تفسیر خبر سه شنبه ۲۳ مرداد

امشب همراه با آقای تقی زاده کارشناس بین المللی نفت بررسی خواهیم نمود

پیامد های توافق قزاقستان دربهره برداری از دریای خزر؟

ایران با این توافق چه حقوقی را از دست میدهد ؟

آیا ایران ورقی بی ارزش در دست کرملین است؟

چالنگی: دریای خزر از بعد از انقلاب وضعیت غم انگیزی پیدا کرده است  و از بابت حقوق دریایی ایران آنچه در قزاقستان گذشت هم تامل برانگیز است تفسیر شما را میشنویم.

تقی زاده : کاش دولت جمهوری اسلامی شفافیت بیشتری داشت، و آنچه در این بیست و پنج سال گذشته و آنچه میگذرد را دراختیار مردم قرار میداد. البته توافقی در قزاقستان انجام شده و اسمش را کنوانسیون حقوقی دریای خزر گذاشته اند و اگر این شکل حقوقی بگیرد جانشین دو توافق قبلی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی خواهد شد.

در بعد از فروپاشی و شکل گیری چهار کشور جدید ساحلی دریای خزر هنوز تا مدتی حکومت اسلامی خواهان مالکیت ۵۰ درصدی خود از دریای خزر بود و ادامه داشت.
اما روسها اول با قزاقستان و ترکمنستان توافق نامه هایی را امضا نمودند و آذر بایجان این را در قانون اساسیش قید نمود و از دیگرکشورها جلو تر بود و بعداً حتی قراردادی هم بین ترکمنستان و قزاقستان اجرا شد و این وسط سر ایران بی کلاه ماند، مثلا میتوانست یکی از حقوق های ایران کشتیرانی در دریای خزر باشد و یا مالکیت مشاعی بر دریای خزر داشته باشد.
متاسفانه در یکشنبه گذشته آقای روحانی سندی را امضاء نمود که سند حقوقی تازه ای است که به عنوان کنوانسیون حقوقی جانشین قرارداد قبلی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی میگردد. و اگر این قضیه عملی بشود ایران تمام ادعای خود را ازدست خواهد داد و فقط یک نوار باریک از دریای خزر را خواهد داشت.

چالنگی:  جمهوری اسلامی حتی برای بدست آوردن سهم ۲۰ درصدی از این تقسیم دریای خزر هم هیچ اصراری نداشت و نکرد و هم اکنون سهمیه ایران ۱۳درصد قلمداد میشود.
دونوع قرار داد هست یکی در موردسطح آب و دیگری بستر دریای خزر میباشد ، دریای خزر یکی از منابع مهم نفت و گاز جهان است، ایران بطور تقریبی چه منابعی را از دست میدهد؟

تقی زاده: دریای خزر یکی از منابع نفت وگاز جهان میباشد و در این تقسیم بندی ایران این منابع را از دست میدهد . در دریای خزر طی این بیست و پنج سال اخیر بالغ بر دویست میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند ، ذخیره های نفت حدود پنجاه میلیارد بشکه و نه هزار میلیارد فوت مکعب گاز میباشد ایران از این مجموعه سرمایه گذاری هیچ سرمایه ای جذب نکرده است ، و حتی در آینده هم انتظار نمیرود که جذب کند ، حال آقای روحانی با یک خنده که نشان از یک پیروزی دارد میگوید در این توافق دیگر هیچ کشور خارجی دیگری نمیتواند در این دریا کشتیرانی کند ،از او که چهل سال است در مقام امنیتی خدمت کرده بعید است چنین حرفهایی بزند ، در حقیقت حکومت جمهوری اسلامی بیست و پنج سال عقب نشینی کرده است وحاکمیت و تسلط روسیه را پذیرفته است و فقط به این امید که در تحریمهای پیش رو این چهار کشور با او همراهی کنند و بتواند ار کریدور شمال تحریم ها را دور بزند . در حقیقت حقوق ملی ایران را فروخته اند برای چهار روزبیشتر در مسند قدرت ماندن.

چالنگی: در این قرار داد قانون اساسی را هم زیر پا گذاشته اند، یعنی نباید این قرارداد ها اول در مجلس تصویب شود؟ ، ونکته بعدی چرا دروغ میگویند و سخنگوی وزارت امورخارجه میگوید ما چیزی را امضاء نکرده ایم.؟

تقی زاده: ظاهرا این کار با هماهنگی تمام مسئولان نظام صورت گرفته و توافق رهبری را هم گرفته اند، و همانطور که توافق اتمی را به او فروختند و حالا فهمیده که اشتباه کرده است این راهم به او فروخته اند و گفته اند برای یک و یا دوسال تا تکلیف ترامپ روشن شود و بعدش آنرا پس میگیریم. و این راه حلی برای خروج از بحران تحریم هاست. چون در این صورت دیگر آذربایجان پایگاه آمریکا و اسراییل نخواهد شد.

اینها میخواهند مثلا همان ترفند قوام السلطنه را بزنند و همان کاری که او با استالین کرد و بعد قرارداد را فسخ نمود بکنند ولی اینها کجا و قوام السلطنه و اهداف او کجا ، قوام السلطنه بدنبال گول زدن واستالین و تغییر وضعیت موجود بود تا کشور را از اشغال نیروهای روس نجات بدهد نه اینها که به فکر حفظ وضعیت موجود خودشان هستند، این توافق روحانی برای حال و آینده ایران زیان آور است و تغییر آن در غیاب جمهوری اسلامی هزینه های سنگینی در بر خواهد داشت.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو