پنجره ای رو به خانه پدری جمعه ۲۲ تیر

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز مینماییم . سپس اشاره ای به در گذشت عباس امیرانتظام که دیروز به هفت هزارسالگان پیوست خواهیم داشت، و به دیدن فیلمی کوتاه از این بزرگ مرد سیاسی ایران خواهیم نشست و در این باره با شما سخن خواهیم گفت

. در ادامه به گفتگو با آقای محمد رضا شاهید خبرنگار ارشد تلوزیون ایران فردا خواهیم پرداخت:

آقای شاهید : در مورد من بنوعی دیگر بیادم میآید. آما در مورد انقلاب من تکلیف خودم را روشن کرده ام . از 22 بهمن سرنوشت مردم معکوس حرکت کرد در نتیجه آنهایی که تا به امروز طرفدار بهمن 57 هستند از نظر من خیلی اشتباه کردند، آقای امیر انتظام از اولین کسانی بود که فهمید سرنوشت ما چه خواهد شد و روزی که در بیمارستان به دستان او دستبند زدند کاری که حتی رژیم آپارتاید با سیاه پوستان نکرد را بر او روا داشتند، آنهم برای کسی که دلسوزشان بود، متاسفانه تاریخ احساس را کنار میگذارد. تسلیت برای ایشان و بازماندگانشان.

دکتر نوری زاده : مرحوم امیرانتظام را من خوب میشناختم درآن دادگاهی که من در روزنامه امید ایران تشکیل داده بودم حاضر شد و از دکتر بختیار دفاع کرد.

آقای شاهید : آقای داریوش فروهر زمانی که به پاریس آمده بود به دکتر آموزگار گفته بود مرا بر مزار دکتر بختیار ببرید و در آنجا بر روی سنگ مزار میآفتد و میگوید شاهپور خان مرا ببخش.
کسانی امثال بختیار که جان در این را گذاشتند چقدر جلو را می دیدند.

دکتر نوری زاده : روابط مکرون و ترامپ در چه حالی است.

آقای شاهید : امروز مکرون در کنفراس مطبوعاتی که داشت گفت هر روز همین وضع است هر روزی که ما احتیاج داشته ایم آمریکا در کنار ما ایستاده است، و فقط در جنگ جهانی نبوده است. مثلا در مورد ایران اختلاف سلیقه داریم اصل را می پذیریم ولی روش را نمیپذیریم. آقای سرکوزی و اولاند هم همین را گفته اند . آقای دونالد ترامپ در فرانسه طرفدار ندارد بعضی ها میگویند آن چیزهایی که بعضی ها در گوشی میگویند او بلند می گوید. و در مورد مردم ایران می گوید:
زمانی شما میگفتید اوباما یا با مایی یا با اونا ؟ حالا یکی آمده که باشماست.
مردم فرانسه آنجا که میدانند چه میخواهند با آقای ترامپ موافق نیستند، آما میدانند که باز آمریکا در کنارشان است.

دکتر نوری زاده : آیا فرانسه در عراق هم نیرو دارد ؟

آقای شاهید : بله فرانسه حدود 700 نظامی عراقی را تعلیم میدهد هر آنچه فرانسه انجام میدهد با مسئولیت گریز از فردا انجام میدهد. و میخواهند یک مانور در آینده انجام بدهند که در آن یک هواپیمای رافائل 50 بار در هوا سوخت گیری میکند، این جنگجویی نیست بلکه چاره جویی است . فرانسه همان کاری را میکند که کشور های دیگر هم انجام میدهند.

هفته پیش به کنفرانس مطبوعاتی وزارت فرهنگ رفته بودم آنها اعلام کردند برای دانش آموزانی که بعللی پول ندارند که به تعطیلات بروند در اکثر شهر های فرانسه بطور رایگان برایشان برنامه تهیه دیده شده که میتوانند از آنها بهره ببرند .

دکتر نوری زاده : شما ببینید عشق به وطن چگونه ایجاد میشود .آنوقت بچه های ما در خوزستان و بلوچستان با آن وضعیت تابستان را سپری میکنند.

در بخش دوم برنامه همراه با شما خوبان به گفتگو با آقای ارشیا خواهیم نشست و در ارتباط با ارزهای دیجیتالی با ایشان به سخن می نشینیم .

دکتر نوری زاده : بیت کوین یا ارز دیجیتالی چیست ؟

آقای ارشیا : بیت کوین یک نوع ارز دیجیتالیست مثل کردیت کارت که در سال 2009 توسط یک ژاپنی بنام ساتاشی تاماکو اختراع شد. این شخص پس از اینکه بانکها رکود پیدا کردند خواست کاری کند که اگر بانکها ورشکسته شدند پول مردم از بین نرود، و یک سیستم دیتا بیس درست کرد و تمام پولاهای ردوبدل شده را در این سیستم ثبت کرد، و برای کسانی که این اطلاعات را نگه میدارند و هزینه هایی را پرداخت میکنند از همین پول دیجیتال به آنها جایزه بدهد و با طرح سئوالات ریاضی برای همان شبکه کامپیوتری که درست کرده بود به هرکس که جواب درست میداد 25 بیت کوین جایزه میداد، برای همین این کار را استخراج کردن بیت کوین می گویند. در این صورت شما صاحب حساب بیت کوین میشوید و میتوانید آنرا به دیگران بفروشید. و این سیستم غیر مرکزی بود.

دکتر نوری زاده : در واقع چه چیزی را میفروختند ؟

آقای ارشیا: همان ارز دیجیتالی را میفروشند.

دکتر نوری زاده : آگر خواستیم نقد بکنیم چطور ؟

آقای ارشیا: بعضی از شرکت ها کار نقد کردن بیت کوین رابعهده دارند، و بعضی از شرکت های هوایی و میکرو سافت هم این ارز را قبول دارند. همچنین کسانی که آنلاین قمار میکنند از این طریق عمل میکنند.

دکتر نوری زاده : جریان خرید ارز چیست؟

آقای ارشیا : بعد از بیت کوین تعداد زیادی ارز دیجیتالی وارد بازار شد . مثلا اگر یک شرکت کوچک داشته باشید نمیتوانید آن را در بازار بورس آمریکا بفروشید. می آییم سکه وکوین خودمان را درست میکنیم و در عوض کسانی که پول به ما میدهند سکه کوین ما را از ما میخرند .
بطور مثال یک کوین انلاین وجود دارد که به دکتر ها آنلاین پول میدهد و شما را آنلاین ویزیت میکند و برای شما دارو مینویسد. و این ارزها یک بازار بورس هم دارد که شما میتوانید در آنجا خرید و فروش کنید.
شرکت ما این خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را در تلگرام آموزش میدهد و برای شما دوره های مختلف آموزشی قرار میدهد تا شما بتوانید در بازار بورس فعالیت کنید .

دکتر نوری زاده : حسن این ارزها را گفتید معایبشان را هم بگویید.

آقای ارشیا : عیب های ارزهای دیجیتالی این است که شرکت های خیلی بزرگ موافق این امر نیستند ، مثلا کسانی هستند که روزانه پول از بانک میگیرند و در بازار بورس خرید و فروش میکنند و در پایان روز پول بانک را با بهره اش به بانک بر میگردانند و اگر این ارزها تغییری داشته باشند سود هنگفتی میکنند ، و شرکت های بزرگ این را دوست ندارند
اولین باری که بیت کوین خرج شد با 20 هزار بیت کوین یک پیتزا خریدند، و حالا هر بیت کوین 20 هزار دلار است . این اشکالات زیادی دارد که هنوز کشورها با آن مخالف هستند مثلا برای قاچاقچیان راه پولشویی خوبی است. حتی در کشور های آفریقایی که ارزش پولشان بسیار پایین آمده کم کم دارد جایگزین پول رسمیشان میشود حتی در ایران هم کم کم همین وضع پیش خواهد آمد.

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو