نیروگاه اراک هم چنان فعالیت می کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که روند ساخت‌وساز در نیروگاه اتمی آب سنگین اراک همچنان ادامه دارد و توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، ایران را تنها ملزم به آن می‌سازد که سوخت جدیدی در این نیروگاه تولید نکند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ظریف که روز چهارشنبه، شش آذر، برای توضیح جزئیات توافق هسته‌ای موقت ایران با گروه ۱+۵ در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، با اشاره به تعهد تهران برای عدم افزایش ظرفیت هسته‌ای خود گفت که این مسئله درباره نیروگاه ارک تنها به معنای عدم تولید سوخت جدید است.
به گفته او، نیروگاه اتمی آب سنگین اراک هنوز آماده نیست و به ساخت و ساز نیاز دارد. ضمن آن که «مفهوم افزایش نیافتن ظرفیت این است که سوخت جدید تولید نشود و دستگاه نصب نگردد، اما ساخت‌وساز ادامه پیدا کند».
اما خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره این بخش از سخنان محمدجواد ظریف می‌نویسد که ساخت‌وساز در نیروگاه اراک برخلاف توافق با قدرت‌های غربی در رابطه با توقف فعالیت‌هاست.
این خبرگزاری می‌نویسد که کارشناسان معتقدند خلاء آشکاری که در متن توافق‌نامه وجود دارد این اجازه را به تهران می‌دهد که قطعات را خارج از نیروگاه بسازد و در آینده در رآکتور هسته‌ای نصب کند.

رئیس تیم بریتانیا در مذاکرات اتمی با ایران روز چهارشنبه، ششم آذر، با هدف «ایجاد هماهنگی» با دولت اسرائیل درباره مراحل بعدی گفت‌وگوهای اتمی با ایران وارد اسرائیل می‌شود.
اسرائیل سرسختانه‌ترین موضع را علیه توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در پیش گرفته و نخست وزیر این کشور این پیمان را «اشتباه تاریخی» نامیده و گفته است «اطمینان» دارد که ایران با وجود این پیمان «مانند کره شمالی» همچنان به مسیر برنامه اتمی خود تا «دستیابی به بمب اتمی» ادامه خواهد داد.
اعزام سِر گس به اسرائیل در حالی است که رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه خبر دادند نتانیاهو در پی دریافت پیام‌های علنی و محرمانه از سوی رهبران جهانی که از انتقادهای او از پیمان اتمی با ایران خشمگین شده‌اند، ادامه این تلاش‌ها را به پشت پرده منتقل می‌کند

اسماعیل کوثری از فرماندهان سابق سپاه و نماینده مجلس ایران می‌گوید که در جریان اعترضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، به اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است که “مردم” می‌خواستند فائزه هاشمی را در هنگام حضورش در محل یکی از اعتراضات خیابانی بکشند.
آقای کوثری اظهار داشته که در جریان دیداری با آقای رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به او گفته که “اگر بچه‌های سپاه نبودند مردم فائزه را در خیابان آزادی می‌کشتند”.
وی در ادامه نقل قول خود از جریانات دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۸ گفته که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازداشت دخترش را اقدامی برای “تحت فشار” قرار دادن خود دانسته بود.
فائزه هاشمی در دوره بعد از انتخابات ریاست جمهوری چهار سال پیش، از حامیان معترضان به نتایج انتخابات بود و در معرض برخوردهایی از جمله بازداشت کوتاه مدت، محاکمه و زندان شش ماهه قرار گرف

همزمان با توافق هسته‌ای ژنو و کاهش تحریم‌ها، ایران برای بازگشت به بازار نفت با چالش‌هایی همچون افزایش فروشندگان، کاهش خریداران، ورود نفت‌های غیرمتعارف روبرو است و در این بین کارشناسان هشدار می‌دهند که ارزان فروشی نفت و ایجاد جنگ قیمتی تاکتیک مناسبی برای بازگشت ایران به بازار نفت نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، در 100 روز نخست فعالیت دولت تدبیر و امید صادرات نفت ایران کاهشی حدود 200 تا 250 هزار بشکه ای را تجربه کرده است.
با این وجود پس از توافق بزرگ هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژنو، محدودیت‌های پیش روی صادرات نفت ایران کاهش یافته به طوری‌که برخی از مشتریان سابق نفت ایران همچون تایوان، سریلانکا و آفریقای جنوبی خواستار آغاز مذاکرات به منظور از سرگیری واردات نفت شده اند.
مطابق با پیش نویس توافق نامه ژنو، مقرر شده است که برخی از محدودیت‌های بیمه ای، تامین کشتی‌های نفتکش، نقل و انتقال ارز از طریق برخی از بانک ها برداشته شود اما با وجود لغو این تحریم ها ایران برای بازگشت به بازار باید با کشورهایی همچون عربستان، عراق، روسیه، ونزوئلا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس رقابت کند.