پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۲۵ مرداد

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز مینماییم و سپس طبق روال هر هفته همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با واگذاری حقوق دریای مازندران به دیگر کشورهای همجوار به تبادل نظر خواهیم پرداخت و نظر ایشان را جویا خواهیم شد:

دکتر نوری زاده : ارزیابی شما از واگذاری سهم دریای مازندران چیست؟

دکتر سازگارا: من از روز یکشنبه که روحانی بعنوان رئیس دولت ایران دریای مازندران راتکه پاره کرد نمیدانید چه حالی دارم؟ احساس میکنم که به خانه ام تجاوز شده است، بعد هم رسما دروغ میگویند،!! این چه بی لیاقتی است که شما ببار آورده اید ، آقای خامنه ای شنیده ام چند سال پیش که از روسها قول گرفته است که حامی فرزندانش باشند فکر نمیکردم تا این حد وطن فروش باشد ولی الان با این سیاست نگاه به شرق که از سال ۱۹۹۶ به وزارت خارجه ابلاغ کرده بود باورم شد که این آدم ذاتاً وطن فروش است.

دکتر نوری زاده :آقای رجب صفروف با چه تاسفی میآید و میگوید ما فکر میکردیم ایران همان پنجاه درصد خودش را میخواهد او هم از اینکه اینها از حق مسلم ما میگذرند عصبانی شده است .

دکتر سازگارا: من بعنوان دانش آموخته تاریخ روی تمام قرارداد های ایران با کشورهای همسایه اش مطالعه نموده ام در دریای مازندران که حق کشتیرانی را از ما سلب کرده بودند با ورود لنین این حق به ما برگشت . چون دریای مازندران یک دریاچه بزرگ بسته ای است بعنوان دریا حساب شده است ، ده مایل خط ساحلی و شانزده مایل خط ماهیگیری و مابقی مشاع اعلام گردیده است و حاکمیت سیاسی پنجاه پنجاه است که حتی در بعضی جا ها اسمش را میگذارند دریای ایران و شوروی، و هیچکس هم اعتراضی نداشت.
اما قرارداد های کف و بستر دریا مسکوت ماند، چون آنزمان خبری از منابع نفت و گاز نبوده است ولی خود موضوع مشاع پنجاه پنجاه قید میگردد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این کشور به چهار کشور تقسیم گردید و اولین واکنش آنها در سال 1991 صورت پذیرفت ، بعد از آنکه آذربایجان و قزاقستان شروع میکنند برای استخراج منابع نفتی کف دریا ایران چندین نامه به دبیر کل سازمان ملل متحد مینویسد و اعتراض خود را ابراز مینماید ، و به حق پنجاه پنجاه خود با روسیه پافشاری میکند، و میگوید نباید بدون اجازه ایران دست به استخراج بزنند،این تا سال 1996 است.
آقای خاتمی که آنزمان رئیس جمهور بوده در نشستی پوتین بر سر او فریاد میکشد که او کمر درد میگیرد وپوتین میگوید من میروم و با قرارداد های دوجانبه این مشکل حقوقی را حل میکنم و بیست و چهار ساعت بعد قرارداد های آذربایجان با روسیه و قزاقستان با ترکمنستان را ابلاغ نمودند ، ایران از این زمان به بعد بدنبال این میافتد که حد اقل تقسیم به پنج شود که اقلا بیست درصد گیرش بیاید .
پوتین در اجلاس تهران بهمراه روسای جمهور دیگر کشورهای همجوار دریای مازندران میگویند که قرار داد 1940را قبول ندارند و به تاریخ پیوسته است و یک قرار داد حقوقی جدیدی باید نوشته شود،. در آنزمان احمدی نژاد رئیس جمهور بوده است و او هم هیچ اعتراضی نمیکند و فقط میگوید آمریکاییها نباید در این دریا بیایند.

دکتر نوری زاده: فرانسه به ایران پیشنهاد بهره برداری نفت و گاز دریای مازندران را داد و جمهوری فاسد ولایت فقیه قبول نکرد ، همین قرار داد را با آذربایجان بستند، حالا ببینید که چه بهره برداری از نفت و گاز میکنند.و توتال هم مثل غول آنجا ایستاده است .

دکتر سازگارا : الان ۶۴ درصد دریا تقسیم شده است و ما با ترکمنستان ۳۶ درصد سهم داریم اگر بیست و پنج درصدش مال ترکمنستان باشد میماند یازده درصد که سهم ما میشود.
آقای روحانی خوشحال است ومیگوید امتیاز گرفته ایم ضمن اینکه تمام این ۳۶ درصد فاقد منابع میباشد. و منابع اصلی قبلا تقسیم شده است، و اتفاقی که افتاده در قزاقستان اینکه بند اول ماده هشت این کنوانسیون تصریح میکند به حاکمیت و بهره برداری از دریا به موجب قراردادهای دوجانبه و روبروی همدیگر صحه گذاشته میشود و روحانی هم امضاء نموده است.

دکتر نوری زاده :اینجا من و شما فریاد میزنیم ، اما این آقایان که به عنوان نماینده مردم در مجلس نشسته اند و باید این را تایید کنند چرا یقه روحانی و خامنه ای و ظریف را نمیگیرند؟

دکتر سازگارا: من هم مثل شما خطاب به نمایندگان مجلس میگویم الان باید صدایشان دربیاید.
دیگر موضوع این دولت و آن دولت نیست حتی اگر بیست درصد هم به ایران بدهند باز هم صدو ده هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده است که اندازه استان اصفهان میباشد ، این همان چیزی است که خیانت ابدی برای این نمایندگان به همراه می آورد.
خامنه ای با امتناء از مذاکره با آمریکا داشت انحراف خبری ایجاد میکرد در حالی که میدانیم دارند از سه کانال مذاکره میکنند منتها الان نمیخواهند سر میز بنشینند و این را به ژانویه و فوریه موکول کرده اند، ایشان این انحراف خبری را ایجاد نمود تا افکار جامعه از نشست قزاقستان دور بماند و هر آنچه را که خواستند انجام بدهند، این خیانت بدستور خامنه ای و با اجرای روحانی و محمد جواد ظریف برای نوکری روسها صورت گرفته است.

در حال حاضر مجلس در صف اول قرار گرفته است با اینکه این نمایندگان، نمایندگان منتخب و حقیقی مردم نیستند و در یک انتخابات آزاد انتخاب نشده اند ولی باید از حق کشور ایران دفاع کنند، همچنین تمام وکلا، پزشکان و احزاب سیاسی هر کس باید به سهم خودش اعتراض کند و بگویند که این قرار داد مورد قبول مردم ایران نمیباشد.

دکتر نوری زاده: این نکته ثبت شود که در این تاریخ سید علی خامنه ای دریای مازندران را بخشید و روحانی و ظریف این را انجام دادند، دکتر صادقی نماینده مجلس هم در توئیتی نوشته است مردم بدانید که نمایندگان مجلس در جریان گفتگو های پشت پرده قزاقستان نیستند ، آیا این درست است که سهم پنجاه درصدی ایران به یازده درصد نزول پیدا کرده است؟؟
وقتی شما در جریان نیستید روحانی ودولتش را در مجلس بخواهید و یقه اشان را بگیرید.

با ما باشید و پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظرشنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو