تفسیر خبر سه شنبه ۱۲ تیر

امشب در تفسير خبر/ ايران فردا/٩.٣٠ تهران : شيخ پرزيدنت حسن روحاني در اروپا به دنبال چيست؟
آيا اتحاديه اروپا همراه با تحريم هاي اقتصادي آمريكا عليه حكومت ايران خواهد بود يا همراه حكومت ايران؟
چرا در اقتصاد هم در ايران خودي و غير خودي داريم؟
مردم در اين زمينه چه مي گويند؟
چه آينده اي در انتظار اقتصاد ايران است ؟
و پرسش هائي ديگر در همين زمينه كه در ميان خواهيم گذاشت با آقاي فريدون خاوند تحليلگر اقتصادي و استاد دانشگاه در پاريس

چالنگی: این منظر داخل ایران بازار تعطیل یا نیمه تعطیل است ریشه این بحران را در کجا می بینید؟
خاوند: وضعیت بسیار بدی در ایران بوجود آمده که در حقیقت از بعد از جنگ ایران و عراق بوجود آمده است، چنین حالت عدم اعتماد در ایران کم نظیر میباشد.، اعتماد کلید اقتصاد است، اعتماد به معنای چیست، برای آن باید دو شرط قائل بشویم: شرط اول مردم زمانی اعتماد میکنند که وضع امروزشان از دیروزشان بهتر شود و شرط دوم اینکه به این اعتقاد برسند که وضع فردایشان از امروز بهتر میشود، این وضعیت در ایران وجود ندارد و مردم احساس میکنند که فقیر تر و عقب مانده تر از گذشته شده اند و میترسند فرزندانشان از وضعیت فعلی آنها درمانده تر شوند. این هرج و مرجی که در اقتصاد ایران وجود دارد باعث و بانیش تنشی است که چهل سال است در عرصه داخلی و بین المللی ما داشته ایم. و اراده اقتصاد گام به گام که در دوران خاتمی و بعد روحانی ارائه گردید توسط قدرتمداران حکومت که بر اقتصاد حکومتی ایران حکومت میکنند در هم شکسته شد، ما این مورد را در شوروی هم دیده ایم که اصلاحات شکست خورد اما در چین این اصلاحات را انجام دادند و موفق هم شدند. این تلاشهای صورت گرفته در ایران به سرنوشت شوروی بیشتر شبیه شده است تا چین.

چالنگی : در شوروی این همه فساد نبود ولی در ایران این فساد دامن گیر است تفسیر شما چیست؟

خاوند: در نظام شوروی هم فساد دامن گیر بود، اصلا در جامعه ای که صدایی از جامعه بلند نشود و رسانه ها در کنترل حکومت باشند نمیتواند فساد وجود نداشته باشد . جامعه شوروی بشدت فاسد بود ، جامعه و اقتصاد و دولت خلق چین بشدت فاسد است ،مالزی در زمره کشورهای فاسد است ،هند در زمره کشور های فاسد است این را باید رویش انگشت گذاشت که ضربه ای که به اقتصاد ایران وارد آمده از فساد نیست، از جهالت است فساد نمیشود گفت ضربه نزده اما ضربه اصلی را جهل زده است.
در ایران جاهلان به قدرت رسیدند و این جاهلان اقتصاد را به این روز انداختند. در چین با اینکه فاسد هستند اما کار آمد هستند و توانستند این اقتصاد قدرتمند را بسازند. کسی که ایران را در پرونده هسته ای گرفتار کرد و کسی که ایران را در جامعه بین المللی گرفتار کرد مقصر است.

چالنگی : اقتصاد در ایران دو روند دارد یکی خودی ها دیگری ناخودی ها این دو روند کیفییتش چه هست؟

خاوند: کشور های زیادی به این نتیجه رسیده اند که اصولا دمکراسی نمیخواهند یک نظامی میخواهند مثل چین ،سنگاپور و ویتنام ، اینها میگویند آنها که در راس قدرت هستند میتوانند جیبشان را پر کنند بشرطی که به بقیه هم امکان بالا آمدن بدهند . اما در ایران کسانی که به قدرت رسیده اند بسیار حریص و جاهل بودند. و جامعه را در دو بخش خودی و ناخودی تقسیم کردند . شما میتوانید دانشمندترین و متخصص ترین فرد کشور باشید ولی چون ناخودی هستید شما را از عرصه کشور حذف کرده اند.

چالنگی : چرا بازار رودر روی حکومت ایستاده است؟

خاوند: بتدریج قشرهای زیادی از مردم به ناخودی ها پیوستند و به نظام فرصت دادند و فکر میکردند میشود با نظام رو در رو نشد ، و کشور را از گردنه های دشوار عبور دهند اما این امید به خاک نشسته است و ناچارا با نظام رو در رو میشوند . و طبیعتا روز بروز عدم اعتماد مردم به نظام بیشتر خواهد شد.

چالنگی : در چنین شرایطی است که تحریم های آمریکا از راه میرسد آمریکا بی پرده اعلام نموده است که ما خواستار این هستیم که صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم و روحانی در سوئیس تهدید کرد که اگر ما نفتمان را صادر نکنیم هیچ کشوری در منطقه هم نمیتواند نفتش را صادر کند. آیا حکومت ایران قادر است به این تهدید خود جامه عمل بپوشاند؟.

خاوند : ریشه بحران در ایدئولوژیک بودن نظام است ، ضدیت با آمریکا یکی از عوامل این بحران است و دست برداشتن از این اهداف انسجام آنها را بهم می ریزد و فرو می پاشند، و در عرصه سیاست خارجی هیچ چیز بدتر از یک دیپلماسی ایدئولوژیک نیست. بازار های اتحادیه اروپا فاقد قدرت نمایی در برابر آمریکا هستند به همین خاطر است که اکثر شرکت های اروپایی قبل اعلام زمان شروع تحریمها از ایران خارج شده اند یا در حال خروج هستند، طبق گزارش ها روسیه و عربستان و امارات قرار است کسری نفت ایران را بعهده بگیرند. عرصه اقتصاد عرصه شعار نیست ایران آگر میخواهد کاری بکند باید فکر دیگری بکند.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو