تفسیر خبر چهارشنبه ٢۷ تير

در این شماره از برنامه تفسیر خبر همراه با میهمانان برنامه جناب آقای دکترقاسم شعله سعدی حقوقدان و وکیل دادگستری و دکتر سهراب سبحانی کارشناس نفت می پردازیم به مزاحمت های گزمه های حکومتی برای زنان و دختران و همچنین نگاهی خواهیم داشت به سخنان پرزیدنت ترامپ در باره حمایت از مردم ایران.

چالنگی: بیش از چهل سال است که این بگیر و ببند و در باره زنان و دختران ادامه دارد آیا حکومت به هدفش رسیده است؟

شعله سعدی: نه تنها به هدفش نرسیده است بلکه در زمینه حجاب دست بدامان اساتید دانشگاه شدند که از این طریق بلکه رعایت حجاب را الزامی کنند، هم اکنون جنبش فمنیستی در ایران که جنبش قدرتمندی است الارغم احکام سنگینی که قوه قضاییه برایشان در نظر گرفت به برداشتن روسری اقدام میکنند ،وبه مبارزه میپردازند. ویا مثلا موسیقی، در حال حاضر چندین خواننده زن با صدای زیبا داریم که فرهنگ ایران را تبلور میدهند، این مشکل جمهوری اسلامی است که به مبارزه با فرهنگ ملی ایران برخاسته است و از اول میخواست هویت ملی ایرانیان را ریشه کن کند، حتی داشتند تخت جمشید را تخریب میکردند.

چالنگی: آیا شما که سفر های بسیاری به کشور های منطقه و جهان نموده اید این مردم آزاری ها را در مورد حجاب در دیگر کشورها هم مشاهده نموده اید ؟؟

سبحانی: در باکو هم نفت تولید میشود و مردم آواز میخوانند و به رقص و شادی میپردازند،هیچ مغایرتی هم ندارد ،مردمی که شاد تر باشند تولید بیشتری دارند و در هیچ کشوری حتی در عربستان هم چنین رفتاری را ندیده ام.

چالنگی: یکی از نکاتی که وجود دارد خودی و ناخودی در قوه قضاییه است تفسیر شما چیست؟؟
شعله سعدی: شاید بیشتر از پنجاه درصد نارضایتی های موجود در کشور مربوط به نا کارامدی و احکام نا عادلانه قوه قضاییه است، و به خاطر احکامی نابرابر که هیچ منشا قانونی هم ندارد مردم را سردرگریبان نموده است، مثلا دست یک دزد خرده پا را قطع میکنند واز دزد میلیاردی خبری ندارند، و نمیدانند در کجا مخفی شده یا اصلا به کجا رفته ولی یک کنشگر سیاسی راکه دروبلاگش اعتراضی نموده دستگیر و محکوم میکنند، البته در همین سیستم قضایی قضات باشرف زیاد داریم که حاضر نیستند شرفشان را بفروشند و حکمی نا بجا صادر کنند. این دوگانگی و یا چند گانگی در قوه قضائیه بسیار است،.

چالنگی: تفسیر شما از سخنان اخیر دونالد ترامپ در ارتباط با حمایت از مردم ایران چیست؟؟

سبحانی: اگر جمهوری اسلامی بر پا نشده بود و رشد اقتصادی ایران چهار درصد بود ایران در زمره ششمین و یا هفتمین اقتصاد جهان قرار میگرفت و این دلیلی است که آقای ترامپ در مورد آن صحبت میکند ،مردم ایران لیاقت حکومتی را دارند که در آن سفره مردم تأمین شود، و افتخارات تاریخی ایران عرضه شود، و با کشور های همجوار خودش دوستی کند، نه دشمنی.
اگر جمهوری اسلامی دیگر وجود نداشته باشد عربستان و امارات و قطر در ایران سرمایه گذاری میکنندچون ایران برای سرمایه گذاری در منطقه شماره یک میباشد، و ضربه ای که حکومت اسلامی به ایران زده خلاقیت مردم یک کشور و سابقه دو هزارو پانصد ساله آنرا گرفته است،.

چالنگی: بازتاب صحبتهای آقای ترامپ در ایران واکنشهای مختلفی به همراه داشت تفسیر شما چیست؟

شعله سعدی: بنظر من حکومت جمهوری اسلامی ایران یک اشتباه بزرگ در زمان پرزیدنت اوباما انجام داد و از موقعیت هایی که آمریکا در اختیارش گذاشت استفاده ننمود وآقای خامنه ای فرمودند ایشان دست چدنی دارد که رویش را با مخمل پوشانده است، در آن زمان میتوانست از موضع قدرتمند تری همه مشکلاتش را با آمریکا حل کند، و اکنون سرو کارش با پرزیدنت ترامپ است که تحریمهای جدیش هنوز اجرا نشده، حکومت را با گرانی بی سابقه دلار و سقوط پول کشور به پایین ترین حد خود در این چهل سال رسانده است. من مطمئن هستم که منافع ملی ما قربانی روابط با روسیه شده است،. و روسیه امتیازش را از آمریکا میگیرد.

چالنگی: واقعیت صنعت نفت ایران با وضعیت کنونی چیست؟؟

سبحانی: دشمن ایران بغیر از روسیه چین هم هست چین با خرید نفت ما و پر کردن بازارما از اجناس ارزان چینی باعث بیکاری کارگران ما شده است و ورشکستگی کارخانجات را به همراه داشته است ، البته دشمن اصلی ایران خامنه ای و حکومت جمهوری اسلامی است . اگر فردا این حکومت جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد صنعت نفت و گاز ایران راهش را به بازار جهانی پیدا میکند و از انرژی خورشیدی برای تامین برق داخلی و حتی صادرات برق استفاده کند، سیاست جمهوری اسلامی است که باعث شده نفت و گاز ما به فنا برود.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو