تفسیر خبر دوشنبه ۸ مرداد

امشب در تفسير خبر : پي آمد های افزايش نرخ دلار بر سفره مردم ايران شاخ و شانه كشيدن هاي سپاه عليه آمريكا و نتايج آن و آيا قدرت واقعي در ايران در دست سپاه پاسداران است؟ ميهمانان : آقايان ميثم مهراني و مازیار شکوری

چالنگی: ابتدا به دیدن فیلم سخنان یک ایرانی جان به لب رسیده خواهیم نشست و می پرسیم این را چگونه تفسیر میکنید؟ واین عدم تعادل از چیست؟

مهرانی: آنچه که برای جمهوری اسلامی مهم است و ظرف چهل سال گذشته نشان داده اند حفظ نظام جمهوری اسلامی است.عدالت اسلامی وجود ندارد، امروز که اینچنین سردار سلیمانی برای ترامپ شاخ و شانه میکشد ببینید چه نفعی طی ۸ سال جنگ برای ما این سرداران جنگ آورده اند، هنوز تمامی مناطق جنگنی جنوب فاقد امکانات اولیه برای سکونت است، اینها توان جنگ ندارند، اینهمه اسراییل پایگاهایشان را در سوریه هدف قرار داد و نفراتشان راکشت چه عکس العملی از خود نشان دادند ؟، هیچ واکنشی از خودشان نشان ندادند،، حال میخواهند با این استراتژی نخ نما بگویند که ما یعنی سپاه و دولت یکی هستیم.

چالنگی: در هیچ کشوری فاصله بین ثروتمندان و فقرا مانند ایران نیست این وضعیت رو به کجا میرود؟

شکوری: هدف جمهوری اسلامی این نیست که بخواهد مشکلات معیشتی مردم را حل کند ، سیاست های این نظام فقط حمایت از خودی هاست و هر کس بیرون از این دایره باشد قطعا شهروند این مملکت نیست وقتی اینها در سامانه شهروندی ایران نیستند این میشود که تمام مدیریت ها و سیاست های اتخاذی رژیم بسوی نابودی مملکت میرود، دلار ظرف یک ماه به بالای ده هزار تومان میرسد.
ورشکستگی عجیبی اتفاق افتاده و حادث شده است مسئول نظارت بر ثبت شرکتها میگوید بیش از چهار هزار شرکت صوری ایجاد شده است و هیچکس هم جلوی اینها را نمیگیرد، ببینید حکومت فقط دستگاه سرکوبش برای همان شهروندانی بکار میگیرد که از حقوق شهروندی هم محروم هستند، حکومت چطور چها کولبر را با شلیک گلوله میکشد ولی در همین اوضاع نابسامان اقتصادی مافیای اقتصادی اقدام به واردات بیست میلیارد دلار اقلام لوکس نموده است، سردار سلیمانی هم مثل بقیه افراد بدنبال زدو بند با آمریکاست میگوید اگر میخواهید توافقی بکنید بامن بکنید، روحانی کاره ای نیست و اگر میگوید تنگه هرمز را میبندد ما میبندیم نه او ، من همه کاره هستم بامن مذاکره کنید،.
سیاست جمهوری اسلامی برمحوریت آمریکا بوده و هست و همیشه اینها باهم مذاکره داشته اند.

مهرانی: استراتژی جمهوری اسلامی این بوده که هرگاه از بیرون تهدیدی صورت گرفته، اینها میخواهند بگویند که سپاه و دولت و ارکانهای حکومت همه در یک سو هستند، ولی از آنطرف مایک پمپئو وقتی در جمع ایرانیان صحبت نمود خواست بگوید که حساب شما از مردم جداست ، ولی رژیم میخواهد بگوید حکومت و مردم در یک کشتی هستند . البته تاثیر سلیمانی بیشتر از روحانی است او مشاور خودش را سفیر در عراق نمود اساس سیاست خارجی حکومت در اختیار خامنه ای و سپاه است نه اینکه روحانی قدرت ندارد بلکه زور آنها را ندارد، البته بدون اذن خامنه ای هیچکس جلو نخواهد افتاد، در چهل سال گذشته ادبیات جمهوری اسلامی چنین بوده است .

چالنگی :اما زمان خمینی کسی جرائت حرف زدن رو حرف خمینی را نداشت یا حذف میشد ویا از دور قدرت خارج میشد، اما اکنونهرکس ادعایی دارد، تفسیر شما چیست ؟

شکوری: در همان زمان خمینی هم کسانی بودند که اعتراض میکردند ولی خمینی میگفت بنشینید و یا میگفت اینها سخنان اسراییل است که از دهان این آقایان بیرون می آید، در آن زمان سپاه پاسداران سپاه کنونی نبود واین شاخ و برگ را نداشتند و هنوز خیلی ها هفت خط نشده بودند، اینها همه در کشتی جمهوری اسلامی نشسته اند و باهم در گیر هستند.
و به آمریکا میخواهند بگویند قدرت در سایه ایران دست کیست، و شما با کدام شخص یا گروه باید مذاکره کنید، در زمان خمینی هم در جریان گروگانگیری خمینی میگفت نباید مذاکره کنند ولی هم با کارتر و هم با ریگان مذاکره نمودند، امروز هم روحانی و هم سپاه این تجربه را دارند و خامنه ای هم از دل همان کودتا به این حکومت رسیده است، محور در جمهوری اسلامی همیشه آمریکاست.

چالنگی : سیاست و سخنان آمریکاییها تا چه حد مورد اعتماد است؟

مهرانی: ما همیشه به این ادبیات رؤسای جمهور آمریکا عادت کرده ایم باید ببینیم مردم کوچه و بازار و آنهایی که در کف خیابان هستند حرفشان به چه کسی نزدیکتر است. ترامپ یک پوپولیسم است و به تمام وعده هایی که داده است عمل خواهد کرد، اولین قدم خروج از برجام بود و اعلام نمود که در جنگ خارجی در گیر نخواهد شد، سخنان ترامپ و پمپئو زمانی ارزشمند است که مردم در کف خیابان باشند و این را به چشم خود ببینند، آمریکا امروز منافعش با مردم ایران بیشتر گره خورده تا منافع حکومت اسلامی با مردم ایران، من شخصا اعتمادم به ترامپ بیشتر از روحانی و خامنه ای است باید دید بازیگر اصلی که مردم ایران هستند چه میگویند،.

شکوری: من هیچ اعتمادی به آمریکا یا دیگران ندارم، حال اگر منافع آمریکا تغییر کرد ما چه باید بکنیم، حکایت ما هم مثل مجارستان میشود و یا مثل سوریه میشود بنابراین نباید به هیچ دولت خارجی اعتماد کرد و تکیه مان فقط بر مردم ایران باشد ، مضافاً همین دولت آمریکا پناهجویانی که بعضا شکنجه شده اند و به زندان رفته اند و هم اکنون در ترکیه هستند مثل خود آقای مهرانی و دیگر پناهجویان را به خاک کشورش راه نمیدهد ولی در ماه گذشته همسر سعیدامامی را برای دیدن یک نمایشگاه وارد آمریکا شد همسر شخصی که متهم به قتل چندین نفر شده است ،. این یعنی که باید خودمان را بر مردم ایران متمرکز کنیم.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو