تفسیر خبر جمعه ۱۵ تیر

امشب در تفسير خبر/ ايران فردا/٩.٣٠ تهران: به جنوب ايران مي رويم كه همچنان دچار بي آبي ست.
به بازار ارز نيز سري خواهيم زد واينكه روبه كجا دارد؟
تهديدهاي غيرعملي اخير فرماندهان پاسداران در مورد بستن تنگه هرمز چه پي آمدهائي براي ايران و مردم ايران دارد؟ اين نيز موضوع ديگر مورد بررسي در تفسير خبر امشب خواهد بود.
ميهمانان :آقايان عليرضا نوري زاده و حسن شريعتمداري

چالنگی: در این گرما همچنان مردم خوزستان و بلوچستان بی آب و تشنه لب هستند اما حکومت بدنبال انرژی هسته ای است تفسیر شما چیست؟

نوری زاده: وقتی حکومتی بی غیرت میشود و دو تن از شهروندان بصره از مقام معظم رهبری تشکر میکنند که برایشان آب میفرستد . ساکنین خود ایران و خوزستان از تشنگی له له میزنند ولی آب کارون را لوله کشی کرده اند و به بصره برده اند ، چون محتاج این افراد هستند تا جلوی کنسولگری در بصره برایشان سینه بزنند. باور کنید وقتی فیلم آقای نوریزاد را در بلوچستان دیدم و مقایسه کردم با شهر گلستان در جنوب لبنان که برای حسن نصرالله ساخته اند احساس شرم کردم.
چطور به این بلوچ بگوییم ایرانی بمانید ، شما در کجای دنیا چنین حکومتی میبینید. این بلوچستان و آن خوزستان ما که بر روی چاه نفت خوابیده است و آب شرب برای خوردن ندارند .

شریعتمداری: ظاهرا میشود از دو سو تجربه دید هم از کسانی که تشنگی کشیده اند و هم از کسانی که آب را بسته اند. این باعث شرم ماست که آب مملکت ما به جای دیگر برود انهم در این گرمای ۵۰ درجه خوزستان .بنفع این مملکت است که هر چه سریعتر از شر خامنه ای و حکومت فاسدش خلاص شویم ، و هرچه زودتر بروند هزینه کمتری خواهیم داشت.

چالنگی : تلاش اصلاح طلبان را چگونه ارزیابی میکنید؟

شریعتمداری: اصلاح طلبان یا استمرار طلبان دائما میگویند اگر از این خطوط قرمز یعنی شرکت در انتخابات غیر عادلانه و غیر منصفانه و غیر آزاد استنکاف کنید و در خیابانها بدنبال سرنگونی نظام باشید ایران سوریه خواهد شد، این دو وجه دارد یکی وجه اخباری دارد یعنی داعش ویا سپاه ایران را سوریه میکنند، و یک وجه دیگر هم دارد میگویند اگر بخواهید ما را بیرون کنید ما در کنار سپاه این مملکت را سوریه خواهیم کرد. زبان تهدید هم در این است. اصلاح طلبان اگر موقعیت خودشان را در خطر ببینند در کنار مردم نخواهند ایستاد. البته بدنه اصلاحات جوانان بسیار پاکی دارد اما رهبریت فاسدی دارند که هیچ هدفی را دنبال نکرده است.

چالنگی: یک وجه اهانت آمیز هم دارد که مردم ایران نمیتوانند حکومتی بر سر کار بیاورند تا خوزستان بی آب نباشد و بلوچستان از فقر نجات پیدا کند

نوری زاده: در دیماه ما شاهد اعتراضات در ۱۰۳ شهر بودیم و هفته گذشته اعتصاب و اعتراض بازاریان را داشتیم هر روز یک شهر یا چند شهر به اعتراضات ادامه میدهند. در همین جریان بازار ۱۵۰ نفر را گرفته اند و خامنه ای گفته است دو سه نفر از آنها را اعدام کنید تا درس عبرت بشود.بهر حال جباران تاریخ این کارها را میکنند ولی مردم ما سر باز ایستادن ندارند مردم به جان آمده اند ، نبود یک رهبر در اپوزیسیون یکی از اشکالات است ، اگر این چراغ روشن شود مردم نا امید نمی شوند و باید این مبارزه ادامه پیدا کند ، در همه جای ایران آتش شعله ور شده است، و این آتش را با اعدام و کشتار نمی توان خواباند.

چالنگی: یکی از مسائل مهم امروز مسئله ارز در ایران است ، آیت الله خمینی آمد و گفت برای حفظ حکومت میتوانیم واجبات را ترک کنیم، پس حکومت مهمتر از واجبات دین میباشد ، حالا همین حکومت برای رفتن به حج ارز زیر 4000 هزار تومان را عرضه میکند. یعنی مردم کمتر از حکومت هستند. این تبعیض را چگونه تفسیر میکنید ؟

شریعتمداری: ببینید این حکومت هیچ راه کاری برای اداره اقتصادی برایش نمانده است در حقیقت یک ورشکسته اقتصادی است که میکوشد از این ستون به آن ستون فرجی بشود، تازه تحریمها هنوز شروع نشده است، صدای تحریمها به ایران رسیده اینها کنترل را از دست داده اند.
امروز هم که وزرای خارجه اروپا در وین راجع به برجام صحبت میکنند ، از همین حالا مشخص است راه حل اروپای مستقلی وجود ندارد، در حالی که اروپاییان سعی میکنند که استقلالی از خودشان در برابر اروپا نشان دهند ولی در مسائلی مثل موشکی ایران و تروریست در کنار آمریکا ایستاده اند. برجام امروزه قابل نجات نیست اروپا هم بخاطر مسائل سیاسی است که هنوز پشت برجام ایستاده است .
خوب در چنین وضعی هیئت های مراجع که مهمتر از مردم هستند ارز ترجیحی را به مکه میبرند و در مراسم برائت از مشرکین شرکت میکنند که نمایشی از شیعه های منتسب به حکومت اسلامی ایران را بدهند. اینها به نوعی با سیلی روی خود را سرخ کردن است، خامنه ای هم میداند که رفتن 60 هزار زائر یا بیشتر به مکه مسئله حل نخواهد شد ، اینها یک میلیون نفر را سعی کردند در اربعین در کربلا بسیج کنند چه مشکلی را حل کردند بغیر از اختلاف انداختن و دشمنی بین شیعه و سنی در عراق چه کاری انجام داده اند .

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو