تفسیر خبر جمعه ۱ تیر

در این شماره از برنامه بررسی خواهیم کرد:
توافق بر سر افزايش توليد نفت اوپك چه پي آمدهائي براي ايران دارد؟

آنچه اخيرا مايك پمپئو وزير خارجه آمريكا درباره ي لزوم تغيير رفتار حكومت ايران گفته است .
حكومت ايران مي گويد در صورت سقوط اين حكومت ايران سوريه خواهد شد. آيا اين ادعا واقعيت دارد ؟

ميهمانان: آقايان عليرضا نوري زاده و حسن شريعتمداري

آقای چالنگی :شما مسابقات جام جهانی را دنبال میکنید؟

آقای شریعتمداری : بله من هم این مسابقات را دنبال میکنم هرچند سر رشته زیادی ندارم.البته بازی ایران در مقابل اسپانیا بسیار عالی بود.

دکتر نوری زاده: البته من هم پیگیری میکنم و این آقای بیراوند همشهری شما چقدر دروازه بان خوبی است مدتهاست چنین دروازه بانی نداشتیم.

آقای چالنگی: ارزیابی شما از اجلاس اوپک و وابستگی ایران به نفت و اوضاع کنونی اقتصاد ایران چیست؟

دکتر نوری زاده : در اجلاس اوپک آقای زنگنه خیلی نگران است، در گذشته ایران از نظر تولید دومین کشوراوپک بعد از عربستان بود و در حال حاضر حتی عراق بیشتر از ما تولید دارد، ما حدود دویست میلیارد دلار برای مدرن کردن تاسیسات چاه های نفت مان احتیاج داریم شیوه نادرست اداره کشور مارا به این روز انداخته است. کارشناسی گفته بود با این وضع تولید نفت تا چند سال آینده بزور بتوانیم یک میلیون بشکه نفت تولید کنیم، حال با توجه به تحریمهای ماه نوامبر آمریکا که به نفت هم گسترش می یابد اینها چطور سفره مردم را تامین میکنند.

آقای چالنگی: اگر اسم این وابستگی نیست .اینکه هرگونه تغییر در اقتصاد مسکو و عربستان اینطور روی اقتصاد ما تاثیر میگذارد، این اسمش چیست ؟

آقای شریعتمداری: این همه شعار استقلال سردادند ولی عاقبت به نوعی وابستگی منجر شده است . آقای خامنه ای فکر میکند استقلال منزوی شدن و خود را در دژ جمهوری اسلامی زندانی کردن است و این را استقلال معنی میکند. به مجردی که یک تصمیم بین المللی گرفته شود اقتصاد اینها تلاطم پیدا میکند، انزوا عین وابستگی است. رژیم نه تنها در زمینه نفت وابسته است بلکه در تمام زمینه ها وابسته است. مفهوم جدید اقتصاد این است که با دیگر کشورها ارتباط اقتصادی و سیاسی داشته باشند.
دکتر چالنگی : آقای نوری زاده آب و نان مردم وابسته به مسکو و عربستان شده است اگر امروز عربستان چند بشکه نفت بیشتر تولید کند بازار ما دچار بحران میشود ارزیابی شما چیست؟

دکتر نوری زاده: درادامه صحبت های آقای شریعتمداری ایران قراردادی با شرکت کرسنت بست تا گازی که هدر میرفت را به منازل اماراتی ها برساند . سپس احمدی نژاد آمد و آقای کردان را فرستاد و به شرکت کرسنت گفت باید به ما 100 میلیون دلار رشوه بدهی وگرنه ما قرار داد را لغو میکنیم . شرکت کرسنت زیر بار نرفت و آنها قرارداد را لغو کردند. کرسنت به دیوان لاهه شکایت برد وما مجبور به پرداخت 18 میلیارد دلار شدیم . یا روابط قبل ما باعربستان طوری بود که هر دوهفته یک نمایشگاه اجناس ایرانی در عربستان بر پابود و تمام اجناس ایرانی در آنجا عرضه میشد ولی زمانی که شیخ نمر را اعدام کردند ایران تمام روابطش را با عربستان قطع کرد و بازار تجاری بسیار خوبی و روابط بین دو کشور را بر اثاث تصمیمات ایدپولوژیک به فنا دادند.

آقای چالنگی: اما از نظر ایدیولوژیک نشستن در ویلا های غصبی اشکالی ندارد؟ آقای فیروزآبادی میگوید این ملک را آقای خامنه ای به من داده اند. این اقدامات تاچه اندازه توضیح شرعی دارد ؟

آقای شریعتمداری: در همه فرقه های گوناگون اسلامی سه چیز حرام است یکی خون مسلمانان دوم مال مسلمانان و سوم تجاوز به نوامیس مسلمانان. اینها در زمانی که به حکومت رسیدند هم خون مسلمانان را ریختند و هم به نوامیسشان تجاوز کردند و هم اموالشان را مصادره کردند . هم اکنون بزرگترین تراست ایران بنیاد مستضعفان است که از مجموعه اموال مصادره شده مردم مسلمان بنا شده است. همچنین بنیاد دیگری زیر نظر خامنه ای است که تمام املاک مصادره ای در آنجا جمع شده است و ایشان به ایادی و ارباب جمعی خودشان یک ملکی چیزی داده اند و اینها این املاک را ملک خود میدانند یا بخشش خامنه ای فرض میکنند و متاسفانه هیچ دلیل شرعی در این باره ندارند.
چون در اینها اعنقادی به متشرع بودن وجود ندارد اینها فقط قرت را در مقابل خودشان تقدس میکنند.

آقای چالنگی : مایک پمپئو بار دیگر تاکید کرده که واشنگتن خواستار تغییر در رفتار جمهوری اسلامی است معنی و مفهوم این حرف را چگونه تفسیر میکنید.؟

دکتر نوری زاده : ببینید وقتی شروطی معین میشود این دوازده موردی که آقای پمپئو گفته اگر جمهوری اسلامی آنرا بپذیرد، که نه از حکومت ولایی اثری خواهد ماند ونه از شخص ولی فقیه. آقای ظریف در پاسخ ایشان به چند نکته اشاره کرده که بیشتر نوعی شعار است و اگر رژیم به این موارد تن در ندهد مجازات هایی که بر سر ما خواهد رفت که از ماه نوامبر آغاز میشود چیزی برای رژیم باقی نخواهد ماند. شما خودتان در واشنگتن هستید همه میگویند جمهوری اسلامی باید برود حال یکی مثل دمکراتها به زبان نرم میگویند اما بعضی مثل پرزیدنت ترامپ اصلا پنهان نمیکند و می گوید تا این جمهوری اسلامی هست منطقه در آشوب است.

آقای چالنگی : این حکومت از بدو پیدایش به سود منافع غرب و اسراییل و بعضی کشور های منطقه عمل کرده است حال چرا باید غرب این حکومت را براندازد؟ دلیلش چیست؟

آقای شریعتمداری: برای ترامپ مسئله بودن یا نبودن این هیئت حاکمه نیست بلکه رفتاری است که حکومت اسلامی از خود نشان خواهد داد اینها جمعی ایدئولوژیک نیستند که مثلا حب و بغضی با سران حکومت داشته باشند همانطور که با رهبر کره شمالی هم نداشتند. نمیخواهم این خوش خیالی را داشته باشم که آمریکا منفعتی از رفتن رژیم دارد. آمریکا میخواهد حکومت بعدی و حتی همین حکومت برای کشورهای هم پیمان آمریکا دردسری ایجاد نکند و برای اسراییل شعار محو شدن ندهند و مهمترین چیز آنکه در ایران حضور داشته باشند یعنی سفارت داشته باشند و شرکت های تجاری شان در ایران وارد شوند و آمریکاییها میدانند که روحانی و ظریف شخص اصلی مذاکره کننده نیستند و مذاکره کنندگان واقعی خامنه ای و سپاه میباشند.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب دانلود فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو