تفسیر خبر چهارشنبه ۳ مرداد

امشب همراه با آقايان اردوان روزبه / روزنامه نگار- واشنگتن و سلمان سيما /عضو تشكل دانش آموختگان ليبرال – تورنتو مي پردازيم به سخنراني مايك پمپئو وزيرخارجه
آمریکا در برابر جمع ایرانیان در لس آنجلس و پیامد های آن .
چالنگی: ببینید یکی از مشغولیات مهم در عرصه سیاسی ایران بحرانی است که بعد از انقلاب در روابط ایران و آمریکا پدید آمده است،ادامه چنین بحرانی تا آنجا که به حکومت ایران مربوط میشود به سود مردم ایران است ،حکومت میگوید این قیمتی است که ما برای استقلال می پردازیم، آیا استقلال چنین قیمت هایی لازم دارد ؟؟ تفسیر شما چیست؟؟
روزبه: من تصور می کنم که ما شعائر خود را تکرار کرده ایم و چیزی که اتفاق افتاده نقطه مقابل این مسئله بوده است ، بخشی از این برنامه ها شاید توطئه خارجی به زعم رهبر جمهوری اسلامی بوده است، من معتقدم که هیچ دشمنی چه داخلی و چه خارجی بزرگتر از مجمعه آدمهای حکومت ایران نیست، آنها هستند که نه بنفع مردم و فقط به نفع خودشان تصمیم میگیرند، خیلی از این بحرانها در عرض چهل سال گذشته حاصل اصرار بر یک شرایط توتالیته بوده است ، و با شروع تحریم ها دلار به دوبرابرو نیم خودش افزایش یافته و قیمت اتومبیل دوبرابر شده است و هنوز حکومت میگوید همه چیز تحت کنترل است و هیچ اتفاقی نیفتاده است این بحرانها ظرف چهل سال اخیر بی سابقه بوده است.

سلمان سیما: من تا حدی با صحبت های ایشان موافقم و تاحدی نه!! ولی به شعارهای مردم ایران نگاه میکنم که میگویند دشمن ما همین جاست الکی میگن آمریکاست،این مجموعه از سیستم فاسد، فلاکت و بدبختی برای ما ببار آورده است،وقتی حکومت تحویل گروهی میشود که اعتقاد دارد اقتصاد مال خر است . این یعنی نفهمیدن اقتصاد بازار، قطعا در این بازار دلار به ۹۰۰۰ تومان میرسد قطعا کارگر چندین ماه حقوق نخواهد گرفت ،در کنار این اقتصاد نا کارامد و فساد عمیق در حکومت باید بدنبال واژه های جدیدی گشت مثل غارت مردم و مملکت ، حتی به صندوق بازنشستگان هم رحم نکرده اند و آنرا غارت نموده اند ، در هیچ زمانی حکومت تا این اندازه به سقوط نزدیک نبوده است،.

چالنگی: آیا نظام جمهوری اسلامی یک نظام یک پارچه است و خود نظام دشمن تر از هر دشمنی نیست؟؟
روزبه: وقتی در مورد رژیم ایران صحبت میکنیم در مورد یک حکومت یک پارچه سخن نمی گوییم،در مورد یک حکومت یکدست صحبت نمیکنیم، در طول چهل سال گذشته با هر اهدافی که بوده به نفع مردم ایران کار نکرده است ، در حالی که این مردم در همه موارد دینشان را به این مملکت ادا کرده اند چنانچه در ۸ سال جنگ ادا نمودند ، همه حاکمیت یکسان فکر نمیکنند و ممکن است متعرض هم باشند ولی در کل کارنامه قبولی برای تامین حقوق شهروندی مردم را ندارند، اگرعاقبت این حکومت منجر به خوردن جام زهر نگردد نتیجه خاصی هم نخواهد داشت.

چالنگی :شما اعتقاد دارید که جمهوری اسلامی هیچ زمانی مثل اکنون در معرض سقوط قرار نگرفته است ولی افرادی مثل آقای مهاجرانی میگویند این افکار را خیال پردازانه میدانند تفسیر شما چیست؟؟
سلمان سیما : ما زمانی که در خیابانها شعار میدادیم سید علی قاتله ولایتش باطله آنموقع هم احمدی نژاد ما را خس و خاشاک نامید از این جور چیزها زیاد میگویند، ببینید هنوز تحریم ها شروع نشده اقتصاد ایران از هم پاشیده است من دونکته در مورد یکپارچگی و یا یکپارچه نبودن حکومت ایران بگویم ببینید یک ساعت مچی دارای چندین چرخ دنده است که همگی دارند بر خلاف هم میچرخند تا عقربه ای به جلو برود بله ما تفاوت فکر و سلیقه در حکومت داریم. الان به گفته خود آقایون اصلاح طلبان سوپاپ این نظام هستند و بر سر سفره بزرگ نفت و گاز نشسته اند و اگر دعوایی هست بر سر منافع شخصی شان است نه منافع مردم و ملی، من یک معلم ویا کارگر و یا پرستار شریف را با یک مامور امنیتی و انتظامی و پاسدار سرکوبگر را در یک ظرف نمیگذارم کسانی که به هر دلیل در سرکوب مردم مشارکت دارند جزء رژیم سرکوبگر محسوب میشوند . بحرانی که جمهوری اسلامی با آن روبروست بحران داخلی است و این حکومت در حال سقوط است .

روزبه: قطعا منهم اعتراضات ۷۸ و ۸۸ و دیماه را فراموش نمیکنم یک یک اینها وجود دارد . بنظر من این که سقوط نزدیک نیست واینکه تحریمها واعتراضات باعث شکستن کمر حکومت شده است نکته تناقض است!! بدلیل اینکه تحریمها یک امر خارجی است و جنبش ها در داخل ایران هستند، از یک طرف ترامپ میگوید ما خواهان توافق واقعی با ایران هستیم و از آنطرف پمپئو میگوید اگر ایران شرایط آمریکا را قبول نکند چنین و چنان میشود، سئوال من اینست که اگر فردا رژیم با امریکا به توافق برسد تکلیف فساد چه خواهد شد .

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو