تفسیر خبر چهارشنبه ۱۳ تیر

دراین شماره از برنامه بررسی خواهیم نمود
آیا ایران زیر سلطه کشور بیگانه ای بود و آیا منزوی ساختن ایران یعنی همان استقلال است.؟
لجاجت اتمی رژیم چه نقشی در تحریم آمریکا دارد ؟
پرزیدنت حسن روحانی در سوئیس گفته اند اگر نفت ایران صادر نشود هیچ کشوری در منطقه نفت صادر نخواهد کرد این به چه معناست ؟

میهمانان این برنامه آقای دکتر حسن منصور و آقای نامدار بقایی یزدی

آقای چالنگی : تفسیر شما از این سخنان روحانی چیست آیا این یک نوع تهدید است؟

دکتر منصور : بازار نفت بازار بسیار تکنولوژیکی است و طی این چند سال گذشته بعلت بالا بودن قیمت نفت سرمایه گذاری های جدیدی برای تکنولوژی اکتشاف نفت و جایگزینی هایی هم برای نفت پیدا شده است که تولید آمریکا را دومیلیون بشکه بالا برده است در دوران احمدی نژاد قیمت بالای نفت آقایان را سرخوش نموده بود . و این دیری نخواهد پایید که زیر پای اوپک خالی خواهد شد، و دیگر کشورها با ازدیاد تولید فروش اوپک را مختل میکنند. اوپک تصمیم دارد افزایش یک میلیون بشکه ای داشته باشد، عربستان و روسیه هم تصمیم به ازدیاد تولید گرفته اند تا قیمت نفت را پایین بیاورند تا دیگران نتوانند بازار را از دست آنها در بیاورند. اما در جواب آقای روحانی این سخنان یک سیاست مدار نخبه نیست، چون شما بالاترین آتو را بدست کسانی میدهید که میخواهند برای حمله به ایران بهانه داشته باشند. این حرف یعنی چه؟؟ یعنی میخواهید تنگه هرمز را ببندید؟ این که از لحاظ نظامی غیر ممکن است، و باید از زدن چنین بلوف هایی اجتناب کرد، حال چرا ایران مجدد تحت تحریم قرار میگیرد .؟ چون شرایط آقای پمپئو شرایط مردم ایران هم هست مردم هم نمیخواهند حکومت در سوریه و یمن و لبنان و عراق دخالت و حضور داشته باشد.

آقای چالنگی : ایران در بازار نفت جهان در کجا قرار دارد؟

دکتر منصور: بازار انرژی بشدت تغییر کرده و یکی از بغرنج ترین بازار هاست، زمانی بود که اگر از تولید نفت جهان کم میشد قیمتها افزایش پیدا میکرد. امسال در بازار نفت کمبودی بوجود نخواهد آمد چون عربستان و امارات و آمریکا کمبود ایران را جبران خواهند کرد.

آقای چالنگی : آیا اینکه ترامپ میگوید صادرات نفت ایران را به صفر میرساند عملی است؟؟

دکتر منصور: این حرف تهدید سیاسی و بلوف است. آمریکا خواهد توانست 700 هزار بشکه از فروش ایران را کم بکند، بنابراین این تحریم ها نزدیک به یک میلیون بشکه نفت ایران را در برمیگیرد، و ایران مجبور است با تجربه قبلی که در این زمینه دارد نفت قاچاق بفروشد و فقط بحث پول نفت است که راهها را آمریکا بسته است، متاسفانه امروزه بیش از چهاریا پنج کشور با ایران کسی دیگر با ایران ارتباط ندارد.

در هر فرصتی که پیش میآید این حکومت بیشتر به خودی ها میرسد تا به نیروهای متخصص و کاردان و ناخودی ها ، شما در همین بحث اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات ببینید چه ارز هایی به واردات چه کالاهایی اختصاص داده شده است.

آقای چالنگی : نیمه اول مرداد ماه تحریم ها آغاز میشود تفسیر شما چیست؟

دکتر منصور: استقلال کشور را به این مسئله بسنجید ، هنوز تحریم ها شروع نشده بازار بهم ریخته، دلار هر ساعت رو به افزایش است ، مردم به خیابانها ریخته اند، چون دلار در اقتصاد ایران تصمیم گیرنده است، چون اقتصاد رژیم به دلار وابسته است. این تحریمهای گذشته تجربیاتی هم برای ایران داشته هم برای آمریکایی ها، مثلا آقای جهانگیری گفته است میخواهیم نفت را به بخش خصوصی بدهیم برای فروش، اولا که این عمل با قانون ملی شدن نفت ایران و قانون اساسی در تضاد است، بنا بر طبق قانون تمام بخشهای اکتشاف و تولید و فروش در دست دولت است. وقتی خرید نفت ایران تحریم شود یعنی نفت ایران را نمیخرند، کاری به اسم فروشنده ندارند اینها مجبورند نفتشان را در زیر پرچم کشور دیگری بفروش برسانند.

در بخش بعدی همراه با میهمان گرامی برنامه جناب آقای نامدار بقایی یزدی کارشناس محیط زیست به بررسی کم آبی و بی آبی خوزستان با وجود سه رود بزرگ در این استان خواهیم پرداخت، و از راههای جدید و تکنولوژی های بکار گرفته شده و موفقیت آمیز اسراییل و حتی امارات متحده برای چگونگی مبارزه با این بحران آب با آقای بقایی به تبادل نظر خواهیم نشست.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو