تفسیر خبر دوشنبه ۲۵ تیر

امشب در تفسیر خبر:
مذاكرات پرزيدنت ترامپ و ولاديمير پوتين رهبر روسيه در هلسينكی و پی آمدهای احتمالی آن برای خاورميانه.
در بخش نخست تفسير مرا نيز در مورد مذاكرات هلسينكی خواهيد شنيد.
در ادامه همراه با خانم سپيده پور آقائی از مسئولان “شهرونديار ” بنياد حقوق بشر ، به خبرهائی در ارتباط با نقض حقوق بشر در ايران می پردازيم.
در بخش پایانی نیز پيام های شما عزيزان را خواهيم شنید.

پرزیدنت ترامپ و ولادیمیر پوتین در شرایطی به مذاکره نشستند که جهان از وضعیت دو قطبی خارج شده و غفلت هایی که منتقدان متوجه سیاست های آمریکا میکنند باعث شده روسیه خود را بعنوان یک قدرت سیاسی و اقتصادی و نظامی بخصوص در خاورمیانه به تثبیت برساند و دست بالا را در خاورمیانه داشته باشد .از این سو تا آن سوی خلیج فارس و عربستان و آفریقا و مصر گرفته تا اسراییل و سوریه صحنه دیپلماسی روسیه است. و در واشنگتن این نگاه غالب شده که برای حل مسائل و پایان دادن به بحرانها نمیشود کاری کرد مگر عملا روسیه راهم به حساب آورند، محل برگزاری نشست یعنی هلسینکی بخوبی و زیرکانه انتخاب شده است چون در گذشته هم دو رهبر آمریکا و شوروی در همین محل معاهده و قراد داد هلسینکی را برای کاهش تولید سلاح های اتمی و تعهداتی دیگر امضا نموده اند، هرچند که به آن پایبند نبوده اند و عمل نکرده اند، اما اکنون در راس مذاکرات مسئله شبه جزیره کریمه و سوریه و لزوم خروج ایران از سوریه است. سفر اخیر ولایتی به مسکو و همچنین ملاقات های پی در پی نتانیاهو با پوتین، این اطمینان را میخواهد از مسکو و آمریکا بگیرد که ایران و حزب الله از سوریه خارج میشوند و دیگر موشک پرانی های ایران در مرز اسراییل تکرار نخواهد شد. بهر حال باید منتظر موج تازه این مذاکرات بود و دید که این دو رهبر چه تصمیمی خواهند گرفت.

در بخش دوم برنامه به گفتگو با خانم سعیده پورآقایی فعال حقوق بشر در فرانسه خواهیم نشست :

چالنگی: مطمئن هستم شما هم در جشن پیروزی فرانسه حاضر بودید؟

پور آقایی:زیاد پیگیر مسائل فوتبال نیستم ، بله اینجا بمناسبت پیروزی فرانسه جشن بزرگی برپا بود چون این سوپرایز بزرگی برای مردم فرانسه بود، و در مورد دروازه بان تیم ملی ایران بله ایشان هم از لرهای باغیرت ایران هستند

چالنگی: صحبت از فوتبال شد حکومت هنوز نسبت به ممنوعیت ورود بانوان به استادیوم های ورزشی و زن ستیزی دست برنداشته است نظر شما چیست؟

پور آقایی: بله متاسفانه هنوز زنان اجازه ورود به ورزشگاهها را پیدا نکرده اند، حتی در اکثر رشته های ورزشی هم نمیتوانند شرکت کنند، مانند شنا، و اگر هم در بعضی رشته ها شرکت میکنند با آن حجاب سنگین عملا از کارایی خوب خودشان باز میمانند، زن سیزی جزو ایدئولوژیک این حکومت بوده است و عملا با این تقابل نیمی از جمعیت این سرزمین را بایکوت و غیر فعال نموده اند، و جلو پویایی زنان در هر رشته ای گرفته میشود، و هنوز چشم اندازی از تغییر دیدگاه رژیم نسبت به زنان دیده نمیشود .

چالنگی: بنظر میرسد نهاد های حقوق بشری خودی و غیر خودی دارند ، در زمانی که دختر خانمی را به جرم رقصیدن در اینترنت به محاکمه میبرند و از او اعترافاتی در تلوزیون حکومتی پخش میکنند با اینکه این ظلم بزرگی نسبت به این بانوی جوان انجام شده اما در همان زمان چندین جوان سنی را اعدام نمودند که کمتر سازمان حقوق بشری به آن اشاره نمود ؟

پورآقایی: در زمانهایی که حکومت در تنگنا قرار میگیرد دست به چنین اقداماتی میزند در حالیکه بی آبی و بی برقی در اکثر مناطق مرزی و جنوبی کشور نفس مردم را بریده است، برای اینکه این مسائل را تحت الشعاع اخبار دستگیری این دو بانو قرار میگیرد، حکومت همیشه بجای رسیدگی به مشکل صورت مسئله را پاک میکند، فساد در نهادهای حکومت لانه کرده است، و اینها قربانیانی هستند که توسط آنها رژیم میتواند از پوشش خبری مسائل کلان تر جلوگیر ی کند.

چالنگی :اشاره نمودید به سخنان اژه ای که از مکان مدیر موسسه ثامن الحجج و خروج سکه ها خبری ندارد اما سخن من این است که چه میشود که خبر اعدام دیگران از طرف نهادهای حقوق بشری نادیده گرفته میشود؟؟

پورآقایی: انچه مشخص است تمام این فسادهای اقتصادی که باعث خروج ارز و همچنین به فروپاشی بانکهای داخلی منجر میشود باعث وبانیش حکومتی است که براساس ایدئولوژیک و مقدار وفاداری اشخاص و مدیران به حکومت و رهبری این مدیران و مسئولین را انتخاب میکند و آنها هم کم کم شروع به دزدی و اختلاس میکنند و یکباره و یک شبه هرچه غارت نموده اند را با خود از مملکت خارج میکنند و مسئولین قضایی هم نمیتوانند آنها را لو بدهند یا محاکمه بکنند چون در حلقه بیت رهبری هستند ،بازنده اصلی اینجا مردم است .

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو