تفسیر خبر جمعه ۸ تیر

در این شماره از برنامه تفسیر خبر بررسی خواهیم نمود بحران بی آبی در جنوب کشور و ادامه بحران اقتصادی و تعطیلی بازار

همچنین نگاهی خواهیم داشت به پیامد های سیاست های منطقه ای ایران و دیدار آینده ولادیمیر پوتین با پرزیدنت ترامپ

میهمانان این برنامه آقایان علیرضا نوری زاده و مهدی جلالی تهرانی

چالنگی: مردم در کنار اروند رود و کارون از داشتن آب شرب محروم هستند و آب برای خوردن ندارند. تفسیر شما چیست؟

نوریزاده: خانم ابتکار در سفری به خوزستان در برابر یک بانوی خوزستانی قرار گرفت که یک شیشه آب گل آلود را به او نشان داد و گفت ما داریم این آب را می خوریم . مشکل آب خوزستان نماد دیگری از یک رژیم بی لیاقت است، برای بالا بردن سطح دزدی هایشان سد های متعددی را ساختند که نمونه اش سد گتوند است که حاصل آن اینست که آب شیرین را به آب شور تبدیل کرده است،. حال میگویند آب معدنی مصرف کنند و این تنها در خوزستان نیست بلکه در بوشهر، بندر عباس هم این بی آبی وجود دارد.

چالنگی : روحانیت انقدر در باب تشنه لب بودن امام سوم روایات مختلف گفته است ولی در مورد مردمان تشنه این سرزمین سکوت کرده تفسیر شما چیست؟

جلالی تهرانی : باورهای مردم نسبت به روحانیت تغییر پیدا کرده و این را بزودی خواهیم دید و آن فرو پاشی سیاسی و اجتماعی رژیم است. در هیچ کجای دنیا شما رژیمی نمی بینید که مثل جمهوری اسلامی مردمش نسبت به آن بی اعتماد باشند و همین باعث سقوط رژیم خواهد شد. پولهایی که هیئت حاکمه از ایران خارج نموده اند به این بی اعتمادی دامن زده است تنها مسئله آب نیست ، این فساد است، ما با مافیای آب روبرو هستیم، آب کشاورز خوزستانی را به طرف صنایع تحت مدیریت و زمینهای تحت نظارت خودشان میبرند و حتی به عراق میبرند برای مناطق تحت حکومتشان و این مورد با کشف لوله های آب توسط مردم بر ملا شده است.
ما الان ذخیره ارزی زیادی داریم و روحانی هم گفته است ما فروش نفتمان از یک میلیون بشکه به دو ونیم میلیون بشکه در روز میرسد بعلاوه ذخیره های قبلی مان ، وضع اقتصادی بد نیست . عدالت اقتصادی وجود ندارد، و وضع مردم است که روز به روز بدتر میشود، این پدیده فقط در ایران است و این موضوع باعث سقوط حکومت میگردد. یک فرد هرچه قدر کار میکند و زحمت میکشد بدبخت تر میشود. این یعنی عدالت اقتصادی وجود ندارد.
نکته آخر مردمی که در خانه نشسته اند و نگران هستند که اگر سرنگونی پیش بیاید و انقلابی رخ بدهد آنها فقیر تر خواهند شد، و اگر کارمند هستند بیکار میشوند ، خیر ماجرا برعکس است هر چقدر این حکومت بر سر قدرت بماند بدبخت تر و بیکار تر خواهند شد.
ما قربانی نیستیم . مقصریم. این نیروی فرودست دارد میرود برای انقلاب و ما باید از آنها حمایت کنیم.

چالنگی: خامنه ای در زمانیکه هنوز فقط امام جمعه بود یک صحبت میکند و در حال حاضر فرمان قلع و قمع معترضین را صادر میکند آیا اعتمادی به این روحانیت می توان داشت؟

نوری زاده: خامنه ای در این سخنان همان خامنه ای قبل از انقلاب و تند مزاج و ایراد گیر بود، در اینجا هنوز او را به بازی نگرفته اند و شعار زیاد میدهد . در گذشته طبقه متوسط خوب زندگی میکرد و طبقه کارگر هم روز به روز زندگیش بهتر میشد. اما این آقایان ایراد میگرفتند، آقای خامنه ای در چهار سال اول رهبریش در ذیل قدرت رفسنجانی بود و هیچ حرکتی نتوانست انجام دهد اما در چها رسال دوم، دربار بزرگش را با 12 هزار کارمند ساخت. از آدمکش دارد مثل فلاحیان تا دزد مثل وحید حقانیان و مقدم و طاهری در واقع نخبگان در دزدی و موادمخدر و آدم کشی در بیت ایشان و گرد ایشان جمع شده اند. شما از این خامنه ای انتظار دارید که بگوید با مردم با مهربانی برخورد کنید خیر ایشان الان صاحب سپاه و سردار قاسمی هاست و بیش از 100 میلیارد ثروت مردم در دستانش می باشد حال شما میخواهید او به فکر کارگر و بیچاره گان باشد.

چالنگی: تلاش حکومت اینست که کاسه کوزه ها را سر روحانی بشکند و صحبت از استیضاح دولت وی میباشد آیا خامنه ای مسئول نیست ؟؟

جلالی تهرانی: با توجه به نشانه های موجود که سرنگونی این رژیم حتمی است و این دعوایی است که بین خودشان بوجود میاورند تا وقت بیشتری برای خود بخرند،. نکته دیگر کودتای سپاه است که مطرح شده که بنظر من چنین نیست و سپاه احتیاجی به کودتا ندارد . مردم دارند از دی ماه خودشان را تست میکنند اول تظاهرات دی ماه بعد کامیونداران و حالا هم که بازاریان به میدان آمده اند . این دعوا ها نوعی جنگ زرگری است .

نوری زاده: این دعوای زرگری نیست، دعواهای زرگری در نظام های استبدادی یک حد وحدودی دارد، در جلسه اخیر مجلس به روحانی گفته بودند که یا کنار میروی یا کنارت میگذاریم ، و خامنه ای هم دارد راجع به این موضوع فکر میکند و اگر شرایطی پیش بیاید او دستور عدم کفایتش را به مجلس میدهد و آنها هم فرمانش را اطاعت میکنند.

آنها میگویند این برجام را روحانی آورد و حالا خودش باید جواب بدهد در حالی که این خامنه ای بود که برجام را قبول کرد و روحانی هم عاملش شد. روحانی بر بیشتر بخشهای مملکت مثل سپاه و دیگر نهاد ها سلطه ای ندارد . در ارتباط با مسئولیت داشتن مطمئنا روحانی مسئول است ولی مسئول کلیه اتفاقات در مملکت شخص اول حکومت یعنی سید علی خامنه ای است.

چالنگی : دعوا بر سر چیست؟

نوری زاده : بر سر بی لیاقتی ها . هردو عاجز هستند از حل مشکلات مردم و مملکت.

جلالی تهرانی : من میپذیرم که این دعوا زرگری نیست . ولی از اول انقلاب ما با یک حکومت تروریست گروگان گیرو آدمکش روبرو بوده ایم ، موجودیت و ماهیت این رژیم ادامه اعمال تروریستی و گروگان گیری است و هرگونه تغییر ماهیت در این رژیم یعنی فروپاشی اصل ماهیت آن رژیم و در آن زمان دیگر این رژیم حکومت اسلامی نیست. هم اکنون خود روحانی آتش به اختیار به دادستانها فرمان بگیر و ببند معترضین و بازاریان را میدهد، اینها دارند انسجام پیدا میکنند و در ادامه این انسجام از هم پاشیده خواهند شد.

در بخش آخر نگاهی به دیدار آینده ولادیمیر پوتین و پرزیدنت ترامپ خواهیم کرد و در ارتباط با حضور ایران در سوریه و برنامه هسته ای ایران نظر میهمانان برنامه را جویا خواهیم شد.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو