واکنش‌های بین‌المللی به توافق هسته‌ای در ژنو

کشورهای مختلف جهان از حصول توافق‌هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو استقبال کرده‌اند. اسراییل اما آن ‌را «اشتباهی تاریخی» نامید. جان کری گفته است «دچار توهم نمی‌شویم و چشم‌های‌مان را کاملا باز نگه داشته‌ایم.» رهبر ایران هم با استقبال از این توافق، از تیم هسته‌ای به‌خاطر دستیابی به توافق با کشورهای ۱+۵ تشکر کرد. مقامات جمهوری اسلامی بزرگترین دستاورد توافق را «تایید حق غنی‌سازی در ایران» می‌دانند. وزیران امور خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بامداد روز یکشنبه در ژنو به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند. بررسی دو نسخه فارسی‌ و انگلیسی تفاهم‌نامه ژنو نشان می‌دهد ایران در مقابل ۱۱ تعهد غرب٬ ۲۷ تعهد به گروه ۱+۵ داده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که پس از پایان نشست ژنو به لندن سفر کرده است، در حاشیه دیداری با ویلیام هیگ‌، همتای بریتانیایی خود با اشاره به مذاکرات ژنو و توافق به دست آمده اظهار داشت: «حالا بخش سخت آغاز می‌شود. ما اکنون باید تلاش کنیم تا به توافقی همه‌جانبه دست یابیم.»
به گفته وی این توافق به گام‌های بلندی در مسائلی نظیر تأیید، شفافیت و اطمینان نیاز دارد.
وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» همچنین از اتخاذ این راه حل موقتی در پرونده هسته‌ای ایران دفاع کرده و گفت: «ما دچار توهم نمی‌شویم و چشم‌هایمان را کاملا باز نگه داشته‌ایم.»
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان هم توافق هسته‌ای به دست آمده با ایران را «نقطه عطف» توصیف کرد و گفت: «ما یک گام بزرگ به هدف خود که ممانعت از هسته‌ای شدن ایران بود، نزدیکتر شدیم.»
آقای وستروله اضافه کرد: «ما باید از ماه‌های آینده برای ساختن اعتماد دو جانبه استفاده کنیم.» به گفته وی عوامل تعیین‌کننده در این مسیر‌، اجرای شفاف و قابل اثبات مفاد این توافق و تدوام سریع مذاکرات با توجه به یک راه‌حل نهایی است.
وزیر امور خارجه آلمان تأکید کرد: «ما برای این کار آماده هستیم و از رهبری ایران نیز همین انتظار را داریم.»
در همین حال شماری از کشورهای عربی هم به توافق ایران و شش قدرت جهانی واکنش نشان داده‌اند.
به گزارش رویترز، عراق و سوریه دو کشور عرب نزدیک به جمهوری اسلامی ایران از توافق بامداد روز یکشنبه بین ایران و شش قدرت جهانی استقبال کرده‌اند.
امارات متحده عربی در بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرده و گفته است: «دولت امارات امیدوار است این توافق به یک توافق دائمی منجر شود و ضمن حفظ ثبات منطقه مانع بروز تنش و خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای شود.»
شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین نیز با استقبال از توافق بین ایران و شش قدرت جهانی گفته است: این توافق نگرانی‌های ما در خصوص ایران یا دیگر کشورها را از بین می‌برد.
در همین حال، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، ضمن استقبال از توافق بین ایران و شش قدرت جهانی آن را «پیشرفتی مثبت» ارزیابی کرده است.
اما با وجود استقبال این کشورهای عربی، عربستان، کویت و قطر تاکنون در این باره سکوت کرده‌اند.
رهبران عربستان، قطر و کویت روز شنبه همزمان با ادامه مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک، در ریاض جلسه ای تشکیل دادند.
رسانه های این کشور ها تنها گفتند که در آن مسائل مورد علاقه مورد بحث قرار گفت.
مقام های عربستان پیشتر در مصاحبه‌هایی با برخی روزنامه های بریتانیایی با کاهش تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده بودند.
امروز کابینه عربستان طی بیانیه ای از این توافق استقبال کرد.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو از توافق‌نامه‌ی هسته‌ای ژنو با ایران به عنوان «اشتباه تاریخی» یاد کرده است.
نخست‌وزیر اسراییل در آغاز نشست هفتگی کابینه دولت در سخنانی کوتاه در جمع خبرنگاران گفت: «آنچه در ژنو به دست آمد، یک توافق‌نامه تاریخی نیست بلکه یک اشتباه تاریخی است.»
او افزود: «جهان خطرناکتر شده است زیرا خطرناکترین رژیم جهان توانست گامی تعیین‌کننده به سوی در اختیار داشتن خطرناکترین سلاج جهان بردارد.»
آقای نتانیاهو با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی برای محو اسراییل تأکید کرد که دفاع از خود حق و وظیفه اسراییل است.
او گفت: «من همینجا به نمایندگی از طرف دولت اعلام می‌کنم که ما اجازه نخواهیم داد که ایران توانایی تولید سلاح هسته‌ای را به دست آورد.»

ایران و شش قدرت جهانی بامداد یکشنبه ۳ آذر در ژنو به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران رسیدند. مطابق این توافق شش ماهه، ایران تعهد کرده که غنی‌سازی اورانیوم خود را محدود کند و طرف مقابل نیز متعهد شده است که ضمن تعلیق محدود بخشی از تحریم‌ها، تا شش ماه هیچ تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع نکند. این توافق پس از سال ها اختلاف نظر و چندین دور مذاکره حاصل شده است. مقام‌های دولت حسن روحانی تاکید دارند که در این توافق حق غنی‌سازی اورانیوم، یکی از موضوعات عمده مورد مناقشه، برای ایران به رسمیت شناخته شده است. این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید که در این توافق اشاره صریحی به حق غنی‌سازی اورانیوم برای ایران نشده است.