تفسیر خبر سه شنبه ۲۹ خرداد

امشب در تفسيرخبر :

اعدام محمد ثلاث ،درويش گنابادي و پي آمدهاي آن.

مايك پمپئو وزير خارجه آمريكا اعدام محمد ثلاث را محكوم كرد.

اينكه مسئولان جمهوري اسلامي مي گويند با رفتن اين نظام ايران سوريه خواهد شد واقعيت دارد؟

آيا ايراني ها قادر نيستند نظامي منطبق بر منافع ملي خود و كشورشان بر پا كنند؟

ميهمانان :آقايان الهيار كنگرلو و محمد صديق يزدچي

آقای چالنگی: اعدام محمد ثلاث درویش گنابادی با وجود ابهامات در پرونده وی و محکوم کردن این عمل توسط وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو و جواب بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه که این دخالت در امور داخلی ایران است و به کسی مربوط نیست. آیا واقعا به کسی مربوط نیست؟؟
آقای کنگرلو : این مهم به همه افراد در دنیا مربوط است، من روی دو کلمه اعدام و انسان تاکید میخواهم بکنم ، انسان حیاتش را طی یک پروسه تکاملی بدست می آورد و نه اینکه عده خاصی به آن حیات بدهند، کسانی که فکر میکنند حیات داده شده را میتوانند بگیرند چون فرستاده آن کسی هستند که حیات را اعطا کرده است و اسمش را قانون میگذارند. در دنیای مدرن به این قانون نمیگویند و به موجب این اصل آن چیزی که جمهوری اسلامی دارد قانون نیست، و نه قانون گذار و نه مجری قانون حق گرفتن جان انسانها را ندارد. واین مسلم است که انسانهایی که حق حیات دارند نسبت به این عمل اعتراض کنند مثل آقای مایک پمپئو.

آقای صدیق یزدچی: آنچه که بنام قانون اسلامی در ایران به اجرا گذاشته شده به هیچ عنوان به مفهوم قانون نیست، اینها ادعاهایی است از سوی معتقدان به این دین که از سوی غیب نازل شده است ،بنابراین قوانین را کسانی نوشته اند و به نام شرع حاکمش کرده اند، به هیچ عنوان هیچکدام از ضابطه های شرع اسلام قانون نیست، که طبق آن انسانها را از بین میبرند، زیرا هیچ مبدائیت واقعگرایانه ای در پیدایش این ضوابط وجود ندارد . بنابراین در هر کجای جهان نسبت به این نوع اعمال که باعث زندانی شدن انسانها و یا اعدام آنها میگردد میتوانند اعتراض کنند.

آقای چالنگی: حکومت ایران در بسیاری از کشور ها مداخله مستقیم میکند و از دراویش گنابادی گرفته تا نوکیشان مسیحی و کمونیست ها و اهل تسنن و روزنامه نگاران و استادان دانشگاه و دیگر اقشار جامعه در زندانهای رژیم داریم اما در عرصه سیاسی این حرف تکرار میشود که اگر حکومت جمهوری اسلامی ساقط شود ایران سوریه میشود. تفسیر شما چیست؟؟

آقای کنگرلو : سقوط این حکومت به سوریه شدن ایران منجر نخواهد شد بلکه این حکومت است که خاورمیانه را به سوریه بزرگ تبدیل کرده است. ام الفساد تمامی مسائل سیاسی منطقه خاورمیانه جمهوری اسلامی است ، جمهوری اسلامی تمامیت ارضی ایران را مورد خطر قرار داده است. این حرف تنها ترفندی است که رژیم از سر استیصال به آن دلخوش کرده بلکه مردم را بترساند و از یک جنبش بزرگ برعلیه خودش پیشگیری کند.

آقای صدیق یزدچی: جمهوری اسلامی از بدو پیدایش بر اساس امت مسلمان پایه گذاری کرده است و میخواهد بر یک میلیارد مسلمان حکومت کند، یعنی اصلا بحث ایران مطرح نیست، ایران در غیبت حاکمان دینی میتواند خودش را برای پذیرش یک نظام دمکراتیک و قانون مدار غیر دینی آماده کند .

آقای چالنگی: مردم در تظاهرات دی ماه گذشته عملا به دو نظام ابراز تمایل کردند یکی جمهوری ایرانی و دیگری نظام پادشاهی مشروطه آیا این دو نظام میتوانند پاسخگوی مردم باشند؟؟

آقای کنگرلو : هر دو نظام میتوانند بهتر و بیشتر از نظام کنونی عمل کنند ، این رژیم بدترین نظامی است که ما در طول قرنها داشته ایم این سیستم جمهوری نیست چون نمایندگان واقعی مردم در حکومت شریک نیستند، و نود درصد مردم دنیا اینها را به رسمیت نمیشناسند. بعنوان مسلمان بودن این فقط روایت خاصی از اسلام است که میخواهند به خورد دنیا بدهند. من با سیستم پادشاهی موافق هستم مثل حکومت بلژیک، که نماینده آنهم شاهزاده رضا پهلوی است.

آقای صدیق یزدچی: بنظر من این تحول یا تغییر اصلی ترین نیاز سیاسی ایران است و طبعا دو نظام با طرح پرسش شما و برای عده ای دیگر نظام دیگری مورد بحث است. در شرایط فعلی ایران مسئله نوع حاکمیت سیاسی اینکه نظام آینده پادشاهی و یا جمهوری باشد پرسش اصلی نیست، یعنی ما وقتمان را نباید بر این پرسش متمرکز بکنیم.

آقای کنگرلو : نوع حکومت را ما نگفتیم؟ در خیابانها فریاد زدند و حکومت پادشاهی را خواستار شدند و به خانواده پهلوی درود فرستادند، ما فقط میتوانیم جوابگو و در خدمت در خواست های دمکراتیک ملت ایران باشیم، و این همان چیزی است که از خیابانها بدست ما میرسد، این بحث جمهوری و یا پادشاهی بحثی است که در بین اپوزیسون خارج از کشور مطرح است مردم ایران تصمیم خودشان را گرفته اند.

اما در بحث جمهوری ایرانی این صفتی که به جمهوری اطلاق میشود حال چه دمکراتیک خلق باشد چه جمهوری ایرانی در گذشته خاطره خوبی از این نداریم و ما تعریفی از جمهوری ایرانی نداریم همانطور که از جمهوری اسلامی به ما ندادند و نگفتند این جمهوری خمینی و خامنه ای است. بنابراین سیستم پادشاهی که قبلا در ایران تجربه شده برای ما از نظر من بهترین است.

آقای صدیق یزدچی: کسانی که بنیانهای نظام دمکراتیک را میشناسند بر نظام جمهوری تاکید دارند، هرگز در ایران یک نظام اقلیت خواهانه وجود نداشته مگر در زمان مصدق، جمهوری در ایران هرگز تجربه نشده است. در جامعه ایران نظام سلطنت با ساختار دین پیوسته بوده است، ما بدنبال یک نظام دمکراتیک هستیم که فقط جمهوری ما را به این راه میبرد.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو