تفسیر خبر دوشنبه ۲۸ خرداد

بررسی آخرین خبرها در عرصه نقض حقوق بشر و اینکه از نظر زندانی شدن وکلای دادگستری ایران در صدر کشور های جهان است؟

لاریجانی های حکومت به کدام دولت خارجی وابسته اند؟

آیا آمریکا حاضر است در خواست حکومت ایران را برای مذاکره بپذیرد؟

میهمانان این برنامه : خانم هنگامه شهیدی فعال سیاسی از تهران و آقای میثم مهرانی از آنکارا

شما چه کرده اید که حکومت ایران شما را به زندان محکوم نموده است

خانم شهیدی: در پاسخ به سوالات شما پس از حوادث ۸۸من محکومیت ۶ ساله ای را داشتم که تقریبا نصف از آن محکومیت را گذراندم و بعد با مرخصی پزشکی بیرون از زندان بودم. و در سال ۹۲ مشمول آزادی مشروط شدم. در همان سال ۹۲ یک پرونده دیگر هم برای من گشوده شد بجرم افتتاح یک گالری نقاشی!!
در سال ۹۵ در دولت آقای روحانی دستگاه امنیتی مرا بازداشت کرد به جرم همکاری با خبر گزاری آمد نیوز، که من هیچ ارتباطی با این خبرگزاری نداشتم ، انها هم برای اثبات اتهاماتشان هیچ مدرکی نداشتند. و من باید طبق قانون بعد از دوهفته آزاد میشدم، اما پس از یک ماه سپری کردن در بند ۲۰۹ تحویل بند ۲۴۱ قوه قضاییه شدم و در آنجا هم بمدت ۵ ماه قرار بازداشتم تمدید میشد و قصد داشتند که از من اعتراف اجباری بگیرند، و نزدیک ۶۰ نفر همراه من بازداشت شدند، من در آن دوره اعتصاب غذای طولانی داشتم و بعلت عفونت کلیه ومثانه قوه قضاییه مجبور به دادن مرخصی پزشکی به من شد، و بعد از آنهم باز در گیر همین پرونده بودم. شکایت هایی از حیدر مصلحی و دیگر افرادی که در این قضیه دخیل بودند مثل بازجوها و اداره اطلاعات به قوه قضاییه کردم و همین باعث شد که در سال ۹۶ مرا به جاسوسی متهم کردند و این آغاز پرونده جدیدی بر علیه من بود. این سیستم آنقدر نا کارامد هست که جرات نمیکنم سرنوشت خودم و خانواده ام را بدست آنها بسپارم و دست به نافرمانی قضایی زدم.

آقای چالنگی :آیا شما و دیگر هم بندیهایتان از وکیل برخوردار بودید یا خیرو اگر داشتید کارآمد بودند؟؟
خانم شهیدی:آقای مصطفی ترک در همان دقایق اولیه اعلام وکالت نمودند ولی سیستم آپارتاید آقای لاریجانی و اضافه نمودن تبصره ماده ۴۸ که اختیار وکلا را محدود کردند عملا ما در هیچ یک از بازپرسی ها و تحقیقات فاقد وکیل بودیم، حتی برای آخرین دفاع از خودمان در دادگاه، بدین بابت ما قوه قضاییه را نامحرم میدانیم .

آقای چالنگی : چگونه هست که یک حکومتی که خودش را ابر قدرت معنوی و نماینده خدا روی زمین میداند از یک بانوی روزنامه نگار و فعال سیاسی بدین حد هراس دارد ؟ هراس حکومت از کجاست؟

آقای مهرانی : هراس نکته اصلیش همان آگاهی رساندن است، هراس از اینکه خانم شهیدی و امثال ایشان بیرون باشند و مردم را آگاه کنند، متاسفانه موازی کاری های سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی در صحبت های ایشان هم مشخص است وقتی یکنفر منتقد جمهوری اسلامی است یک سری اتهام از پیش نوشته شده دارند امثال پروژه جاسوسی و تبانی برعلیه نظام و چون قوه قضاییه مستقل نیست و مجبور است منویات سیاسی افراد و گروه هایی را اجرا کند. در حال حاضر همه تشکل ها و مردم بیرون هستند کارگران و کامیونداران و مالباختگان هرروز دست به اعتراض و اعتصاب میزنند و اعدام محمد ثلاث بنوعی زهر چشم گرفتن از مردم معترض بود.

آقای چالنگی: در این مملکت کار بجایی رسیده است که درویش ها راهم اعدام میکنند و در زندانها از همه نوع دیدگاه سیاسی و روزنامه نگار و وکیل و نویسنده وجود دارد، چرا حکومت دست به این اعدامها و بگیرو ببند ها میزند؟؟

خانم شهیدی : بحثی که در مورد آقای ثلاث وجود دارد بررسی عجولانه طی ۴ ماه و عدم پزیرش اعاده دادرسی ایشان از سوی مقامات قضایی و بهر حال عجله ای که برای اعدام آقای ثلاث کرد و وکیل ایشان که ادعای داشتن مدارک دال بر اعاده دادرسی داشت هم نتوانست کاری از پیش ببرد . قرار بود حکم اعدام چهارشنبه اجرا شود اما دیشب بعد از ساعت ۹ و ۱۰ شب به همه اطلاع دادند که خانواده آقای ثلاث بعد از دیداری که انجام داده اند رفته اند و جلو زندان اعتصاب کرده اند و اعلام کرده اند که ایشان را به انفرادی برده اند. ما باور نمی کردیم حکم یک روز زودتر اجرا گردد ، علت این عجله این بود که آقای لاریجانی میدانست که ممکن است از طرف مقامات بالاتر جلوی اجرای حکم را بگیرند تا برگزاری یک دادگاه عادلانه ای که بخواهد به این پرونده رسیدگی کند. اما یک قصه سیاسی دیگری هم در پشت این قضیه نهفته است که میخواستند با اجرای حکم قصاص آقای ثلاث عملا اقتدار نیروی انتظامی را به آنها برگردانند و از مردم هم زهر چشم بگیرند که هرکس با نیروی انتظامی در گیر شود عاقبتش این است. این احکام احکام ترس نامیده میشود مثلا در چند روز آینده هم اعدام قریب الوقوع رامین حسین پناهی را در پیش داریم و اینها برای ترساندن مردم است. زمانی که سیستم قوه قضاییه دچار بحران میشود شروع به اجرای چنین اقداماتی میکند تا از مردم زهر چشم بگیرد.

آقای چالنگی :اینها سالهاست که دست به چنین اقداماتی میزنند، در همین دولت شیخ پرزیدنت حسن روحانی وزیر دادگستریش آخوند پور محمدی دستش بخون چندین هزار انسان این سرزمین آلوده است، آیا از این حکومت میشود انتظار داشت ؟؟؟

آقای مهرانی : دولت روحانی امنیتی ترین دولت جمهوری اسلامیست ایشان در زمان اعتراض دانشجویان میگوید آنها را باید در نماز جمعه دار زد و در جای دیگر میفرمایند که من حجاب را اجباری کردم ، اگر مردم در فشار و مشقت هستند عامل اصلیش همین اصلاح طلبان و دولت روحانی است و امروز اصلاح طلبان در کنار مردم نیستند بلکه روبروی مردم ایستاده اند و دولت اصلاح طلبان چه گلی به سر مردم زده است .

خانم شهیدی : متاسفانه انتخاب وزیر دادگستری به شکلی است که خود رئیس قوه قضائیه او را به دولت معرفی میکند. شما در کجای دنیا چنین سیستمی میبینید. کسی انتخاب میشود که با نظرات رئیس قوه قضائیه باید همخوانی داشته باشد. هیچ سیستمی بدتر از این سیستم نیست و بنظر من آقای صادق لاریجانی بدتر از صادق خلخالی است……….

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو