تفسیر خبر چهارشنبه ۲۰ تیر

امشب در تفسير خبر /ايران فردا /٩.٣٠ تهران : همراه با آقايان رضا تقي زاده و صادق زيبا كلام بحث چند هفته پيش ميان اين دو ميهمان برنامه را درباره آينده حكومت ديني و ايران پي خواهيم گرفت با پرسش هائي ازاين دست : چرا حكومت ادعا مي كند در صورت سقوط ،ايران سوريه خواهد شد؟
آيا اصلاحات در حكومت ديني ايران امكان پذيرست؟
منظور اصلاح طلبان از اصلاحات دقيقا چيست و چه چيزي در حكومت بايد اصلاح كرد و چگونه ؟
آيا حكومت ايران در نزديك به ٤٠ سال گذشته در مسير اصلاحات بوده است؟
آيا مردم ايران توان توليد نظامي بهتر از نظام كنوني را ندارند؟

چالنگی: علت بی آبی و خشکسالی چیست ؟ آیا برنامه ای برای این بحران در دست اجراست یا خیر؟

زیبا کلام : مدیریت نالایق و مسئولان بی مسئولیت و مصرف بی رویه در این بحران دخیل بوده است و ظرف یک دهه گذشته این خشکسالی افزایش پیدا نموده است، یعنی ظرف ده سال گذشته با کاهش نزولات برف و باران روبرو بوده ایم. چها یا پنج سال پیش یک گرد همایی بود در وزارت امور خارجه و من از دکتر عراقچی سئوال کردم فرض کنید بیست سال دیگر این پولی را که شما خرج انرژی هسته ای کردید سرمایه گذاری روی آب و تکنولوژی آن میکردید آیامردم ایران بیشتر خوشبخت تر نبودند .؟ ایشان جواب دادند این تصمیم مجلس و رهبری است من تصمیم گیرنده نیستم. و این چیزی نیست که در وزارت امور خارجه برایش تصمیم گیری بشود . کشور های همسایه مثل اسراییل هم مشکلات خشکسالی را داشت اما با بهره گرفتن از تکنولوژی های جدید الان به صادر کننده آب در منطقه تبدیل شده است ، فقط آقایون گفتند بی رویه مصرف نکنید ولی هیچ آینده نگری نداشتند.

چالنگی : هویدا هم همین پیش بینی و حرفها را زده است .وقتی تئورسین های نظام میگویند خشکسالی نتیجه معصیت است آیا از این مسئولان انتظاری هم میشود داشت؟

تقی زاده: میشود بی آبی و طوفان شن را به متخصصان رجوع داد و وقتی مجال گفتگو با آقای دکتر زیبا کلام فراهم میشود سئوال من از ایشان اینست که این حکومت با این عملکرد و این قانون اساسی را میشو حفظ کرد و یا باید حفظ کرد و اگر این حکومت در خطر قرار بگیرد شما دست به اسلحه در دفاع از حکومت می ایستید ؟ آیا کسی با این دانش که میداند این حکومت طی چهل سال بغیر از فقر و بدبختی حاصلی برای مردم نداشته است بازهم خونش را برای او میدهد.؟

زیبا کلام : آیا این رژیم قابل اصلاح است و اگر هست چه باید کرد، من بحثم نه بحث نظام است و نه بحث حکومت ، بحث من ایران است من درد ایران را دارم، اگر این حکومت سقوط بکند جلو نخواهیم رفت، و من شک دارم ایرانی بماند که بخواهیم راجع به آن صحبت کنیم. ایران شامل اقوام و ملیت های مختلفی است و هر زمانی که قدرت حاکمه این اقوام را بزور نگه داشته است ایران یکپارچه مانده است، و اگر حکومت مرکزی نتواند این یکپارچگی را حفظ کند چیزی از آن نخواهد ماند . متاسفانه در طول تاریخ چون دمکراسی حاکم نبوده است به هیچ وجه مشکلات قومیت ها حل نگردیده است و نتیجه اش این شده که حکومت های مختلف اقوام را بزور ساکت نگه داشته اند ، اگر زبانم لال به این حکومت آسیبی برسد من تردیدی ندارم که بخشهایی از ایران ممکن است از ایران جدا شود ، من معتقد هستم که با زور نمیشود این بخشها را نگه داشت بلکه با توسعه سیاسی است که میشود این بخشها را نگه داشت.

چالنگی: چرا در تمام طول تاریخ ایران حکومت ها آمدند و رفتند ولی ایران یکپارچه ماند ؟. چرا رفتن جمهوری اسلامی باعث این جدایی شود؟

تقی زاده : اینکه امنیت ملی ایران ویکپارچگی آن را گره بزنیم به سرنوشت جمهوری اسلامی بنظر من یک خدعه بزرگ است، و چیزی است که حکومت میخواهد آنرا تلقین بکند که اگر من نباشم ایران با جدایی و مشکلات جدی روبرو میشود، تمام کسانی که علوم سیاسی خوانده اند و تاریخ سیاسی ایران را میدانند خوب میدانند که طبیعت امروز ایران یک وضعیت قومی ولی همسوبا جدایی نیست . ژئوپلوتیک منطقه تجزیه ایران را نمیتواند هضم کند، و این با صحبت های دکتر زیبا کلام در تضاد آشکار است. جامعه ما در چهل سال گذشته با دیکتاتوری و استبداد دینی همراه بوده است و این حکومت تبدیل به یک دولت دست نشانده شده که اختیارش به اندازه یک آبدارچی هم نیست، و مثل هر حکومت دیکتاتوری حکومت در دست یک نفر مانده است من تعجب میکنم دکتر زیبا کلام امنیت مردم را در ابقای این حکومت میداند این دروغ بزرگی است، که تنها حامیان حکومت و کسانی که میخواهند این حکومت با هرترفندی باقی بماند میگویند، و سرنوشت ایران را با باقی ماندن رژیم یکی میکنند.

زیبا کلام: ایشان مشکلات و مصیبت های حکومت را میگویند و درست هم میگویند، اما من میگویم این نظام بدنبال توسعه سیاسی نیست و معتقد به این هم نیستم که بشود هر قوم و ملتی را به زور سرنیزه دور هم نگه داشت من یک لیبرال هستم و معتقد به چیزی هستم که در انگلستان اتفاق افتاد.

چالنگی: چرا در کشور هایی مثل لبنان عراق و افغانستان که موزاییک هم هستند این اتفاقات نیفتاده است ولی در مورد ایران این نگرانی وجود دارد؟

تقی زاده : آقای زیبا کلام باعمق دفاعی کشور آشناست اگر ناپلئون به روسیه حمله میکند و شکست میخورد در مقابل زمستان آن کشور چون آن کشور دارای عمق دفاعی راهبردی است و ایران هم از این طبیعت برخوردار است. تمام اشارات ایشان از زمان مشرو طیت تا امروز درست بود تا اینکه نتیجه گیری کردند ، تمام این استنادها عکس نتیجه گیری است که ایشان انجام میدهند، ایران با وجود همه بحرانهایی که در یکصدو اندی سال با آن روبرو بوده با مسئله تجزیه و تهدید جدی تمامیت ارضی رو برو نبوده است و یکپارچه باقی مانده ست .

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو