تفسیر خبر سه شنبه ۱۹ تیر

این برنامه از تفسیر خبر شامل سه بخش خواهد بود

در بخش نخست همراه با آقای سهراب سبحانی کارشناس اقتصاد نفت می پردازیم به پیامدهای تحریم های نفتی آمریکا بر اقتصاد ایران

در بخش دوم با آقای محمد رضا حیدری عضو کمپین سفارت سبز در ارتباط با اخراج دو دیپلمات جمهوری اسلامی از هلند گفتگو میکنیم

در بخش سوم آقای افشین افشین جم فعال حقوق بشر در تورنتو به ما خواهد گفت چرا کانادا به تمایل جمهوری اسلامی برای برقراری مجدد روابط کامل دیپلماتیک پاسخ مثبت نداده است

چالنگی : وضعیت صادرات نفت ایران و موقعیت ایران در اوپک چگونه است؟

سبحانی: در بعد تاریخیش که نگاه میکنیم میبینیم که کشور هایی مثل آمریکا و نروژ و امارات متحده عربی از نفت خود بسود مردم و شکوفایی اقتصادشان استفاده کرده اند. دولت آمریکا معادن نفت را به بخش خصوصی واگذار کرد، و خیلی از دانشگاههای آمریکا مانند دانشگاه شیکاگو از درامد نفت اداره میشد .در کویت درامد نفتشان را شفافانه در صندوق میگذارند بطوری که امروز درآمدی که از این صندوق میگیرند بیش از آن چیزی است که از نفت میفروشند.
نفت میتواند برای سفره مردم کمکی باشد به شرطی که دولتمردان بتوانند درست و شفافانه به بازار ارائه دهند.

چالنگی: تا چه اندازه سیاست های کشور های عضو اوپک روی صادرات ایران تاثیر میگذارد.؟

سبحانی : شکی نیست که روابط سیاسی نقش بزرگی را ایفا مینماید. امروز ایران و عربستان باهم جنگ سرد دارند و این کمکی به مستحکم کردن صادرات و تولید نفت نمی کند ما با دولت امارات هم مشکل سیاسی داریم و این بر صادرات ما تاثیر گذار است . آمریکا که تا چند سال پیش نفت وارد میکرد الان بزرگترین صادر کننده نفت به همت و کمک تکنولوژی خودش است و این تکنولوژی برتر آمریکاست که این موقعیت را برایش بوجود آورده است.

چالنگی: تا چه اندازه نفت ایران برای جهان مهم است ؟

سبحانی: نفت اصولا برای جهان مهم است حال مال ایران باشد یا مال هر کشور دیگری ، اگر امروز نفت ایران از بازارهای جهانی خارج شود بر قیمت نفت تاثیر میگذارد و گران میشود. در سال 1977 ایران 5 میلیون بشکه نفت تولید میکرد که 4 میلیون آنرا صادر می نمود، ولی در حال حاضر متاسفانه در رده ششم بعد از روسیه و عربستان و کانادا و عراق و امارات قرار داریم حتی عراق از ما بیشتر تولید می کند.

چالنگی:تا چه اندازه تحریمها بر درآمد های نفتی ایران موثر خواهد بود.

سبحانی : ایران حدود 5بیلیون دلار درآمد نفتی در سال دارد که در ماههای آینده تنزل پیدا خواهد کرد و دولت آمریکا بر متحدانش فشار خواهد آورد، شاید این فشار برترکیه اثر نگذارد، اما هند و چین هم بازی های سیاسی خود را شروع کرده اند. اگر آمریکا موفق به فشار بر این کشورها شود بر سفره مردم ایران هم فشار وارد خواهد شد.

در بخش دوم برنامه با آقای محمد رضا حیدری در نروژ می پیوندیم و از ایشان می پرسیم:

چالنگی : اخراج دو دیپلمات از هلند و متهم شدن سفارت اتریش در کارهای تروریستی ؟ جریان چیست ؟

حیدری: با توجه به فعالیت کنشگران سیاسی در خارج از کشور و ارتباطشان با داخل کشور جمهوری اسلامی مجبور شده دوباره به پروژه حذف مخالفین سیاسی خود روی بیاورد. در سال 2015 در هلند ترور آقای احمد نیسی از مخالفان عرب و بدنبال آن ترور آقای علی معتمدی یکی از افراد وابسته به مجاهدین خلق با اسم پوششی رضا کلاهی که گویا آنجا زندگی میکرده و دولت هلند متوجه ارتباط سفارت ایران با عوامل ترور شده است، و در هفته گذشته هم دونفر دیگر بهمراه یکی از دیپلمات ها پروژه دیگری که در دست اقدام داشتند توسط پلیس دستگیر میشوند.

چالنگی: بنظر میرسد دولت های اروپایی بطور قاطعانه میخواهد جلو این اعمال جمهوری اسلامی بایستند. اینطور نیست؟

حیدری: خوب کشور های اروپایی در وحله اول بدنبال امنیت کشور خود هستند و به همین خاطر تذکراتی به سفارتخانه های جمهوری اسلامی میدهند و در حال رصد آنها هستند. از آنطرف رژیم از ترس تشکیل یک اپوزیسیون قوی در خارج از کشور و ارتباطش با داخل قائدتا در پی حذف این هسته ها هستند.

ولی با فشار هایی که بر جمهوری اسلامی میآورند سعی در جلوگیری از این حوادث میکنند . خوب عملا این در ذات جمهوری اسلامی است ، عمدتا رژیم تکذیب میکند، ولی ما در دادگاه میکنوس شاهد محکومیت جمهوری اسلامی بودیم.
در حال حاضر تندرو ها فکر میکنند با ایجاد جو ناامنی در اروپا به اهداف خود برسند، جدیدا نیروهایی که در سفارت خانه ها مستقر شده اند بیشتر از نیروهای امنیتی هستند که مجوز حضور آنها تحت پوشش دیپلمات صادر شده است.

در بخش سوم همراه با آقای افشین افشین جم خواهیم بود و در ارتباط با بی آبی و خشک سالی در ایران با ایشان به گفتگو خواهیم پرداخت و میپرسیم آیا در ایران خشکسالی است قحطی آب است تغییر جغرافیایی آب و هوایی منطقه است چیست این بی آبی در خوزستان و دیگر نقاط ایران ؟

افشین جم: البته مقدار زیادی از این خشکسالی بخاطر تغییرات جغرافیایی در آب و هوای منطقه است و بخش مهم دیگر آن سوء مدیریت در طی چهل سال گذشته است در منطقه ما بغیر از ایران مابقی کشور ها هم دچار کم آبی و خشکسالی شده اند اما با تمهیداتی که داشته اند به این وضعیت بحرانی دچار نشده اند این در حال حاضر در کشور ما موضوع بقاست . آب جزو اصلی ترین احتیاجات جامعه بشری است و در حال حاضر متاسفانه برق هم دچار قطعی های پی در پی در این هوای گرم تابستان شده است و منشا بزرگ این مشکلات حکومت بی مسئولیت ماست . آقای ظریف میرود و در اوگاندا بیمارستان چند میلیون دلاری افتتاح میکند اما مردم دشتستان و خرمشهر و بلوچستان از تشنگی له له می زنند و چاره ای برای این کار نمی اندیشند.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو