کنفرانس صلح سوریه در ژنو ۲۲ ژانویه برگزار می‌شود

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه در ۲۲ژانویه ۲۰۱۴ در ژنو برگزار خواهد شد. تعیین تاریخ این نشست در شرایطی است که اخضر ابراهیمی می‌گوید هنوز بر سر فهرست شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به «ژنو ۲»، توافق نشده است. این نشست که قرار بود در سال جاری انجام گیرد به دلیل اختلاف‌نظر بر سر شرکت‌کنندگان، بارها به تعویق افتاد. در همین حال جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که کنفرانس صلح ژنو برای سوریه بهترین فرصت برای تشکیل دولت انتقالی در دمشق است. جنگ داخلی سوریه از حدود سه سال پیش آغاز شده و بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است. کنفرانس ژانویه، نخستین گفتگوی رو در رو میان دولت بشار اسد و شورشیان مسلح مخالف او خواهد بود.

بان ‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل با صدور اطلاعیه‌ای رسمی، خبر از برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه در ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۴ داد.
خبرگزاری آلمان به نقل از دیپلمات‌های مقیم ژنو می‌نویسد، توافق اخیر با ایران در مناقشه هسته‌ای، امید برگزاری نشست صلح سوریه و نتبجه‌بخش بودن آن را افزایش داده است. این امیدواری پس از آخرین دور گفتگوی نمایندگان ارشد آمریکا و روسیه با اخضر ابراهیمی و مقامات اتحادیه عرب ابراز می‌شود.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، توافق گروه ۵+۱ با ایران در مناقشه هسته‌ای را گام مثبتی در حل بحران سوریه دانست. روسیه خواستار مشارکت ایران در کنفرانس سوریه است اما آمریکا تاکنون با این خواست مخالفت ورزیده است.

در اطلاعیه سازمان ملل، چیزی در مورد شرکت ایران در نشست صلح سوریه عنوان نشده است. با این حال ، اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی که آیا ایران و عربستان سعودی در کنفرانس شرکت خواهند کرد، گفت: «تاکنون بر سر فهرست شرکت‌کنندگان توافق نشده است اما به طور حتم این دو کشور از شرکت‌کنندگان احتمالی هستند.»

در همین حال جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که کنفرانس صلح ژنو برای سوریه بهترین فرصت برای تشکیل دولت انتقالی در دمشق است.
جان کری در بیانیه ای گفت مذاکرات صلح در ژنو می تواند به پایان دادن درگیری ها در سوریه کمک کند اما هشدار داد: «همه می دانیم که موانع زیادی بر سر راه رسیدن یه یک توافق سیاسی وجود دارد و بدون توهم و با چشم باز این مذاکرات را آغاز خواهیم کرد.»
آقای کری افزود واشنگتن هماهنگ با سازمان ملل متحد و دیگر شرکایش در این مسیر به تلاش برای حل مشکلات باقیمانده از جمله اینکه کدام کشورها به کنفرانس دعوت شوند و برنامه مذاکرات چه باشد ادامه خواهد داد.

ابهام در حضور دولت و اپوزیسیون سوریه در کنفرانس «ژنو ۲» تاکنون زمان برگزاری آن را نامشخص کرده بود. هر دو طرف هر از چند گاهی پیش شرط‌هایی برای حضور مطرح می‌کردند. اپوزیسیون سوریه خواستار آن بود که کناره‌گیری بشار اسد از قدرت، محور مذاکرات در کنفرانس باشد. دولت دمشق نیز می گوید هیچ پیش شرطی را برای شرکت در مذاکرات نمی پذیرد. اختلاف و چند دستگی در اپوزیسیون سوریه یکی دیگر از موانع برگزاری آن بود. اکنون و پس از اعلام زمان برگزاری کنفرانس «ژنو ۲» هنوز دو طرف بحران سوریه موضع رسمی خود را درباره حضور یا عدم حضور در آن اعلام نکرده‌اند. ۳۲ ماه از بحران سوریه می‌گذرد و طی آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند.