پنجره ای رو به خانه پدری چهار شنبه ۲۴ مرداد

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوریزاده آغاز مینماییم.ابتدا نگاهی به واگذاری درای خزر به روسیه و جشن و پایکوبی در کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و غرور پوتین از امتیاز بدست آورده خواهیم افکند و با شما سخن خواهیم گفت .در ادامه اشاره ای هم به سخنان حیدر عبادی و حمایت دولت عراق از مجازاتها برعلیه ایران خواهیم داشت و در این باره با شما به سخن می نشینیم.

سپس همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان گرامی برنامه جناب آقای دکتر منوچهر فرحبخش خواهیم پرداخت و با ایشان در ارتباط با وضع کنونی اقتصاد کشور و آینده این اقتصاد نابسامان به تبادل نظر خواهیم نشست و نظرات ایشان را جویا خواهیم شد.

دکترنوری زاده : آقای خامنه ای میگوید ریشه این فساد اقتصادی در داخل است ارزیابی شما چیست؟

دکتر فرحبخش: یکسری حرفهای کلیشه ای وار را باید از این سران قوم شنید، و درست و غلط آنرا واگذار به جامعه کرد،ایشان در این سخنان اخیر نشان دادند که حتی الفبای اقتصاد را هم نمیدانند، کارشناسان ایشان به وی یاد نداده اند که در این شرایط بحرانی چنین سخنانی ایراد نکند.
اقتصاد دو شکل دارد ، یکی اقتصاد کارشناسانه است و دیگری اقتصاد عامیانه است . در اقتصاد کارشناسانه یعنی نظام ، اقتصاد محور است ، در این جوامع زمانی که بحرانی پیش بیاید دولت اقدام میکند و احزاب مخالف نظر میدهند ،میز گرد و نشست میگذارند تا این موضوع در جامعه پرورده شود و مردم نظرشان را بگویند،.

مثال زنده اش وضعیت خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بود که اقتصاد کشور دچار بحران گردید بحث هایی شد و مخالفین برنده شدند چون دولت مخالف خارج شدن نبود استعفا داد.نتیجه چه شد، اقتصاد شان بهم ریخت و برابری پوند به دلار به کمترین زمان خود رسید، و تحول بنیادی داشت در جامعه صورت میگرفت،. حال برگردیم به جمهوری اسلامی و مقایسه میکنیم این دو را،
سی سال است خامنه ای بر سر کار است ما بیش از یک تریلیون درآمد نفتی داشتیم و این پول وارد اقتصاد مملکت شده است، که فقط هفتصد میلیاردش در زمان احمدی نژاد بوده است، این مبلغ گم شده است و شما هیچ اثری از آن نمیبینید. شما با دویست یا سیصد میلیارد چه کارهایی که نمیشود در این کشور انجام داد، حال ببینید با هزار میلیارد چه میتوانستید بکنید؟
وقتی عامیانه شد اقتصاد همین است شب میخوابید و صبح می گویند  قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان شده است انهم در زمانی که قیمت ارز در کشور حبابی است ، معلوم است که فردا قیمت ارز بالا میرود، اقتدار دولت خامنه ای این را درک نکرده است.

حال بعد از تمام اینکارها و تعویض رئیس بانک مرکزی میگویند باید بازار را آزاد بگذاریم عرضه خودش بازار تقاضایش را پیدا میکند، شما مطمئن باشید بدتر خواهد شد. در عرض این چهل سال هیچ توضیحی به مردم داده نشده است و خوشبختانه خود جامعه دارد اقتصاد محور میشود. این فشاری که به اینها آمده از پایین و از طرف مردم بوده است و تمام صحبت های روحانی دروغ بوده است.

اقتصاد چند حالت دارد بهترین حالتش تعادل اقتصادی است، در تعادل امکان پیشرفت است.
حالت بعدی عدم تعادل اقتصادی است که از اشتباهات دولت ناشی میگردد.این عدم تعادل اگر به تعادل اقتصادی برنگردد به بحران اقتصادی منجر میشود و این حالت بحرانی را اگر درست حل نکنند به فروپاشی اقتصادی خواهند رسید مثل همین الان.

دکتر نوری زاده: میخواهم شما همین را برای مردم توضیح دهید که فروپاشی اقتصادی برای مردم یعنی چی؟؟

یعنی اینکه از خرید هر چیزی ناتوان بشوند و نه یک نفر بلکه هفتاد درصد جامعه . مرحله بعدی ورشکستگی اقتصادی است ، ما الان در مرز فروپاشی و ورشکستگی اقتصادی هستیم . خامنه ای میگوید مشکل اقتصادی ما داخلی است.
ورشکستگی کی میاید، در نوامبر. که تحریم های نفتی برقرار میگردد، خودروسازی و فولاد سازی متوقف میشود. و این اقتصاد راچهل سال است که دارند ادامه میدهند.

دکتر نوری زاده: این آقای محمد جعفر منتظری معاونی دارد بنام عبالصمد خرم آبادی، که در پاسخ آقای جهرمی که گفته توئیتر را آزاد کنید گفته است که این توئیتر از توطئه ۸۸ حمایت نموده است و آمریکایی میباشد و دشمن اسلام و جمهوری اسلامی است . آیا ما با یک شورش بزرگ همراه هستیم ؟

دکتر فرحبخش: بدون تردید یک کشور هشتاد میلیونی با اینهمه پیچیدگی های درونی یک مدیریت اقتصادی نیاز دارد و ما چهل سال است که فاقد آن هستیم. تا این مسئله حل نشود هیچ چیز درست نخواهد شد اقتصاد اگر درست عمل شود زود جواب میدهد .
برجام بزرگترین خدمتی که کرد به قشر سرمایه دار بود. روحانی سرمایه های خارجی را پیش خرید کرد و اسکناس چاپ کرد اگر این اسکناس از دروازه تولید خارج میشد خیلی مفید بود ولی این پول صرف تجارت خارجی خرید تسبیح و و موز و کود شیمیایی شد ، به همین خاطر موفق نشد .
در عرض ۵ سال یک و نیم تریلیون نقدینگی داریم که به حساب پس انداز بانکها واریز شده است. بخش اعظم این پول در اختیار آقا زاده ها و رانت خوار هامیباشد و میخواهند این پولها را خارج کنند هفته گذشته ۹میلیارد گم شد کسی نمیداند کجاست مملکت صاحب ندارد و این دولت پنهان است که مملکت را کنترل میکند.
با ما باشید و پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظرشنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو