رفسنجانی: توافق ژنو، همانند قطعنامه ۵۹۸، ایران را از یک مخمصه نجات داد

اکبر هاشمی رفسنجانی با استقبال از توافق هسته‌ای ایران با غرب، آن را با امضای قطعنامه ۵۹۸ برای پایان‌بخشیدن به جنگ ایران و عراق مقایسه کرد و گفت این توافق‌نامه جمهوری اسلامی را از یک مخمصه نجات داد. در همین راستا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران هم پس از ورود به ایران در گفتگو با تلویزیون دولتی گفت که «آماده‌ایم مذاکره برای راه‌حل نهایی را شروع کنیم.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی از حسن روحانی، رییس جمهوری، و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تشکر کرد.
هاشمی رفسنجانی در مراسم معرفی رسمی علی اکبر ولایتی به‌عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، گفتگوهای هسته‌ای در ژنو را با مذاکرات ایران بر سر مفاد قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد مقایسه کرد؛ قطعنامه‌ای که به جنگ ایران و عراق پایان بخشید.
به گفته رفسنجانی، توافق هسته‌ای ژنو، ایران را از مخمصه بزرگی نجات داد و «اکنون مردم احساس راحتی می‌کنند هرچند که برای نهایی‌شدن قرارداد زمان زیادی باقی مانده است».
هاشمی افزود: «تجربه آنچه در ژنو اتفاق افتاد قبلا هم توسط تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات جنگ اتفاق افتاد با این تفاوت که هنرمندی تیم مذاکره‌کننده ما در آن زمان این بود که قطعنامه‌ای که علیه ما صادر شده بود به نفع ما تغییر یافت».
هاشمی رفسنجانی مفاد قطعنامه ۵۹۸ را حاصل عملکرد علی اکبر ولایتی و توافق ژنو را هم حاصل فعالیت «دست‌پرورده‌های» ولایتی دانسته است.
ولایتی در کابینه هاشمی رفسنجانی وزیر امور خارجه بود. او در سال‌های اخیر عضو مجمع تشخیص و همچنین مشاور بین‌الملل علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بوده است. اکبر ولایتی پس از ریاست جمهوری حسن روحانی به‌عنوان رییس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شد. آن‌طور که هاشمی رفسنجانی گفت، این گزینش «با مشورت» علی خامنه‌ای صورت گرفته است.
در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به تهران گفته است که غنی سازی اورانیوم جزء برنامه هسته ای ایران خواهد بود.
ظریف در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران با اشاره به توافق ایران و گروه ۱+۵ در ژنو گفت: «نکته بسیار مهم و دستاورد بزرگ این است که هم در اهداف مشترک و هم در تصویر نهایی، برنامه غنی سازی به عنوان یک جزء غیرقابل انفکاک برنامه هسته ای ایران باقی خواهد ماند.»
وی همچنین تاکید کرد که اگر کنگره تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کند، تهران از توافق‌نامه عقب‌نشینی می‌کند.
ظریف در این خصوص گفت: اگر تحریم‌های جدیدی وجود داشته باشد، دیگر توافقی وجود ندارد. این بسیار واضح است. پایان توافق به دلیل اینکه یک طرف نمی‌تواند یک طرف معامله را حفظ کند.

وزیران امور خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بامداد روز یکشنبه در ژنو به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند. بر اساس این توافق اولیه ایران طی شش ماه آینده در راستای کاهش اختلافات غنی سازی بیش از ۵ درصد را متوقف و بخشی از ذخایر اورانیوم بیش از ۲۰ درصد خود را خنثی خواهد کرد و در مقابل تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب نشده و بخشی از دارایی‌های ایران نیز آزاد خواهد شد.