تفسیر خبر سه شنبه ۵ تیر

امشب همراه با آقايان محمد نوری زاد و نويد جمشيدی از تهران می پردازيم به بحران اقتصادی رو به گسترش در ايران
با پرسش هائی از ايندست:
– آيا آنگونه كه حكومت وانمود می كند علت بحران تنها عملكرد دولت شيخ پرزيدنت است يا كل حكومت؟

– چه اندازه سياست خارجی حكومت بحران زا است؟

– چرا كارگزاران حكومت ادعا می كنند اگر اين حكومت برود ايران هم خواهد رفت؟

– ابعاد تظاهرات ضد حكومتی تا كجاست؟

آقای چالنگی:گروهی از مردم مجبور هستند برای زنده ماندن یونجه بخورند که فیلمش را دیروز پخش کردیم تفسیر شما چیست ؟ در ایران چه خبر است؟

آقای جمشیدی: ریشه بسیاری از مشکلات امروز مردم اقتصادی است و این در سطوح مختلف کشور وجود دارد، اوضاع اقتصادی و معیشت مردم خوب نیست. در واقع رژیم هم امروز آنرا جدی تر گرفته است و با نگرانی آینده را رصد میکند، من معتقدم میشود با همین امکانات و ثروتی که در کشور باقی مانده است با چند چرخش میتوان از این بن بست بیرون آمد، اگر تعامل بیشتری با دوستان داخلی و خارجی داشته باشیم و به آنها فرصت بدهیم که بیایند و مشارکت بکنند و این را در اعتراضات چند روز اخیر دیده ایم این بحرانها را همه با هم باید حل کنند ونیاز به همکاری همه جانبه دارد.

آقای چالنگی : آیا این رژیم تن به چنین رفتاری میدهد؟

آقای نوری زاد : پاسخ محوری من خیر است، اما فشار های جهانی این آقایون را مجبور به قبول میکند مثل بازی فوتبال، در دقیقه نود کرنش میکنند و خسارت را میپردازند، سخن ما اینست که نگذاریم به دقیقه نود کشیده شود که شما فقط برای بقای خودتان تمهیدی بیندیشید. مردم نگرانی خودشان را یک جور نشان میدهند و آقای ظریف یک جور دیگر تعریف میکند.

آقای چالنگی : در واشنگتن شایع شده که مذاکرات پنهانی بین دو طرف ایران و آمریکا در جریان بوده است و ایران تمام شروط گذاشته شده را قبول نموده بشرطی که این مسئله علنی نشود اما آمریکا قبول نکرده و این را یک نوع وقت خریدن از طرف رژیم ایران میداند. ترامپ میگوید علنی شدن این موضوع کمک میکند به توافقات بعدی . البته اینها تماما شنیده های ما در واشنگتن است تفسیر شما چیست؟

آقای جمشیدی:مشکل و بحران اقتصادی قبل از اینکه به تحریمها ارتباط داشته باشد مربوط به مردم و خود حکومت است، نظر من اینست که در این برهه از زمان آغوشمان را برروی تمام خیرخواهان این مملکت بگشاییم و هیچ محدودیت سیاسی و اقتصادی برایشان قائل نشویم، چون این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد ، این تنها راه پیش روی حکومت و مردم است، در غیر این صورت انتصابی خواهد بود و تحمیلی خواهد بود و در حال حاضر این زور مطلق وجود دارد.

آقای چالنگی : بنظر میرسد که تمام این مشکلات را میخواهند به گردن روحانی بگذارند. آیا عملکرد روحانی این بحرانها را بوجود آورده ویا ناشی از عملکرد چهل ساله رژیم است؟

آقای نوری زاده : اینها تن به حضور مردم در عرصه های مختلف را نخواهند داد مگر کارد به استخوانشان برسد. مثلا امروز روحانی گفته مردم نگران نباشید نان و خوراکی به اندازه کافی موجود است و فقط اشاره به این نموده است که به اندازه بخور نمیر مواد غذایی و پول موجود است.
سئوال من اینست که سپاه که برای یک چاله در خیابان حاضر میشود در حال حاضر کجاست ؟ چرا پنهان شده است؟ من گمانم بر این است که این سیگنال نماینده مجلس که گفته اگر روحانی نتواند بر معضلات کشورموفق شود طرح عدم کفایت او را به مجلس میبریم، این نشان میدهد که حضرات طرح و برنامه برای فروریزی دولت دارند .
بزرگترین مشکل مملکت حزب الله لبنان است . من یک پیشنهاد دارم و آن اینست که در بیت رهبری و امپراطوری آقا و سپاه پولهای زیادی خوابیده است اگرذره ای شرف و اگر ذره ای وجدان داشته باشند این پولها را برای راه انداختن تولید و خروج مردم از این بحران بکار میبرند.

آقای جمشیدی : من این بحران را خیلی جدی میگیرم بیشتر از لحاظ اقتصادی عرض میکنم. هجوم مردم برای خرید ارز و سکه و مسکن نوعی تورم بوجود آورده است ، آیا این آقایان راضی میشوند که مقداری از این پول را هزینه راه اندازی تولید در مملکت کنند من که چشمم آب نمیخورد . من میگویم هجوم مردم برای تبدیل ریال به ارز خارجی و خرید سکه و مسکن تقصیری را به گردن آنها نمی اندازد چون فکر میکنند این امن ترین راه است، اما این راه امنی نیست. این شکل اقتصاد مردم را به راه اقتصاد دلالی میبرد و این چرخه ناسالم چندین سال است که وجود داشته است .

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو