه ملی چریکها و مجاهدین شاید آگر آنها به قدرت رسیده بودند این مصیبت پیش نمی آمد، خمینی همه اینها را بازی داد ،بعد که پرسیدند چرا دروغ گفتی ، گفت خدعه کردم.

چالنگی: موضوع قابل تأمل و قابل تفکر اینست که هردو گروه درگیر اعم از آقای سررشته و چریکهای آنزمان هردو پناهنده در خارج از ایران هستند

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو