تفسیر خبر سه شنبه ۲۲ خرداد

امشب همراه با آقايان بهزاد مهراني و حسن نايب هاشم ميهمانان تفسير خبر مي پردازيم به : مذاكرات پرزيدنت ترامپ و كيم جونگ اون رهبر كره شمالي و پي آمدهاي اين مذاكرات.
آيا توافق رهبران آمريكا و كره شمالي پي آمدهائي نيز براي حكومت ايران خواهد داشت؟
نگاه واشنگتن به وضعيت حقوق بشر در كره شمالي و ايران .
از سوي ديگر روابط كشورهاي اروپائي با حكومت ايران پس از خروج آمريكا از برجام، ديگر موضوع مورد بررسي خواهد بود.

آقای چالنگی : اهمیت مذاکرات رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ را چگونه ارزیابی میکنید و تفسیر شما چیست؟؟

آقای مهرانی : سوای این بحث که معاهده ای شکل میگیرد یا نه، اما نفس دیدار پرزیدنت ترامپ و آقای کیم جونگ اون بسیار مهم است. بعضی ها این را با دیدار گورباچف و ریگان مقایسه کرده اند. مهمترین بخش این مذاکرات اینست که کره شمالی خلع سلاح اتمی را در برابر تضمین برقراری وماندگاری حکومتش توسط آمریکا را پذیرفته است.که این مهمتر جلوه میکند.

دکتر نایب هاشم: بدون شک این نقطه عطفی در روابط دو کشور بوده است، این اولین دیدار دو رهبر آمریکا و کره شمالی است، اما چگونه پیش خواهد رفت باید دید روندی شبیه لیبی خواهد بود و یا روابطی که آمریکا با کشور های آسیای شرقی و چین دارد صورت خواهد پذیرفت،. بهر حال من این را با دیدار گورباچف و ریگان مقایسه نمیکنم چون در زمان جنگ سرد تعداد سلاح های هسته ای که روبروی هم قرار گرفته بودند قابل مقایسه با چند بمب اتمی ساخت کره شمالی نیستند، وکره شمالی در حد و اندازه شوروی نیست، اما این شباهتی به وضعیت رژیم جمهوری اسلامی که کره را الگوی خودش قرار داده بود دارد و شاید نگرانی های حکومت از این بابت است.

آقای چالنگی: چرا حکومت هایی مثل کره شمالی و ایران تکیه گاهشان بمب اتم ویا تضمین آمریکا برای بقا ست؟؟

آقای مهرانی: ببینید نظامهایی که حکومت با رای مردم انتخاب نمیشود و مردمی نیست می خواهند در مناسبات جهانی تضمین بگیرند و در داخل هم به سرکوب منتقدان و فعالان سیاسی ادامه دهند، و جمهوری اسلامی الگوی این برنامه است همانطور که خامنه ای هم تضمین میخواهد، در داخل هر لحظه بیم شورش میرود و اگر کشور های خارجی از مردم پشتیبانی بکنند ممکن است فروپاشی نظام زودتر اتفاق بیفتد.

دکتر نایب هاشم: بله منهم با این موضوع موافق هستم که حکومت حمایت مردمی نداردحتی از یک رفراندوم برای تداومش جلوگیری میکند، این تصوری بود در ذهن رهبر که از لحاظ توان هسته ای بتوانند اقتدارشان را به رخ بکشند، ولی این واقعیت در جامعه جهانی به شکل دیگری تعریف میشود که چگونه رژیمی اینچنین با ملت خودش برخورد میکند. این تصور را در منطقه هم دارد که اگر نفوذ استراتژیک به عمق منطقه داشته باشند ضامن بقای آنهاست. این نشان میدهد که چقدر بنیان نظام اسلامی سست است،.

آقای چالنگی: دکتر نایب هاشم اشاره به رفراندوم کردند آیا صحیح است،؟

آقای مهرانی : رفراندوم مطالبه خوبی است و قطعا رژیم تن به آن نخواهد داد، نظامی که پس از چهار دهه قبول نمی کند که بانوان به استادیوم های ورزشی بروند که خطر امنیتی آن بمراتب کمتر است به هیچ عنوان رفراندوم را نمی پذیرد. بخاطر اینکه حمایت مردمی و طرفدار ندارد.

دکتر نایب هاشم : مسلماً در حال حاضر نمیپذیرد ، اما همین کره شمالی ها تا چندی قبل زیر بار هیچ حرفی نمیرفتند و همه را تهدید میکردند، اما به آنها تحمیل شد و این وضعیت باید به رژیم ایران هم تحمیل بشود. البته ممکن است شرایطی پیش بیاید که احتیاجی به رفراندوم نباشد و از این مرحله گذر کنیم و این غیر محتمل نیست. اما اینکه جمهوری اسلامی سالها با سرکوب تداوم داشته باشد قطعا منتفی است.

آقای چالنگی : در پی این توافق کره و آمریکا چه اثراتی بر رژیم اسلامی ایران و لجاجت و آینده سیاسی آن خواهد داشت.

آقای مهرانی: وقتی ما به زندگی دیکتاتور ها نگاه میکنیم مثلا صدام حسین با اینکه میدانست شکست میخورد باز هم ایستادگی و لجاجت میکرد چون دیکتاتور ها فرایند ذهنیشان با عقلا متفاوت است، اینها از کره شمالی تقلید میکردند و فکر میکردند برنامه هسته ای و بمب اتمی اینها را بیمه خواهد کرد، ولی حالا کره شمالی به میز مذاکره آمده با آن دستیابی به بمب اتمی اش، قطعا اینجا یک ذهن عقلانی هم بوده که این تصمیم را گرفته است ، نکته بسیار مهم شرایط داخلی ایران است که من تصور نمیکنم اگر بخواهد شرایط مایک پمپئو را بپذیرد و برطرف کند مدت زمان زیادی طول خواهد کشید ، و با سرعتی که رهبر کره شمالی پذیرفته من بعید میدانم رژیم ایران بتواند انجام دهد.

آقای چالنگی : آیا ایران شرایط مایک پمپئو را می پذیرد؟؟

دکتر نایب هاشم: خیر براحتی که نمی پذیرد، بعضی از این شرایط مربوط به حقوق بشر است و عمده آنها مربوط به سیاست های منطقه ای و بعضی دیگر مربوط به موشکهای بالستیک میباشد ، و شاید بخواهد بر سر این موضوعات بحث کند، در ارتباط با مسائل هسته ای ایران تهدیدی به شمار نمی آید، من معتقد هستم که جمهوری اسلامی دست به عقب نشینی جدی خواهد زد.

آقای چالنگی: از نظر شما ایران آمادگی برای پذیرش شرایط آمریکا را دارد؟؟

آقای مهرانی: مثلی در افغانستان است که میگوید مردم ما زیر بار زور نمی روند مگر زور پر زور باشد. در توافق برجام زور پر زور بود و ایران پذیرفت، و در مسئله منطقه ای و دیگر شروط هم ایران خواهد پذیرفت.
در ادامه برنامه تفسیر خبر به وضعیت کارگران و کشاورزان واینکه مسئله حقوق بشربرای دولت آمریکا تا چه اندازه جدی است خواهیم پرداخت و تفسیر میهمانان گرامی را خواهیم شنید .

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان وآشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو