حداد عادل: توافق‌ ژنو نیاز به تصویب مجلس ندارد

به دنبال اظهارات سه تن از نمایندگان مجلس در خصوص تصویب مفاد توافق ایران و گروه ۱+۵ در ژنو توسط مجلس، غلامعلی حدادعادل، رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، می‌گوید این توافق نیاز به تصویب مجلس ندارد. حمید رسایی، ابوالقاسم جراره و بهرام بیرانوند از نمایندگان تندروی مجلس گفته اند که مطابق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی باید توافق‌نامه ژنو به تصویب مجلس برسد.

در جریان جلسه علنی مجلس، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس که اداره مجلس را برعهده داشت توافق‌نامه ژنو را به نمایندگان و مردم تبریک گفت، اما حمید رسایی، ابوالقاسم جراره و بهرام بیرانوند در خصوص این موضوع «تذکر و اخطار» دادند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، حمیدر رسایی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس، گفت: «تعجب می کنم، آقای ابوترابی فرد چه چیزی را تبریک گفت در حالی که نمایندگان مجلس هنوز در جریان موضوع نیستند؟»
حمید رسایی افزود: «طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی باید این موضوع به تصویب مجلس برسد هر چند که ما می گوییم اعتماد داریم.»
این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد که «در موافقتنامه ژنو قانون اساسی رعایت نشده است.»
ابوالقاسم جراره نماینده بندرعباس، در مجلس نیز در اخطاری با استناد به اصل ۱۲۵ قانون اساسی گفت: براساس این اصل توافق‌نامه ها باید به تصویب مجلس برسند.
این در حالی است که غلامعلی حداد عادل درباره اینکه برخی نمایندگان انتظار تصویب این توافق‌نامه در مجلس را دارند، گفته است: «تصور نمی‌کنم که نیازی باشد که این توافق‌نامه در مجلس بررسی و تصویب شود، اگر چنین چیزی لازم بود قبل از اعزام تیم مذاکره‌کننده باید این را اعلام می‌کردیم، الان موکول کردن به تصویب، نظیر این حق را به طرف مقابل هم می‌دهد و همین مقدار پیشرفتی را هم که در مذاکرات حاصل شده، دچار وقفه می‌کند.»
به گزارش «خانه ملت» رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرده است: تصور می‌کنم این نتایجی که در مذاکرات هسته‌ای به دست آمده است در گام اول مثبت بوده است و این گام اول را نباید نفی کرد و برای برداشتن گام‌های بعدی با حفظ حقوق ملت باید اقدام کرد.
در همین حال خبرگزاری ایرنا، از «درگیری لفظی» نمایندگان مجلس با حمید رسایی در مجلس خبر داد و نوشت که این درگیری که در ارتباط با توافق‌نامه ژنو بود با دخالت دیگر نمایندگان موافق و مخالف حمید رسایی خاتمه یافت.
رسایی از نمایندگان تندروی طرفدار مصباح یزدی است.

توافق ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین به همراه آلمان واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و جامعه بین المللی در پی داشته است. این تفاهم‌نامه که پس از ۱۰ سال مذاکره امضاء شد، با استقبال رهبران ایران و آمریکا مواجه شده است. در همین راستا، گروهی از نمایندگان مجلس با انتشار نامه‌ای از حسن روحانی و محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه دولت خواسته‌اند با حضور در جلسه غیر علنی درباره‌ی محتوای این تفاهم‌نامه و مذاکرات توضیح دهند. محافظه‌کاران تندرو به شدت از این تفاهم‌نامه خشمگین هستند٬ اما با حمایت علی خامنه‌ای از این تفاهم‌نامه موج اعتراض‌ها و حملات آنها فروکش کرده است.