تفسیر خبر دوشنبه ۱۸ تیر

امشب در تفسير خبر / ايران فردا/٩.٣٠ تهران : در نيمه نخست به مناسبت سالگرد جنبش دانشجوئي ١٣٧٨ با آقاي احمد باطبي از چهره هاي شاخص اين جنبش گفتگو مي كنيم.
در نيمه دوم برنامه به مناسبت سالگرد قيام /كودتاي نوژه (شاهرخي) در گفتگو با آقاي خسرو بيت اللهي خلبان پيشين نيروي هوائي ايران به رويداد مي پردازيم با پرسش هائي ازاين دست: شما در اين اقدام چه هدفي را دنبال مي كرديد؟
چه سازمان يا كشوري طرح شما را لو داد؟
آيا آنگونه كه گفته مي شود اين اقدام مورد حمايت دكتر شاپور بختيار بود؟
و پرسش هائي ديگر
گفتني اينكه بيش از ٢٠٠ نفر در ارتباط با اين اقدام اعدام شدند.
سعيد حجاريان رياست نظارت بر بازجوئي توام با شكنجه ي بازداشت شدگان را برعهده داشت.

هجدهم تیر ماه سالروز دو رویداد تاریخی در ایران میباشد یکی جنبش دانشجویی و حمله گزمه های حکومتی به خوابگاه دانشجویان که منجر به کشته شده و زخمی شده و زندانی شدن تعدادی از دانشجویان و مردم مبارز سرزمینمان شد.
و دیگری قیام هجدهم تیر خلبانان نیروی هوایی موسوم به نقاب و از طرف حکومت کودتای نوژه خوانده میشود. که قرار بود گروهی از نظامیان شاهنشاهی با اقدامی نظامی حکومت خمینی را برکنار کنند. که از پایگاه شاهرخی چندین جنگنده مقر خمینی در جماران و دیگر نقاط حساس پایتخت را بمباران کنند که توسط حزب توده و دیگر افرادی که با جماران ارتباط داشتند از جمله بنی صدر لو رفت و بیش از 200 افسر و درجه دار اعدام گردیدند .

بخش اول تفسیرخبر
چالنگی: جنبش دانشجویی چه میخواست؟ آیا فقط بخاطر بسته شدن یک روزنامه بود یا عوامل دیگری هم وجود داشت.؟
باطبی : جنبش 18 تیر جرقه اش از بسته شدن روزنامه سلام آغاز شد که نامه ای را از طرف سعید امامی منتشر کرده بود و تایید کرده بود فکر میکرده این قتلهایی که آنها انجام داده اند مورد تایید نظام است وی از عوامل وزارت اطلاعات بود که دستور وی منجر به قتل نخبگان نویسندگان و روشنفکران موسوم به قتلهای زنجیره ای شده بود و دانشجویان در اعتراض به بستن روزنامه سلام در خوابگاه دانشگاه در امیر آباد دست به اعتراض زدند که توسط لباس شخصی ها و نیروهای انصار مورد حمله قرار گرفتند و در نهایت پشتیبانی نیروی انتظامی و حمله لباس شخصی ها منجر به این وقایع گردید.
اگر از من بپرسید که فقط همین دلیل بود میگویم خیر. این مطالبات دانشجویی در مدت ده دوازده سال گذشته و در زمان سازندگی بود که مردم منتظر مشارکت و سهم خواهی بودند لاکن فقط دایره هیئت حاکمه از این برخوردار بودند که دانشجویان و مردم به این برنامه معترض بودند.

چالنگی: تا چه اندازه توانست حمایت مردم را جلب کند .؟

باطبی: به گمان من جنبش دانشجویی همیشه حمایت مردمی را داشت و در آن زمان شرایط با شرایط فعلی متفاوت بود در شرایط فعلی بخاطر وجود انقلاب در ارتباطات و دسترسی مردم به وسائل ارتباطی و مسنجر ها و دیگر نرم افزار ها خیلی ساده بسرعت اخبار منتشر میگردد ولی در آن زمان این تکنولوژی وجود نداشت . تا خبر بگوش مردم برسد طول میکشید . تنها منابع مردم تلوزیون دولتی و چند خبر گذاری خارجی بود که آنها هم دائم دسترسی به اخبار و اطلاعات نداشتند . ولی همدلی را می دیدید.

چالنگی : در حمله به کوی دانشگاه عملا حکومت اعلام نکرد که چه نیروهایی در سرکوب شرکت داشتند .؟

باطبی: من یک اطلاعات میدانی دارم و یک اطلاعات رسمی که حکومت منتشر کرده است. در 18 تیر از خامنه ای تا تمام هیئت حاکمه این جریان را محکوم کرده و خواستار اشد مجازات شدند . در درجه ائل نیروی انتظامی مقصر شناخته شد منتی نتیجه اش این شد که همه تبرئه شدند . اما شاخص ترین آنها انصار حزب الله بودند که سازماندهی مشخصی نداشتند و ماجراجویی از طرف اینها آغاز شد و وقتی توان مقاومت نداشتند توسط نیروی انتظامی حمایت شدند و و هیچوقت به مردم معرفی نشدند واین قضیه همیشه مسکوت ماند. از تعداد دستگیر شدگان آمار دقیقی در دست نیست و من در زندان شنیدم حدود 4000 نفر دستگیر شده اند که من و مرحوم اکبر محمدی و لهراسبی و دلدار به اعدام و چند نفر دیگر هم به زندانهای طولانی مدت محکوم شدند .

چالنگی: جنبش دانشجویی امید به حمایت خاتمی داشت اما او عملا به این جنبش پشت کرد. تفسیر شما چیست؟

باطبی : بخشی از دولت اصلاحات انگیزه کمک داشت و تلاش هم میکرد ولی در آنسو دولت در سایه بود و نهاد های زیر نظر رهبری بودند .
بخش دیگر بخش فاجعه بار ماجرا است دولت اصلاحات و اصلاح طلبان آنزمان در یک قیر چسبناکی از دستگاه حکومتی گرفتار بودند و امکان بیرون آمدن نداشتند و باز تاب آن در صحبت های جلایی پور که یک چهره اصلاح طلب است و دستش به خون هموطنان کرد ما آغشته است و میگوید الویت ما حفظ نظام است یعنی سلاح برمیداریم و روبروی مردم میایستیم و جریان اصلاح طلب تبدیل به جریانی شد که به قدرت چسبیده است و گاه گاه مردم را به پای صندوق ها میبرد .

در ایران همه چیز به یک پختگی کامل رسیده است همه میدانند که اصلاح طلبان چه کاره اند و یا مردم چه میخواهند؟ آگرهر کسی در ایران از برانداز گرفته تا اصلاح طلب بیاید و از عامل اصلی حرف بزند و بگویند اینهمه بنیاد و نهاد تحت مدیریت رهبری عایداتش کجاست؟ وگرنه هرچه بگویند دروغی بیش نیست.

چالنگی: تصویری که از شما منتشر شد در کجا بود و خون چه کسی بود.؟

باطبی : آن عکس در مقابل مسجد دانشگاه تهران گرفته شده است و در آن مقطع دانشجویان به مدت سه روز در دانشگاه تجمع کرده بودند و آن خون دانشجویی بود که توسط بسیجیان زخمی شد و من اورا نمی شناختم البته من این عکس را چند ماه بعد در جلسات دادگاه دیدم.

بخش دوم برنامه تفسیر خبر

چالنگی: شما و دیگر خلبانان چه میخواستید ؟ در حالی که خمینی هنوز آنهمه هوادار داشت و اکثر گروه ها از وی حمایت میکردند .؟

خلبان بیت اللهی : ما تا فرصتی بود و هنوز شیرازه مملکت از هم پاچیده نشده بود باید کاری میکردیم و تعدادی در بخش نظامی و تعدادی در بخشهای دیگر طرحی را آماده کردند که بشود مملکت را باز ستاند. آنروز هنوز این وضعیت ایجاد نشده بود و ارتش ایران تقریبا تمام سرانش را اعدام کرده بودند ولی آنچه مسلم بود این ماشین اعدام از حرکت نمیخواست باز ایستد .

چالنگی: تا چه اندازه امید موفقیت داشتید و گذاشتن جان بر سر چه بود ؟

خلبان بیت اللهی: گذاشتن جان بر سر پیمان بود. پیمان به عهدی بود که هر نظامی و هر ایرانی به آن متعهد است. معلوم بود که هر کسی ممکن است گرفتار بشود و حکم ما از قبل توسط خمینی صادر شده بود . با شرایط آنروز ما 15 در صد امکان موفقیت داشتیم. ما میرفتیم و نسل بعدی دنباله رو ما می شدند. ایران ما از نیاکان ما برای ما بجای مانده است . انگیزه ما ایرانی آزاد بود.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو