پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱۱ مرداد

این شماره ازبرنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوریزاده آغاز مینماییم. در ادامه طبق روال هر هفته به گفتگو با میهمان عزیز برنامه جناب آقای دکتر محسن سازگارا می نشینینم .

دکتر نوری زاده: استعفای نوبخت از سمت سخنگویی دولت و افزایش قیمت دلار در بدو ورود عبدالناصر همتی رئیس جدید بانک مرکزی ،شما اوضاع مملکت را چگونه میبینید ؟

دکتر سازگارا: این شرایط پیش آمده برای هموطنانمان را با پوست و خون خود احساس میکنیم و غم بزرگی بر دل ما می نشیند، وقتی میبینید که درآمد خانواده ها از سال گذشته تا امروز نزدیک به ۷۰ در صد کاهش پیدا کرده است و سوء سیاست های اقتصادی طی این چهل سال دودش در چشم مردم میرود، و تمام اینها به خامنه ای برمیگردد، اما چیزی که دارد اتفاق می افتد غیر قابل پیش بینی نبود و منتظر این بودیم ، این داستان سقوط پول ملی ما چهل سال است که اتفاق میافتد، و الان در مقابل دلار ۱۱۰۰۰ تومان ایستاده است، آیا این بسته حمایت ارزی که آقای همتی عنوان نموده کار ساز میشود؟ که من هیچ امید ندارم،.
برای اقتصاد ایران شش کار باید انجام شود:

اول باید پول ملی عوض شود و تغییرش بدهند و نوسانات روزانه نداشته باشد.

دکتر نوریزاده: شما در کشوری که هنوز نمیدانید ارائه دهنده راه حل کیست ، چون در دولت روحانی چندین نفر تصمیم میگیرند و پای باند مافیای بازار در میان است ، اینها خودشان نرخ را تایین میکنند و هم میخرند و هم میفروشند ، اگر ثبات باشد بازاریان و کسبه میتوانند کار کنند ولی در صورت نبود ثبات اوضاع متزلزل است و یک جمله ترامپ قیمتها را بالا و یا پایین میآورد، این کشور ورشکسته است، نفت و ودیعه ارزی هم دارد ولی ورشکسته است بخاطر اینکه دانش اقتصادی ندارد.

دکتر سازگارا: تعدادی هم وجود دارند که من اسمشان را گذاشته ام شبه اقتصاد دان ، در اول انقلاب هم این دعواها بوده است عمدتا هم در قالب چپ هستند.
دوم اینکه این دولت باید کوچک شود، کسر بودجه نداشته باشد و در آمد پول ملی از درآمد نفت به مالیات ها برگردد، احمدی نژاد دهها برابر هزینه دولت را بالا برد،
کار سوم در خصوص فساد مطلقی است که اقتصاد و حکومت را در بر گرفته است باید تمامی پولهایی که به آیت الله ها پرداخت میشود متوقف گردد و حساب کتاب بیت رهبری مشخص شود،.
کار چهارم باید دستگاه قضائیه کشور اصلاح شود و قانون های کار و بیمه و … ازنو نوشته شوند، نمیشود که با دنیا جنگید ، باید با چرخ اقتصاد دنیا چرخید. واین لازمه اش تغییر سیاست های اقتصادی کشور است.
موضوع آخر بیکاری کشور است که باید با ایجاد راه حل های تجربه شده مثل جاده سازی ایجاد راه آهن های جدید و جاده های شوسه میتوان چندین میلیون شغل ایجاد کرد، بانکها را باید اصلاح کرد.

دکتر نوریزاده: آقای حمید بقایی بعد از بیهوشی و کما رفتن به مرخصی آمده بود و حالا دارد به زندان برمیگردد به پیام او دقت کنید !؟ در کشور هیچکدام از مخالفین چنین حرفی نزده است. این سخنان یعنی ایشان سقوط حکومت را پیش بینی میکند؟ در پایان رژیم گذشته بختیار درب زندانها را گشود و زندانیان را آزاد کرد و اشان میگوید کاش درب زندان ها گشوده شود و شما ببینید که اینها چه جنایتی میکنند،چه عاملی میشود که بقایی چنین حرفهایی میزند، و میگوید کار تمام است آیا بقایی و احمدی نژاد میخواهند از این کشتی پیاده شوند و برای خودشان یک ضمانت نامه بگیرند؟

دکتر سازگارا: هر انسانی در هر دوره ای ممکن است عقایدش تغییر کند و بقایی و احمدی نژاد هم ممکن است تغییر عقیده داده باشند ولی آنها هیچگونه تبری از گذشته خود نجسته اند و صادقانه نیامده اند نفی کنند اعمال خودشان را در گذشته سیاسیشان، این مسئله زمانی مقبول مردم است که بیایند و گذشته اشان را نقد کنند ما از اینها تا بحال چیزی ندیده ایم، مثلا بیایند و بگویند در سال ۸۸ تقلب کردیم و مقصر بودیم، بیایید بگذریم اینها آدمهای جدی نیستند.

دکتر نوریزاده : دلیل اینکه اینها را مطرح کردم بخاطر نزدیکیشان به حکومت است امروزه همه کسانی که قبلا سرکار بوده اند دارند داد میزنند تا دامنشان را پاک کنند، آیا شما حس نمیکنید که اپوزیسیون خارج از کشور میتواند این نیروهای جدا شده را جذب کند حتی در سپاه و نیروی انتظامی هم این قضیه وجود دارد؟

دکتر سازگارا: بگذارید مطلبی را بگویم که ایران چه میشود و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، سه تا گزینه ممکن است اتفاق بیفتد:

گزینه اول که اسراییلی ها و جان بولتن و سازمان مجاهدین بر این باور هستند اینست که رژیم دارد خودش متلاشی میشود در اثر فشار تحریمهای آمریکا خودش شروع به فروپاشی میکند و پاره ای که میگویند ما مخالف این حکومت هستیم میروند و حکومت تشکیل میدهند،.
گزینه دوم مشابه وضعی که برای شوروی پیش آمد که فشار هیچ کشور یا تحریمی رویش وجود نداشت ولی فروپاشید آیا در ایران این اتفاق خواهد افتاد ممکن است بیفتد و ممکن است اتفاق نیفتد،. اگر اتفاق بیفتد و در غیاب مردم این عمل انجام شود آینده ایران بسیار خطرناک خواهد شد،.
گزینه بعدی چیزی است که خامنه ای فکر میکند، ایشان میگوید مقاومت میکنیم در قبال تحریمها و تحریمها را دور میزنیم، و مردم را هم بشدت سرکوب میکنیم و با کارتهای برنده مان در کشورهای منطقه جلو آمریکا بازی میکنیم، آیا آقای خامنه ای موفق میشود ، دستگاههای حکومتیش زمانی که بلرزه در آید مردم دیگر هیچ اعتمادی به این رژیم ندارند، بزرگترین اشتباه خامنه ای همین جاست چون مردم را عاصی میکند.
و آخرین گزینه همین مبارزات مدنی روزانه مردم است که باید دستشان در تمام شهر ها به هم پیوند بخورد و بازاریان و کامیونداران و معلمین و مالباخته گان و کارگران بتوانند با اعتصابات عمومی پایه حکومت را در هم بکوبند.

دکتر نوریزاده: در صحنه بازیگرانی دیگری مانند سپاه هم وجود دارند و دوستی عراقی به من میگفت که آقای سلیمانی چندین دفعه با معاونینش برای بیست و چهار ساعت غیب میشوند و با آمریکاییها گفتگو میکنند چه عاملی باعث میگردد که آمریکایی ها یک فردی مثل پرویز مشرف را در وجود سلیمانی نبینند؟ و به او بگویند قیافه ضد آمریکایی بگیر و سر خامنه ای را هم زیر آب کن، مملکت را هم ما به تو میسپاریم و دولت ترامپ هم پشت این قضیه بیاید ،؟ آیا این عملی است در ایران؟؟؟

دکتر سازگارا: بقول سعدی تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد این آقای سلیمانی بسیار مرد کم دانشی است و یا محسن رضایی که میگوید در صورت جنگ با آمریکا ما بیش از هزار گروگان میگیریم و بابت آنها چندین میلیون پول میگیریم و مشکل اقتصادیمان را حل میکنیم ،ببینید این آدم چقدر پرت است، سپاه نظم ارتش را ندارد و فرماندهانش آدمهای باسوادی نیستند همگی در حد قاچاقچیان عمل میکنند و بدنه سپاه هم مثل بدنه دولت میماند و بیشتر درگیر واردات کالا است بنابراین آن نظم و انظباطی که مشرف و ارتشش داشت را اینها ندارند.
با ما باشید و پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید . منتظرشنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو