تفسیر خبر دوشنبه ۴ تیر

امشب در تفسير خبر/ ايران فردا /٩.٣٠ تهران : تظاهرات ضد حكومتي در بازار تهران و چند شهر ديگر
بالا رفتن قيمت دلار و ارزهاي ديگر و اينكه سرنوشت اقتصادي ايران بيش از هر زمان وابسته به كشورهاي ديگر شده است.
همچنين مي پردازيم به فساد جاري در دستگاه قضائي حكومت ايران
تفسير مرا نيز در مورد اوضاع كنوني ايران خواهيد شنيد.
ميهمانان :
آقاي قاسم شعله سعدي و خانم ناهيد فرهاد

آقای چالنگی : ایران بیش از هر زمان دیگری وابسته به خارج از جغرافیای ایران گردیده است و بالا و پایین رفتن قیمت های ارز و نفت که این هم وابسته به تصمیم اوپک و عربستان است تفسیر شما چیست؟

دکتر شعله سعدی: بله در گذشته نفت سلاحی در اختیار تولید کنندگان بود اما در حال حاضر آقای خامنه ای برای خرید نفت ایران از اروپا تضمین می خواهد. سیاست و اقتصاد جهانی ادغام شده است . در سالهای قبل تولید کنندگان نفت تهدید میکردند که نفت نمی فروشند. در زمان دکتر مصدق طرحی ارائه شد که اقتصاد بدون نفت نام داشت. امروزه هیچکدام از کشور های تولید کننده نفت جرات زدن این حرف را ندارند بلکه التماس میکنند نفتشان را بفروشند .

من شنیده ام دلار امروز از مرز ده هزار تومان گذشته است این یعنی ارزش پول ایران به نسبت اول انقلاب به یک هزارو پانصدم رسیده است یعنی ارزش پول ما هزارو پانصد برابر بیشتر بوده است که بخشی از آن به خاطر سیاست های خارجی ماست و بخشی دیگر بخاطر بازار جهانی است.

آقای چالنگی : در این اقتصاد فساد چه نقشی دارد؟

دکتر شعله سعدی : رئیس دیوان محاسبات کشور به اتهام فساد مالی محکوم شده است و یا در زمان احمدی نژاد بالغ بر یک میلیارد دلار غیب شده است. حکومت دست اینچنین افرادی افتاده است معلوم است چه خواهد شد.

آقای چالنگی : بازار همیشه پشتیبان روحانیت بوده است و بند ناف روحانیت و آخوند به بازار متصل است. اما در حال حاضر بازار هم در حال اعتراض و اعتصاب است و شعارهایی برعلیه مفت خور ها میدهند که منظورشان آخوندها هستند . آیا رابطه بازار با روحانیون دچار مشکل شده است؟؟

دکتر شعله سعدی: بازار با روحانیت به این دلیل دچار مشکل شده است که قبلا روحانیون جیره خوار بازاریان بودند و تجارت در انحصار بازاریان بود اما اکنون روحانیون هم تاجر شده اند و اکثر کالا ها به انحصار آنها در آمده است به همین علت مردم نسبت به جایگاه روحانیت دچار تردید شده اند بخصوص که فساد آنها هر روز برملا میگردد. لاکن مردم انتظار داشتند مراجع از خودشان واکنش نشان بدهند .متاسفانه نه تنها واکنش نشان ندادند بلکه توجیه هم کردند. لذا جریان روحانیت در ایران بشدت لطمه خورده است .
مطلب دوم اینکه بلاخره بازاریان میخواهند تجارت کنند و نیاز به ثبات قیمت دارند و بعلت جهانی شدن تجارت این بازار معنای خودش را از دست داده است. لذا تاجری که میخواهد تجارت بکند به ثبات پول ملی اش تا حدی مطمئن باشد. الان ریال به سرعت نور دارد سقوط میکند و در عوض ارزهای خارجی مثل دلار و یورو و پوند لحظه ای بالا میرود بنابراین بازاری نمیداند چکار کند و دچار مشکل شده است.
در ادامه برنامه به دیدن کلیپی از وضعیت معیشت مردم خواهیم نشست و نظر میهمان گرامی را جویا خواهیم شد؟

دکتر شعله سعدی: ببینید کشور ما پتانسیل بزرگی دارد و شمال و جنوبش دریاست و همزمان ما چهار فصل سال را در کشورمان داریم و از لحاظ وسعت سرزمین به اندازه چند کشور اروپایی هستیم . منابع زیر زمینیمان نه در صد منابع جهان است. یعنی اگر ما یک مدیریت معمولی داشته باشیم وضعیت مردم ما باید نود درصد از وضعیت جهانیش بالاتر باشد. الان خودتان نشان دادید که وضعیت مملکت چقدر اسف بار شده است برای اینکه پولها و ثروت ملی ما برای حزب الله و بشار خرج میشود و بدلیل سیاست های غلط کلان مملکت تحت تحریم قرار گرفته ایم اقتصاد ما از چند عامل اساسی رنج میبرد :
یکی از آنها امنیت سرمایه گذاری در کشور است . هیچکس حاضر نیست در کشور سرمایه گذاری کند .حتی سرمایه گذار داخلی سرمایه اش را به شکل دلار خارج میکند .
دوم اینکه بخش مهمی از اقتصاد مملکت دست نظامیان و نیروهای امنیتی است لذا رقابت عملا وجود ندارد.
سوم تحریم های بین المللی پدر اقتصاد ایران را در آورده است و همین امروز همچنین مشغول مصادره اموال مردم هستند .
آقای خامنه ای گفتند اقتصاد مقاومتی. پس از یکسال گفتند تولید و اشتغال . تولید و اشتغال مستلزم سرمایه گذاری است که ایشان در این باره صحبتی نکرده اند. که البته محتاج امنیت سرمایه گذاری است زمانی که اینها وجود ندارد تمام اینها فقط روی کاغذ میماند بدون اینکه به نتیجه برسد .
البته آقای خمینی فرمودند اقتصاد مال خر است !!!! این شکل از اقتصاد مملکت را از پای در آورده است.

آقای چالنگی: آیا این آقایان توانایی اداره و رهبری این مملکت وحل مشکلات این مردم را دارند؟
کسانی مثل روحانی و برادران لاریجانی و پورمحمدی قاتل میگویند اگر ما نباشیم ایران سوریه خواهد شد تفسیر شما چیست؟

دکتر شعله سعدی: اگر مقامات ایران قادر بودند این مشکلات را حل کنند که این فاجعه برمملکت ما نمی رفت . من پیشنهاد کرده ام که مجلس و دولت استعفا بدهند و جمهوری اسلامی حذف بشود و مجلس و دولتی که برآمده مردم است قانون اساسی جدیدی ارائه دهند. و به رفراندوم بگذارند مقامات جمهوری اسلامی از بالاترین تا پایین ترین آنها از مردم عذر خواهی کنند و حکومت را به مردم یعنی صاحبان اصلیش وا گذار کنند. یک رویکرد مثل لیبی است که خودش و کشورش را متلاشی کرد و دیگر شکل آن کشور مصر است که کشورش ماند.

این کشور متلاشی نخواهد شد و عامل بیگانه هم برای ما تصمیم گیری نخواهد کرد و خود ملت ما تصمیم گیرنده است. و اگر مقاومت کنند از بیرون نسخه اشان را خواهند پیچید. hتو صیه من به آقای خامنه ای اینست که بیایید و از طریق مسالمت آمیز قدرت را واگذار کنید و برای آینده خود هم تضمین بگیرید.

در ادامه به همراه دیگرمیهمان برنامه خانم ناهید فرهاد نگاهی خواهیم داشت به عرصه حقوق بشر در ایران و تفسیر ایشان را خواهیم شنید.
با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو