تفسیر خبر جمعه ۲۲ تیر

در این شماره از برنامه همراه با میهمانان گرامی آقایان نوری زاده و نوری زاد نگاهی خواهیم داشت به اوضاع مردم در سیستان و بلوچستان و نیز اظهارات اخیر ترامپ در باره جمهوری اسلامی ایران.

چالنگی: امروز هم باز آقای ترامپ در دیدار با ترزا می تاکید کرد که به حکومت جمهوری اسلامی اجازه نخواهیم داد که به بمب اتمی دست پیدا کند و تحریمهایی هم در راه است و آنها را در فشار بیشتری خواهد گذاشت و این سیاست ها باعث ازدیاد فقر مردم ایران شده است . این لجاجت برای چیست ؟ این و فساد در جامعه ریشه اش را در کجا میبینید؟

نوریزاده : بگذارید یک مثال تاریخی بزنم در قرارداد ترکمنچای قرار شد سلطنت در خانواده عباس میرزا موروثی شود و روسها هم حمایت کنند ، همانطور هم شد و پس از مرگ عباس میرزا محمد شاه به تخت نشست و پادشاه شد و ماند تا آخر خاندان قاجار. آقای خامنه ای هم ولایتی را در دونوبت یکبار با مجتبی و یکبار بی مجتبی به مسکو فرستاده است، و هدفش به تخت نشاندن مجتبی است، درست عین قرار داد ترکمنچای. در برابر روسها هم امتیاز گرفتند آقای ولایتی میگوید در برابر تحریمهای آمریکا روسها قرار است 45 میلیارد دلار در صنایع نفت سرمایه گذاری کنند ، این یک دروغ محض است. چنانچه از مذاکرات اوپک مشخص شد سهم تولیدات روسیه افزایش یافت. سهم ما را در دریای خزر بلعیدند و به 11درصد رساندند حالا خامنه ای میخواهد سرنوشت ایران را به چنین دولتی بدهد. آقای ترامپ میخواهد به زانو در آمدن این نظام را به مردم نشان بدهد روزگار ذلت رژیم را مشاهده خواهیم کرد.

چالنگی: واقعیت انچه شما در بلوچستان دیدید چیست.؟

نوری زاد: واقعیتش بلوچستان استان ساحلی با دریای آزاد و زمین فراوان و آفتاب فراوان است و آنجا نباید فقر باشد. بسیاری از فرصت های اقتصادی فراهم آمده در آنجا برای آقایان منبع درآمدی است و عمده این مردم تماشاچی هستند . حاشیه نشینی در همه جا هست اما در بلوچستان مضاعف است چون نگاه نظام به بلوچها نه اینکه اینها زاغه نشین هستند بلکه چون سنی هستند باید در یک محدوده بخصوصی رشد بکنند این نگاه مذهبی با جهالت های آقایان آمیخته و این استان زر خیز را که میتواند از نظر اقتصادی پیشرفت کند را در فقر و بیکاری و بدبختی فرو برده است. متاسفانه آقای خامنه ای فقط در فکر ساختن بمب اتم است.

چالنگی: خاستگاه چنین تبعیضاتی در کجاست ؟

نوری زاده : موضوع بلوچستان ظلم وستم دوگانه است، که روحانی سنی اش حاضر است تحت فرامین حکومت باشد اما اجازه خروج از شهر و مسافرت به دیگر نقاط را ندارد. بچه های اهل سنت بچه های کنیز هستند،!! و در آنجا بخاطر مذهب ظلم دو برابر است، و این نگاه را به بهاییان هم دارند و در ارتباط با زرتشتیان از کنارشان رد میشوند و میگویند گبر هستند. این نگاه ملایان به اهل سنت باعث شده اکثر جوانانشان برای کار به کشور های منطقه بروند.

چالنگی : خاک سپاری امیر انتظام و اینکه این حکومت به کجا دارد میرود؟

نوری زاد : مشکل اینجاست که حکومت با اصلاحات همجنس نیست . اصلاحات یعنی در گام اول من بسوی شعور و بهره مندی میروم در گام دوم معایبم را برطرف میکنم تا وارد گام سوم شوم این نگرش حاکمان ایران نیست و با چنین نگرشی همجنس نیست اصلا ذهنیت ملایان این نیست .خود خمینی آدمساده ای بود و به راحتی گول میخورد درست است که ادعا زیاد داشت ولی از دنیا هیچ نمیدانست با اصلاحات در حکومت ملایان به هیچ جا نخواهیم رسید بجز اینکه اینها را کنار بزنیم اینها سوژه های مناسبی برای روسها و اسرائیلیها هستند . ببینید در قمار هسته ای و در جنگ هشت ساله در ریلی حرکت کردند که روسها و اسرائیلی ها برایشان ریل گذاری کرده بودند.

اما امیر انتظامها آدمهایی بودند که نگرشی مافوق تر از ملایان داشتند مثلا سنگاپور و دبی شدن در ذهن آنها بود. و این با اندیشه پوسیده ملایان جور در نمی آمد، ملایان قدرت و حکومت را فقط برای خودشان میخواستند. امیر انتظام 38 سال زندانی کشید و اگر هم بیرون بود در مرخصی بود. و اما همسرش آن بانوی فداکار همیشه دنبال تمدید مرخصیش بود.

نوری زاده : امیر انتظام وقتی پایان مجلس خبرگان را اعلام کرد حکم خودش را صادر کرد من کسی را مقصر نمیدانم . شاه آرزوهای دورو درازی داشت میخواست ایران مثل ژاپن شود به هیچکس به اندازه شاه ظلم نشد و از اینکه امیر انتظام فردی وطن پرست بود حرفی نیست.
رژیم رفتنی است و این لکه از روی ایران پاک خواهد شد.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو