تفسیر خبر سه شنبه ۲۶ تیر

امشب در برنامه تفسیر خبر همراه با آقایان حسین علوی روزنامه نگار از لیون فرانسه و آرام حسینی تحلیلگر سیاسی از واشنگتن می پردازیم به دیدار رهبران آمریکا و
روسیه در هلسینکی و پیامد های احتمالی آن برای حکومت ایران از جمله آیا برای خارج نمودن ایران از سوریه به توافق رسیدند؟

اختلاف طرفین با حکومت ایران بر سر چیست؟
اجرای دوباره تحریم ها چه پیامد هایی برای ایران خواهد داشت؟
چرا در ایران قدرت یکپارچه برای حل بحران با آمریکا وجود ندارد؟

چالنگی: بطور اختصار اشاره بفرمایید که بحران بین آمریکا و جمهوری اسلامی طی این چهل سال چیست؟

حسامی: همانطور که میدانید گفتمان انقلابی ایران یک گفتمان چپ مذهبی بود یعنی تلفیقی از حرفهای شریعتی و مارکس و نتیجه اش هم ستیزه جویی با غرب بود، ایران را ژاندارم منطقه از طرف آمریکا میدانستند. من فکر میکنم این گفتمان در دوره اوباما عوض شده و برجام یک فصل جدیدی در روابط ایران و امریکا شروع کرد. یعنی جمهوری اسلامی تا قبل از ترامپ یک گردشی بسوی آمریکا نمود، اما در حال حاضر با شروع تحریمها و خروج آمریکا از برجام فصل جدیدی در این روابط آغاز شده است که کمی پیچیده است.

علوی: بنظر من یک سیاست منسجمی وجود ندارد اما از زمان حکومت جمهوری اسلامی این حکومت بر بستر ایدئو لوژی و ادبیات ضد آمریکایی در ایران پیروز شد ، و نیاز داشت که این ادبیات و شعار مرگ برآمریکا را ادامه دهد، و متاسفانه این را تبدیل به هویت خودش نموده است، و دست برداشتن از هویت در حکومت های ایدئو لوژیک کار ساده ای نیست، در ادامه در دوران کلینتون هم نتوانستند از این موقعیت استفاده کنند، حتی در زمان حمله آمریکا به افغانستان و عراق هم اینها میتوانستند از موقعیت پیش آمده استفاده کنند و به دشمنی با آمریکا خاتمه بدهند که متاسفانه ندادند . در برجام هم خواستند آمریکا را دور بزنند در حالی که مسبب توافق برجام آمریکاییها بودند که اروپا و چین و روسیه را ترغیب به این تفاهم و توافق کردند، که باز هم ایران استفاده نکرد.

حسامی: من میخواهم مخالفت کنم با نظر آقای علوی، در مورد خروج از برجام این تخلف آمریکاست و همچنین زاییده دست راستی های دولت ترامپ است و من فکر نمیکنم که ایران کاری کرده باشد، سوریه و یمن و لبنان بهانه است ، تحریمها جواب دادند و ایران مجبور به عمل گردید، اما مسئله به این سادگی ها نیست در ایران دست راستی ها و اهل بیت و اصلاح طلبان هرکدام یک جور متفاوت عمل میکنند، اوباما و روحانی وارد یک مرحله جدیدی از روابط شده بودند،دیروز هم دیدید که روسیه پشت برجام ایستاد .

چالنگی : آیا روحانی سیاست کل حکومت ایران را در روابط با آمریکا نمایندگی میکند و توافق با اوباما کافی بود و مشکلی دیگر وجود نداشت؟؟

علوی: بله در برابر اصل توافق برجام که طرفش روحانی بود ، البته روحانی قصد داشت که تفاهمی هم با برجام یک و دو و سه ایجاد نماید و گفت اگر قرار است مذاکره بکنیم با کدخدا مذاکره میکنیم که منظورش آمریکا بود. ولی بخش اصلی و مهم قدرت در ایران در دست خامنه ای و سپاه پاسداران میباشد که از ابتدا با برجام مخالفت می نمودند و اساسا در ایران سیاست واحدی وجود ندارد و توازن قدرت زیر نظر رهبری وجود دارد و اساس قدرت در دست خامنه ای است. گسترش نفوذ ایران در منطقه و اسراییل ستیزی به تقابل با آمریکا انجامید، بنظر من الان دیگر دولت طرف مقابل با آمریکا نیست، چون آنها میدانند که در ایران قدرت در دست خامنه ای است و حتی مذاکرات برجام هم زیر نظر او انجام گردید، بنابراین اگر اکنون مذاکره ای قرار باشد صورت پذیرد طرف دونالد ترامپ خامنه ای میباشد،

چالنگی : اگر همه امور در دست روحانی بود چه مسائلی وجود داشت که در دوره اوباما مسئله حل نشود مثل بحران هسته ای و دیگر مشکلات فی مابین؟

حسامی: من فکر میکنم که مسئله اتمی ایران که روی میز بود با برجام حل شد، و ایران تعهداتش را انجام داده است، مسئله موشکی جزو برجام نبوده ،و روابط دولت اوباما و روحانی تا ایجاد دفتر پیش رفته بود و قرار بود پرواز مستقیم بین دوکشور صورت پذیرد ، ایران چرخیده بود و از حق مسلم، به برجام و بازدید از مراکز اتمیش توسط آژانس تن داده بود، مسئله موشکی ایران جدا گانه است .

چالنگی: اما در ارتباط با مسائل موشکی و اسنادی که اسرائیل منتشر نمود و سایت های موشکی ایران و در کنار اینها آیا یک اراده سیاسی و قدرت سیاسی یکپارچه در ایران وجود دارد همین برجام مخالفین زیادی داشت تفسیر شما چیست؟

حسامی: آیا شما می توانید بگویید که یک سیاست منسجم در آمریکا وجود دارد، دیدگاههای متفاوت احزاب سیاسی راهکارهای متفاوتی برای سیاست های خارجی خود دارند منظورم اینست که بیت رهبری و سپاه پاسداران و روحانی رویکردشان نسبت به مسائل اتمی متفاوت است؟ بله هست.

چالنگی: آیا اختلاف ایران با آمریکا از جنس اختلاف اروپا با آمریکا است؟

علوی : طبیعی است که اختلاف اروپا و آمریکا بسیار متفاوت است آنها بر سر اقتصاد و منافع سیاسیشان اختلاف دارند اما ایران دشمنی می ورزد و اینچنین روابطی حتی بین آمریکا و چین و روسیه هم وجود ندارد، روابط ایران با آمریکا از ابتدا چون بر اساساس دشمنی با آمریکا بوده است هویتش تغییر نکرده است همچنانکه در مسائل داخلی هم تغییر نکرده است شما دیدگاه آنها را نسبت به زنان و پوششان ببینید هنوز تابوی این وجود دارد و حکومت از این خطوط چه در دشمنی با آمریکا و چه در مقوله آزادی زنان نتوانسته است عبور کند، ایرا ن اجبار دارد که به مذاکره مستقیم با آمریکا بنشیند، و فرصت زیادی هم ندارد، و این فقط در دستان خامنه ای است.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو