تفسیر خبر دوشنبه ۱۵ مرداد

امشب در تفسيرخبر /ايران فردا: آخرين خبرها در عرصه بحران سياسي و اقتصادي در ايران
آيا حكومت ايران آينده اي دارد؟

ريشه ضديت حكومت فقيه با حقوق انساني ايرانيان در كجاست؟
چرا اين حكومت اصلاح پذير نيست؟
ميهمانان :آقايان خسرو فروهر و مسعود مويدي

چالنگی: تظاهرات در ایران مختص به تهران نیست و در اکثر شهرها معترضین به خیابانها آمده اند حکومت جمهوری اسلامی بیش از هر زمانی متزلزل بنظر میرسد دستکم در عرصه اقتصادی ، تفسیر شما چیست وحکومت را چگونه ارزیابی میکنید.؟

فروهر: اظهارات روحانی برای بستن تنگه هرمز در سالروز شکست نیروی دریایی جمهوری اسلامی از آمریکا که منجر به غرق شدن یک ناو و از کار افتادن دیگری شد، وهمچنین صحبت دیگر سران سپاه ،متاسفانه ما در مملکتی هستیم که شعار جای شعور را گرفته است، عده ای اصلاح طلب میگویند که این مشکلات اقتصادی را آمریکا بوجود آورده است، مردم در سال ۵۷ برای ایدئولوژی به خیابان آمدند ولی امروز مردم به بلوغ فکری رسیده اند و دیگر هیچ نظام ایدئولوگ و حکومتی که پرچم دیگر کشورها را آتش میزند را نمی خواهیم .و بدنبال حکمتی مذهبی نیستند،.

مؤیدی: امیدوارم به روزی برسیم که به هیچ مرگی نرسیم، واقعیت اینست که جامعه امروز ایران از جایگاه اصولگرا و اصلاح طلب عبور کرده است، اصلاح طلب ها ایکاش اسم خود را عوض نمیکردند و همان چپ سنتی باقی میماندند آنها بکرات به مردم دروغ گفتند و فقط برای ماندن در حکومت دست به هر طرفندی میزنند، نکته مهم دیگر این اعتراضات اکثرا در شب صورت میپذیرد که نمایانگر اینست که این قشر روز را دنبال کار و بار است و اوقات فراغتش که شب است به تظاهرات میپردازد،

چالنگی : البته در اکثر نقاط مثل شیراز اهواز ،مشهد و تهران و اصفهان این اعتراضات در روز صورت گرفته است .حال چرا کار به اینجا رسیده است؟

فروهر: ما یک انحطاط اخلاقی و سیاسی داشته ایم درست در زمانی که اروپا با جهش فرهنگی و اقتصادی روبرو بوده است، یعنی زمانی که اروپا خودش رااز قرون وسطی بیرون میکشد ما یک شخصی مثل شاه اسماعیل صفوی را داریم که میآید آخوند از لبنان وارد میکند و این ملت پر از فرهنگ را در زندان آخوند قرار میدهد،تمام شعرا و نویسندگان آنزمان به هندوستان و عثمانی پناه میبرند، آمدن شیعه اثنی عشری که داستان خودش را دارد ،وقتی شکست سلطان حسین و فرار آخوند ها را میبینیم می فهمیم که این داستان تازه گی ندارد و ادامه دارد تا دوران قاجاریه که همکاری بین مافیای قجر و مافیای آخوندی وجود دارد. ما با مافیایی طرف هستیم که از زمان صفویه از ما سواری گرفته است،و خودشان را ایرانی نمیدانند به همین جهت کوچکترین اهمیتی ایران برایشان ندارد،.

چالنگی : این وضعیتی که بوجود آمده حاصل مافیای دین و آخوند است یا عدم دلبستگی مسؤلان برآمده از نظام است؟؟؟

مؤیدی: نظامی که ایدئولوژیک بشود خروجیش همین است ، متاسفانه ایدئولوژی هم که به آن اقتدا میکنند قائل به آن هم نیستند و به اسلام هم قائل نیستند، و حب و جاه چشم و جیبشان را گرفته است و دیگر به کسی اهمیت نمیدهند نتیجه اش همین میشود که بقول شما بچه ها در کنار چاههای نفت در آغل درس میخوانند،. من شب که میخوابم در این فکرم که سپاه کودتا کرده است و رضا پهلوی هم سردمدار است اینها به چیزی اعتقاد ندارند، امروز سرداران سپاه میدانند که خانه آخرشان همین مملکت است و برای حفظ آن حمام خون راه میاندازند و این انفعال مردم است که کار را به اینجا رسانده است،.

چالنگی : تمام دیکتاتورها میخواهند بمانند ولی توانایی ماندن را نخواهند داشت، ولی همین سپاه پاسداران هم در شرایط بین المللی مجبور به تسلیم میشود این سرنوشت تمام رژیم های خود کامه است.
مؤیدی: آقایان میخواهند از همه چیزی بگذرند تا حکومت را حفظ کنند، در جنگ سوریه بستری فراهم شد که داعش از درونش خارج شود این یعنی در هر کشوری که بستر نا امنی فراهم گردد داعشیسم هم میتواند از درونش بیرون بیاید و ایران هم این قابلیت را دارد و چه کسی مقصر است جمهوری اسلامی به نمایندگی سپاه پاسداران مقصر است، اگر روزی ارتش سوریه و لبنان به ما حمله کند من میگویم که حق دارند چون ما جوانانشان را جلو توپ گذاشتیم تا از نوامیسمان دفاع کنیم. این بزرگترین خطاست، سپاه سرخود است و آتش به اختیار است،.

چالنگی : بسیاری معتقد هستند هرکاری که داعش انجام داد جمهوری اسلامی هم انجام داده منتها جلو دوربین نبوده است؟ ارزیابی شما چیست؟

فروهر: ما نباید خودمان را در افراد جمهوری اسلامی خلاصه کنیم،جمهوری اسلامی به خامنه ای و خمینی و سلیمانی ختم نمیشود یک ذهنیت ایدئولوژیک است و باید به این زندگی پایان داد و پایان آنهم مثل پایان حکومت هیتلر میباشد،.

چالنگی: سپاه پاسداران تاچه حدی مقصر بوجود آمدن وضعیت کنونی اقتصادی کشور است و سپاه در کجای این فساد گسترده قرار دارد؟

مؤیدی: آقای احمدی نژاد پاسخ شما را داده اند و مقصر را برادران قاچاقچی سپاه میدانند، و چون سپاه پاسداران صنعت مادر را در دست دارد و در اساسنامه سپاه ورود به عرصه اقتصاد قید نشده است چون ورود به این عرصه یعنی حکمرانی تازه سر این ۲۰ در صدی هم که دست دولت است دعوا داردسپاه پاسداران به دستاورد های انقلاب هم که شعارش را میدهد قائل نیست.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو