پنجره ای رو به خانه پدری پنجشنبه ۱۴ تیر

این شماره از برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با شعری از دفتر اشعار دکتر علیرضا نوری زاده آغاز مینماییم و طبق روال هرهفته همراه با شما خوبان به گفتگو با میهمان گرامی برنامه جناب دکتر محسن سازگارا خواهیم نشست و با ایشان در ارتباط با مسائل مهم داخلی و منطقه ای به تبادل نظر خواهیم پرداخت.

دکتر نوری زاده:
آقای روحانی به اروپا آمده و در مصاحبه خویش گفته است که ایران اهل صلح و مبشر همبستگی و اخوت است و در جلسه ا ی می گوید اگر ما نفتمان را نتوانیم صادر کنیم هیچکس در این منطقه نمیتواند نفتش را صادر کند ، و آقای قاسم سلیمانی هم برایش کف میزند . آیا واقعا قادر هستند تنگه هرمز را ببندند؟؟

دکتر سازگارا : آقای روحانی گردش به راست کرده و سرش را زیر عبای خامنه ای کرده است، و تصمیم آقای خامنه ای که میخواهد جلو آمریکا بایستد را گردن بگذارد، و اگر مردم هم اعتراض کردند آنها را سرکوب کند. ساختار و سازمانی هم که میخواهد این کار را بکند سپاه است، تصمیم گرفته اند چهره سپاه را بازسازی کنند و فساد سرداران سپاه را لاپوشانی کنند و ظاهرا سپاه را از رودررویی با مردم کنار بکشند و دستگیری و سرکوب ها را به اسم وزارت اطلاعات بکنند. و میخواهند شدت عمل به مردم نشان بدهند و نمونه این را در خرمشهر با مردم تشنه لب دیدیم . بهر حال این تصمیم آقای روحانی مورد استقبال کیهان و سردارسلیمانی قرار گرفته است، یعنی آتش کشیدن به بحرانی که روز به روز فراگیر میشود.
اینکه لاف در غربت زدن آقایان سپاهی ها مثلا برای بستن تنگه هرمز برای جلوگیری از صادرات نفت صحت دارد یا نه ؟ این در زمان جنگ ایران و عراق بررسی شد و به این نتیجه رسیدند که حد اکثر یک روز بتوانند این کار را انجام دهند، برای همین در آن موقع سراغ این کار نرفتند بنابراین این کار عملی نیست و اینها تهدیداتی تو خالیست که کسی در دنیا آنرا جدی نمیگیرد.

دکتر نوریزاده: ارزیابی شما از شخصیت روحانی چیست.؟

دکتر سازگارا : من شخصا روحانی را در سال های 1360 دیده ام ولی با ایشان کار نکرده ام، اما کسانی که به ایشان نزدیکترند و کار کرده اند میگویند همیشه جایی ایستاده که معدل القوا باشد .. آدمی هم نیست که اهل عمل باشد ، اما سخنور خوبی است ، در همین مدت ریاست جمهوریش هم شما کمتر دیده اید که به سراغ تغییرات و تاثیرات جدی در جایی باشد با همه سعی کرده کنار بیاید.

ایشان بسیار مدیر ضعیفی است در این زمانی که کشور در این بحران اقتصادی قرار گرفته است فقط دو بار با وزیر اقتصادیش دیدار کرده است، و مهمترین مسائل کشور را به امان خدا رها کند و هیچ تصمیمی نگیرد. در اثر این سیاست های غلط پولی و ارزی دولت روحانی است که این وضعیت در اقتصاد ما پیش آمده است. بنظر من دولت روحانی از زمان دولت بازرگان تا کنون ضعیف ترین دولت جمهوری اسلامی است، به همین دلیل بحرانها پشت سر هم گریبانگیر مردم میشود حالا هم که بحران برق هم به آن اضافه شده است و در اثر بی خردی آقایان در بیشتر نقاط ایران با قطعی برق روبرو شده ایم و هیچ چاره ای هم برای این کار نیاندیشیده اند، چون پیشینیه ایشان اطلاعاتی و امنیتی بوده و کابینه ایشان اکثرا کارمند و یا در ارتباط با اطلاعات و امنیت بوده اند.

آقای زنگنه هم از توافق ایران برای ازدیاد تولید اوپک ناراحت است و مجبور شد دستور رهبری را اجرا کند .البته بیت رهبری هم از مسکو دستورش را گرفته بوده است.

دکتر نوریزاده : در جریان اوپک زنگنه مجبور شد بپذیرد و وتوی ایران بکار نیامد، و عده ای هم در تهران در اعتراض به این عمل دارند ناسزا میگویند مثل اینکه زنگه سرخود اینکار را کرده است، ارباب گفته او هم اطاعت کرده است، اینها بدون اجازه خامنه ای کاری انجام نمیدهند به همین خاطر است که مسئولیت تمام این کارها بعهده خامنه ای است . همین برجام اگر دو سال قبلش انجام شده بود.اینطور خفت بار نمیشد . آیا راه حلی برای عبور از این بحرانها وجود دارد ؟. خامنه ای که شهامت کنار رفتن ندارد؟.

دکتر سازگارا : اگر شخص روحانی را میگویید که بهترین راه برای او اینست که استعفا میداد، چون نمیتواند پای منافع ملی بایستد، و بخاطر حفظ رژیم و خامنه ای بماند. جمهوری اسلامی نه به خاطر حمله دیگر کشورها و یا بحرانهای موجود سرنگون میشود، بلکه فقط بخاطر ایدئولوگ بودن نظام مجبور به فرو پاشی است، این توتالیته بودن حکومت آنها را ازدرون می پاشد، هر چه این رژیم بیشتر بماند خسارت برجای مانده اش جبران ناپذیر است .

خامنه ای دارد همان کاری را میکند که اکثر دیکتاتورها قبل از سرنگونی کرده اند یعنی سرکوب مردمی که دیگر به او و حکومتش اعتماد ندارند و همین عامل سرنگونی اوست . فرو پاشی نظام برابر فروپاشی ایران نیست و یگانه نیرویی که میتواند این مهم را انجام دهد خود مردم هستند

با ما باشید و برنامه پنجره ای رو به خانه پدری را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو