تفسیر خبر چهار شنبه ۲۳ خرداد

در این شماره از برنامه تفسیر خبر همراه با میهمانان عزیز برنامه امروز آقایان نوید جمشیدی در تهران و علیرضا نامور حقیقی در تورنتو بررسی خواهیم نمود
گرانی روز افزون در ایران
آیا اقتصاد ایران در حال فروپاشی کامل است ؟
آیا این نظام اصلاح پذیر است؟

ابتدا شما را از خبر دستگیری خانم نسرین ستوده وکیل زندانیان سیاسی مطلع خواهیم نمود .
آیا وضعیت فعلی اقتصاد ایران به همان آشفتگی است که از دور میشنویم و یا اینکه مثل اغلب کشورها ثباتی هم دارد؟

آقای جمشیدی: نه تنها چنین است بلکه بسیار وخیم تر هم است آخرین رقم سکه بسیار عجیب و غریب است و هر سکه به دو میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است و در بحث خودرو داخلی چنان افزایش قیمتی دادند که باور نکردنی است. و باید پول یک بنز را بدهید و سوار پراید بشوید. در حوزه های مختلف هم چنین است اما چیزی که پیش بینی می شود این گرانی ها مرتبط با تحریم ها نمیشود و هنوز اکثر تحریم ها اجرایی نشده اند. اما عدم میریت درست و صحیح که متاسفانه روز به روز بدتر هم میشود. امروز خبری داشتیم که یک کوه طلا در زاهدان کشف شده که ظاهراً ده میلیون تن طلا دارد . این بدین معنی است که این منطقه روی روی ثروت عظیمی خوابیده است ولی ما می بینیم این استان جزء فقیر ترین نقاط مملکت است .در روزهای اخیر مرتب از واژه حباب ارز و حباب گرانی اتومبیل و حباب …نام برده میشود و که اگر در مجموع این حباب های ایجاد شده بترکد آوارش بر سر این کشور خواهد ریخت.

آقای نامور حقیقی : ببینید با اینکه وضعیت ذخایر ارزی در یکی از بهترین دورانهای خودش است ، وتقریبا بدهی خارجی چندانی ندارد، و ذخائر ارزی طلا دارد ، اما آمار اقتصادی و تورم و قیمت های موجود نشانگراین است که مدیریت اقتصادی با یک بحران جدی مواجه است،بخشی از این بحران اقتصادی چند عنصردر آن نقش دارد بخشی از آن مربوط به مدیریت اقتصادی است که کابینه روحانی فاقد این دکترین اقتصادی است، وزیر اقتصاد و وزیر برنامه و بوجه آقای نوبخت فاقد صلاحیت میباشند و همچنین رئیس بانک مرکزی آقای سیف چنانچه قبلا هم گفته شده برای این کار مناسب نیست و چنانچه تجربه نشان داده ایشان بسیار نالایق است . دوم اینکه از لحاظ بین المللی و از بابت تحریم ها یی که پیش آمده تشکیل یک ستاد اقتصادی ضروری است. و بخش از آن هم مربوط به خود آقای روحانی است. سوم منابع مالی برون حکومت است . ما حتی چنین آشفتگی اقتصادی را در زمان جنگ هم نداشتیم. تولید اقتصادی ایران دچار مشکل جدی است. و چهارم نبود نظارت کافی در جابجایی پول است.

آقای چالنگی : درمورد منابع بیرون دولت آیا سپاه پاسداران نقش عمده ای ندارد؟

آقای جمشیدی: من به این مورد که این پولها با گونی جا به جا نمیشود باید عرض کنم از زمان دولت احمدی نژاد روند جا به جایی پول توسط کیف و چمدان شروع گردید و هنوز هم ادامه دارد. اما در مورد دخالت سپاه در منابع مالی بیرون دولت این برکسی پوشیده نیست و حال اینها تحت عنوان سردار یا اقوام مسئولین بالای نظام این مبالغ هنگفت را جابجا میکنند و در واقع پولشویی میکنند، و خروج بی رویه ارز و سقوط ریال را دامن میزنند،اینها عامل جمع شدن نقدینگی هستند و دو لطمه بزرگ به اقتصاد وارد میکنند، وقتی ارز قیمت دستوری پیدا میکند. کار را به جایی میرساند که حالا رسیده ام .

حضور افراد چه بصورت فردی یا گروهی و یا جناحی لطمه بزرگی زده به اقتصاد کشور که میرسد به جاییکه مثل الان غیر قابل کنترل شده هم نرخ ارز هم نرخ طلا و این مراتب دستوری را در بورس هم اعمال میکنند. و دخالت افراد و اشخاص در جهت منافع خودشان لطمه های بزرگی به اقتصاد ما زده و بدتر هم میشود.

آقای چالنگی : آیا بیت رهبری هم جزء ارکان فساد نظام است یا نه؟؟

آقای نامورحقیقی : برای اینکه نظم درستی ایجاد بشود باید ستاد اقتصادی تشکیل بشود و یک تیم منسجمی آنها را هدایت کند. برای اقتصاد مقاومتی احتیاج به یک مدیریت اقتصادی جامع داریم که تمام در آمد ها را در این ستاد گرد بیاورد متاسفانه دولت از جنبه حقوقی نمیتواند در این امور دسترسی داشته باشد و فرمانروایی کامل کند.

آقای چالنگی : آیا دولت حسن روحانی این قدرت را دارد که منابع مالی سپاه و بیت رهبری و دیگر منابع را در یک مجموعه گرد بیاورد؟؟ یا این فقط یک راه حل است و توان اجرایی ندارد،؟

آقای جمشیدی: اول باید در ساختار جمهوری اسلامی، دولت چقدر توانایی دارد؟ دوم در مورد توانمندی دولت حسن روحانی است، وسوم در آن حوضه ای هم که توانایی دارد چقدراراده انجام کار را دارد.

در ادامه برنامه تفسیر میهمانان برنامه را در ارتباط با اصلاح پذیری حکومت خواهیم شنید. با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستلن و آشنایان خود به اشتراک بگذارید ،منتظر شنیده نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو